Zapoznanie studentów z językami skryptowymi pod kątem ich praktycznego zastosowania.
Ukształtowanie umiejętności usprawnienia codziennych czynności komputerowych (w domu i pracy) z zastosowaniem języków skryptowych.
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw działania systemów operacyjnych (Windows, Linux), sieci komputerowych oraz tworzenia stron internetowych.
Zakres tematyczny
Wirtualizacja, maszyny wirtualne, uruchamianie środowiska z poziomu innego systemu operacyjnego.
Triki i sztuczki związane z zarządzaniem procesami i automatyzacją zadań w środowisku Linux oraz Windows, praktyczne zastosowanie wiersza poleceń oraz języków skryptowych (np. Bash, CMD) w celu podniesienia wydajności pracy z systemem (np. tworzenie kopii bezpieczeństwa danych, szybka konwersja plików pomiędzy różnymi formatami itp.). Lifehacking.
Usprawnienie pracy z pakietem MS Office, wprowadzenie do języka VBA. Języki znaczników (XML, HTML, XHTML). Tworzenie stron internetowych oraz arkuszy stylów CSS, struktura dokumentu, elementy blokowe, osadzone, hiperłącza, tabele, formularze, walidacja kodu HTML.
Zastosowanie języków skryptowych w realizacji stron i serwisów internetowych. Wykorzystanie języka PHP w aplikacjach osadzonych na serwerze, struktury danych, podstawy budowy aplikacji internetowych za pomocą frameworków, przekazywanie danych za pomocą metod GET oraz POST, kontrola sesji za pomocą ciasteczek (cookies). Ożywianie stron internetowych z wykorzystaniem JavaScript, operacje na danych, praca z Document Object Model (DOM), dynamiczna modyfikacja arkuszy stylów CSS.
Wprowadzenie do języka Python: obszary zastosowań (od konsoli po serwisy internetowe), struktury danych oraz pliki, implementacja skryptów w konsoli (zabezpieczenie danych, skrypty usprawniające codzienną pracę), zastosowanie języka Python (np. framework Django).
Bezpieczeństwo aplikacji internetowych opartych o języki skryptowe (np. PHP). Zagrożenia związane z niewłaściwym stosowaniem ciasteczek (cookies), przekazywaniem danych (metoda POST, GET). Ochrona przed wstrzykiwaniem złośliwego kodu (np. ataki typu Code Injection, Cross-Site Scripting, SQL-Injection).
Metody kształcenia
wykład: dyskusja, wykład konwencjonalny
laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne, praca w grupach
projekt: metoda projektu, dyskusja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów pisemnych przeprowadzonych co najmniej raz w semestrze
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu laboratorium
Projekt - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań projektowych, przewidzianych do realizacji w ramach zajęć projektowych.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.