Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu zarządzania i kierowania zespołem pracowniczym oraz rozwijanie umiejętności planowania i pozyskiwania pracowników.
Wymagania wstępne
Podstawy organizacji pracy i zarządzania.
Zakres tematyczny
Wykłady:
W1. Zarządzanie zasobami ludzkimi: Wybrane terminy (pojęcia) z zakresu organizacji i zarządzania. Funkcje, zasady i ogólne metody organizacji i zarządzania.
W3. Proces planowania i sposoby pozyskiwania pracowników. Proces zarządzania zmianą w organizacji.
W4. Proces oceniania pracowników: Kontrola a ocena. Przemieszczanie, awansowanie i odejścia pracowników. Wartościowanie pracy. Zmiana i rozwój w karierze zawodowej.
W5. Proces komunikowania się w organizacji: Standaryzacja komunikatu pisemnego (np. wg wytycznych WM). Komunikacja werbalna a pozawerbalna. Komunikat jednokierunkowy a dwukierunkowy. Fakty a opinie. Kompetencje komunikacyjne: typy komunikatów (JA-TY), skuteczne stawanie granic – algorytm działania (technika zdartej płyty, sztuka odmawiania),
W.6. Proces motywowania pracowników: Nagradzanie i karanie (katalog kar i nagród, utrzymywanie wysokiego poziomu motywacji). Expose kierownika/szefa.
W7. Techniki zarządzania i style kierowania: Kierowanie zespołami pracowniczymi. Władza a przywództwo. Zarządzanie personelem: proces grupowy, role grupowe, budowanie zespołu, kompetencje menadżerskie, umiejętność delegowania uprawnień. Podsumowanie: kolokwium zaliczeniowe.
Metody kształcenia
Metody podające (wykład, pogadanka), metoda problemowa i różne odmiany dyskusji.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład: zaliczenie na ocenę - według kolokwium (pisemnego sprawdzianu testowego: min. 51% na pozytywne zaliczenie) oraz bieżącego sprawdzania/oceniania wiadomości
podczas zajęć.
Literatura podstawowa
Armstrong M., Taylor S., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2011.
Drucker P.F., O czym menedżerowie powinni pamiętać w: Harvard Business Review Polska: siła nowych idei. 2006, nr 2, s. 66-79.
Gołembski M., Funkcja personalna w przedsiębiorstwie. Aktualne trendy i perspektywy rozwoju, CeDeWu, Warszawa 2019.
Jamka B., Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał?, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
Janowska Z., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010.
Koźmiński A.K., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Król H., Ludwiczyński A. (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
Marciniak J., Optymalizacja zatrudnienia, wynagrodzeń i struktur organizacyjnych, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
Paliszkiewicz J., Przywództwo, zaufanie i zarządzanie wiedzą w innowacyjnych przedsiębiorstwach, CeDeWu, Warszawa 2019.
Szczupaczyński J., Edukacja a zarządzanie, Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, Pułtusk 2004.
Wyroba A., Leszkiewicz A., Zarządzanie zasobami ludzkimi w samorządzie, Municypium SA, Warszawa 2007.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.