SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przygotowanie i doskonalenie zawodowe pracowników |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-BHP-P-66_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Bezpieczeństwo i higiena pracy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z istotą i założeniami kształcenia/dokształcania/doskonalenia zawodowego osób dorosłych oraz kształtowanie umiejętności w zakresie odpowiedniego doboru ofert edukacyjnych na różnych etapach kariery zawodowej.
Brak wymagań.
Wykłady:
W1: Kształcenie zawodowe w krajach Unii Europejskiej (wybrane aspekty).
W2-3: Standardy kwalifikacji zawodowych, Europejskie Ramy Kwalifikacji, edukacyjne funkcje zakładów pracy.
W4: Klasyfikacja zawodów i specjalności, klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego.
W5-6: Kształcenie przedzawodowe, prozawodowe, zawodowe w dobie współczesnych przemian.
W7: Edukacja osób dorosłych (w tym pracowników) - możliwości, dylematy.
Projekt:
P1-2: Sytuacja na krajowym i międzynarodowym rynku pracy.
P3: Kwalifikacje zawodowe, kompetencje miękkie i twarde - oczekiwania pracodawców.
P4-5: Model edukacji zawodowej - szkolny i pozaszkolny system kształcenia zawodowego (analiza ofert na lokalnych rynkach edukacyjnych oraz przykładowych programów szkoleń dla pracowników na wybranych stanowiskach pracy, również BHP).
P6-7: Wspomaganie pracowników w procesie dokształcania i doskonalenia zawodowego (w tym pomoc finansowa np. Krajowy Fundusz Szkoleniowy, środki unijne).
Wykład: wykład informacyjny i problemowy, pogadanka, pokaz, demonstracja.
Projekt: ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Projekt - projekt (praca pisemna, prezentacja), wystąpienie, aktywność na zajęciach
Wykład - kolokwium ustne lub pisemne (min. 51% na zaliczenie)
Ocena końcowa - średnia ocen z ćwiczeń i wykładu z jednakową wagą (wykład - 50%, ćwiczenia - 50%)
Berezka Anna, Rola kształcenia ustawicznego w realizacji wyzwań Unii Europejskiej, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania" 2013, nr 33, t. 2.
Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do Spraw Edukacji dla XXI wieku, red. J. Delors, Radom 1998.
Gerlach R., Edukacja zawodowa w aspekcie przemian społeczno-gospodarczych. Wyzwania-szanse-zagrożenia, Bydgoszcz 2007.
Komisja Europejska, Memorandum dotyczące kształcenia ustawicznego, Bruksela 2000.
Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Warszawa 2007.
Luber D., Uczeń dorosły jako podmiot edukacji i wychowania, „Nauczyciel i Szkoła” 2009, nr 1-2 (42-43)
Piwowarski R. (red.),Oświata dorosłych, nowe uwarunkowania i wyzwania, Warszawa 1998.
Solarczyk-Ambrozik E., Przyszczypkowski K. (red.), Oświata Dorosłych, Poznań-Toruń 1999.
Skrzypczak J., Aleksander T., Edukacja ustawiczna w zmieniającej się sytuacji edukacyjnej (wybrane problemy), Poznań 1998.
Kozerska A., Proces samokształcenia w ujęciu W. Okińskiego , "Edukacja Ustawiczna Dorosłych" 2010, nr 3.
Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, MPiPS - Departament Rynku Pracy, Warszawa 2014.
Maniak G., Kształcenie przez całe życie – idea i realizacja. Polska na tle Unii Europejskiej, "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach" 2015, nr 2014.
Marczuk M.(red.), Problemy i dylematy andragogiki, Lublin-Radom 1994.
Nowacki T.W., Jeruszka U., Podstawy dydaktyki pracy, Warszawa 2004.
Nyczkało N.G., Szlosek F., Kształcenie zawodowe w Polsce i Ukrainie – na tle przemian, Warszawa – Radom 2008, Część I: Kształcenie zawodowe w Polsce w kontekście reform edukacyjnych.
Plewka Cz., Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych, cz. 1, 2, Radom 1999.
Półturzycki J., Dydaktyka dorosłych, Warszawa 1991.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U z dnia 19 lutego 2019, poz. 316).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 r.w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. z dnia 8 kwietnia 2019, poz 652).
Rozporządzenie Ministra Gospodarki I Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. nr 180 poz. 1860) z późniejszymi zmianami.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U. poz. 1145).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z dnia 16 sierpnia 2019, poz. 1536).
Zmodyfikowane przez dr Aneta Klementowska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 19:41)