SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ekologia i ochrona środowiska |
Kod przedmiotu | 04.4-WZS-TiRP-EOS |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Turystyka i rekreacja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie pojęcia ekologia i związku ekologii z turystyką. Zapoznanie się z podstawowymi zjawiskami w funkcjonowaniu przyrody, ekologia populacji, biocenozami, ekosystemami i głównymi biomami. Poznanie współzależności między organizmami. Poznania różnic między ekologią a ochroną środowiska. Poznanie głównych zagadnień związanych z ochroną środowiska. Zapoznanie się z prawnymi i społecznymi aspektami ochrony środowiska.
Znajomość podstaw biologii na poziomie podstawowym w liceum ogólnokształcącym.
WYKŁADY
W1. Wprowadzenie. Program przedmiotu. Warunki zaliczenia. Ekologia, środowisko, przyroda – zagadnienia wstępne.
W2-3. Użytkowanie środowiska – zasoby.
W4. Alternatywne źródła energii.
W5-6. Konsekwencje użytkowania środowiska.
W7-8. Zagrożenia współczesnego świata.
W9 i 10. Konwencje międzynarodowe dotyczące ochrony przyrody.
W11-13. Formy ochrony przyrody w Polsce.
W14. Ekologia, ochrona przyrody – turystyka.
W15. Podsumowanie.
ĆWICZENIA
Ć1. Ekologia – ochrona środowiska - ochrona przyrody - wprowadzenie.definicja, podział, organizm w środowisku, populacja, biocenoza, ekosystem.
Ć2-5. Organizm w środowisku; populacja; biocenoza; ekosystem
Ć6. Kolokwium
Ć7-8. Biomy świata.
Wykład: metoda konwencjonalna z wykorzystaniem technik multimedialnych i problemowa o charakterze interakcyjnym.
Ćwiczenia: metoda pokazowa, praca samodzielna z zadaniami, studenci przygotowują prezentację.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (kolokwia) samodzielnie wykonywanych prac i projektów orazi egzaminu pisemnego (test) obejmującego treści wykładu. Zaliczenie przedmiotu oparte jest na pozytywnym zaliczeniu testu sprawdzającego wiedzę (60% poprawnych odpowiedzi).
Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2021. Ochrona środowiska przyrodniczego. PWN, Warszawa.
Stępczak K. 1988. Ochrona i kształtowanie środowiska. WSiP, Warszawa.
Strzałko J., Mossor-Pietraszewska T. (red.) 2003. Kompedium wiedzy o ekologii. PWN, Warszawa.
Symonides E. 2007. Ochrona Przyrody. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Weiner J. 2020. Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa.
Krebs Ch. J. 2011. Ekologia. PWN, Warszawa.
Pullin A. S. 2017. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa
Hill P. 2017. Environmeltal protection. Oxford University Press.
Zmodyfikowane przez dr Paweł Czechowski (ostatnia modyfikacja: 21-06-2021 13:30)