SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Programowanie obiektowe |
Kod przedmiotu | 11.3-WE-AiRP-PO |
Wydział | Wydział Nauk Inżynieryjno-Technicznych |
Kierunek | Automatyka i robotyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Programowanie z elementami algorytmiki
Wstęp do programowania obiektowego. Pojęcie abstrakcyjnego typu danych. Definicja klas. Enkapsulacja - deklaracja i definicja metod składowych klas. Przekazywanie parametrów do funkcji składowych: przez wartość i przez referencję.
Składowe prywatne i publiczne klasy. Przeciążenie funkcji. Konstruktory: konstruktor domniemany, konstruktor kopiujący.
Lista inicjalizacyjna konstruktora. Konstruktory syntezowane. Destruktory. Przeciążenie operatorów. Funkcje zaprzyjaźnione. Funkcje typu inline. Konwersje zdefiniowane przez użytkownika: funkcja konwertująca, konstruktor konwertujący.
Dziedziczenie. Zasady dziedziczenia. Składowe typu protected. Dziedziczenie wielokrotne i wielobazowe. Problem nazw zmiennych w dziedziczeniu wielobazowym.
Polimorfizm. Funkcje wirtualne. Funkcje czysto wirtualne. Wczesne i późne wiązanie funkcji. Koszty czasowe i pamięciowe związane ze stosowaniem polimorfizmu.
Klasy abstrakcyjne. Definiowanie i przykłady zastosowań klas abstrakcyjnych w programach zorientowanych obiektowo. Destruktory wirtualne. Szablony funkcji. Definicja funkcji szablonowych. Funkcje specjalizowane. Etapy dopasowania do funkcji. Szablony klas. Definicja szablonów klas. Szablony klas, a makrodefinicje. Składniki statyczne w szablonie klas. Dziedziczenie szablonów klas. Przykłady zastosowań szablonów klas. Klasy specjalizowane. Obsługa wyjątków.
Stosowanie wzorców z biblioteki STL – wzorce pojemnikowe, iteratory, pojemniki kojarzące (mapy, zbiory).
wykład: wykład konwencjonalny
laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu w formie pisemnej
Laboratorium – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich sprawdzianów
Składowe oceny końcowej = wykład: 50% + laboratorium: 50%
1. Eckel B.: Thinking in C++, Hellion, Warszawa, 2002.
2. Kerighan B., Ritchie D.: Programowanie w języku C, WNT, Warszawa, 2000.
3. Kisilewicz J.: Język. w środowisku Borland C++. Wydanie IV, Oficyna Wydawnicza
Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003.
4. Stroustrup B.: C++ Język programowania, WNT, Warszawa, 2001.
1. Lippman S.B.: Model w C++, WNT, Warszawa, 1996.
2. Shalloway A., Trott J.R.: Projektowanie zorientowane obiektowo. Wzorce obiektowe II,
Helion, Warszawa, 2005.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Wojciech Paszke, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 14:30)