SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pojazdy samochodowe i ciągniki |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-MiBM-OiZEP-D-15_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Mechanika i budowa maszyn |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową i działaniem współczesnych pojazdów samochodowych i ciągników.
Podstawy konstrukcji maszyn.
Lp. | Treści programowe - WYKŁAD | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||
W1 | Budowa i przeznaczenie zespołów samochodu. Podstawowe pojęcia związane z układem napędowym (napęd, moc, moment obrotowy, sprawność całkowita, siła napędowa). | 2 | 1 | |||
W2 | Obciążenia pojazdów samochodowych i podzespołów. | 2 | 1 | |||
W3 | Budowa układu napędowego - sprzęgła pojazdów samochodowych. Sprzęgła cierne, sprzęgła hydrokinetyczne. | 2 | 2 | |||
W4 | Dobór i obliczane sprzęgieł głównych pojazdów samochodowych. | 2 | 2 | |||
W5 | Skrzynie biegów współczesnych pojazdów samochodowych. Automatyczne skrzynie biegów. | 2 | 2 | |||
W6 | Obliczane skrzyń biegów pojazdów samochodowych. | 2 | 1 | |||
W7 | Wały, półosie i przeguby napędowe, analiza budowy i działania przykładowych konstrukcji. | 2 | 1 | |||
W8 | Mosty napędowe, przekładnie główne i mechanizmy różnicowe, półosie napędowe. | 2 | 1 | |||
W9 | Układ jezdny i zawieszenie. Charakterystyki. Zawieszenia konwencjonalne i regulowane. Zadania zawieszeń. Amortyzatory. Stabilizatory. Osie kół jezdnych. Obciążenie osi kół jezdnych. Analiza rozwiązań zawieszeń współczesnych pojazdów. | 2 | 2 | |||
W10 | Hamowanie i układ hamulcowy. Charakterystyka procesu hamowania. Wymagania techniczno-prawne. Efektywność działania hamulców - obciążenia cieplne. Mechanizmy uruchamiające hamulce. | 2 | 1 | |||
W11 | Dobór i obliczanie układów hamulcowych i hamulców . | 4 | 1 | |||
W12 | Układ kierowniczy. Działanie i charakterystyka techniczna układu kierowniczego. Mechanizmy wspomagające. Skręt samochodów wieloosiowych i zespołu pojazdów. Elementy obliczeń układu kierowniczego. | 2 | 1 | |||
W13 | Ramy i nadwozia samonośne współczesnych pojazdów samochodowych. Elementy projektowania i obliczeńwytrzymałościowych | 4 | 2 | |||
Suma: | 30 | 18 |
Lp. | Treści programowe - LABORATORIUM | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||
L1 | Zajęcia organizacyjne, zasady BHP. Budowa nadwozi i ram samochodowych. | 2 | 1 | |||
L2 | Budowa układu jezdnego i zawieszenia pojazdów samochodowych. | 2 | 1 | |||
L3 | Budowa silnika spalinowego. Demontaż silnika czterosuwowego. | 2 | 2 | |||
L4 | Montaż czterosuwowego silnika spalinowego | 2 | 1 | |||
L5 | Badanie hamulców zasadniczych pojazdów samochodowych. | 2 | 1 | |||
L6 | Budowa automatycznych skrzyń biegów: skrzynia DSG, hydromechaniczna i CVT | 2 | 1 | |||
L7 | Wizyta w ASO | 3 | 2 | |||
Suma: | 15 | 9 |
Wykłady z wykorzystaniem multimedialnych środków audiowizualnych, prezentujących aktualne rozwiązania z zakresu konstrukcji podzespołów pojazdów. Indywidualna praca z wykorzystaniem literatury podczas opracowania sprawozdań laboratoryjnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – warunkiem zaliczenia części wykładowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z 3-ch pisemnych odpowiedzi na pytania egzaminacyjne.
Laboratorium – warunkiem zaliczenia jest zaliczenie wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sporządzonego sprawozdania.
1. H. Dajniak : Ciągniki,
2. K. Studziński : Samochód – teoria, konstrukcja i obliczanie. WKŁ Warszawa 1980,
3. J. Werner - Budowa samochodów,
4. J. Reimpell, Betzer J.: Podwozia samochodów – podstawy konstrukcji. WKŁ Warszawa 2004,
5. Z. Jaśkiewicz: Projektowanie układów napędowych pojazdów samochodowych, WKŁ, W-wa 1982
6. Z. Jaśkiewicz, A. Wąsiewski: – Układy napędowe pojazdów samochodowych. Obliczenia projektowe. PW. W-wa 2002,
7. Z. Jaśkiewicz – Poradnik inżyniera samochodowego. Elementy i materiały. WKŁ W-wa 1990,
8. Z. Jaśkiewicz – Mechaniczne skrzynki przekładniowe. WKŁ Warszawa 1998.
9. Z. Jaśkiewicz: Mosty napędowe. WKŁ 1977.
10. E. Kamiński, J. Pomorski: Dynamika zawieszeń i układów napędowych pojazdów samochodowych. WKŁ W-wa 1983
11. T. Wrzesiński: Hamowanie pojazdów samochodowych. WKŁ W-wa 1973.
12. A. Reński: Budowa samochodów. Układy hamulcowe i kierownicze oraz zawieszenia. PW. W-wa 2004.
13. W. Miknass, R. Popiol, A. Sprenger: Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe. WKŁ. W-wa 2005
1. Fr. Romanów - Wytrzymałość ram i nadwozi,
2. M. Mitschke - Dynamika samochodu,
3. J. Piechna - Podstawy aerodynamiki pojazdów,
4. Akopian R.: Budowa pojazdów samochodowych. Politechnika Rzeszowska, 1995.
Zmodyfikowane przez dr inż. Daniel Dębowski (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 22:55)