SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka matematyki 4 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka matematyki 4
Kod przedmiotu 05.3-WK-MATD-DM4-S19
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Nauczycielska
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Alina Szelecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki związanej z nauczaniem w szkole ponadpodstawowej.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego (w ramach przedmiotów realizowanych na studiach pierwszego stopnia).

Zakres tematyczny

1.       Dobór metod nauczania w szkole ponadpodstawowej. Metody aktywizujące. Metoda projektów. (D.1.W5., D.1.U7.)

2.       Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Praca domowa. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. (D.1.W7., D.1.W8., D.1.U8., D.1.K5.)

3.       Rozwijanie aktywności i samodzielności poznawczej uczniów oraz kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu. (D.1.W15., D.1.U7., D.1.K7. , D.1.K8. )

4.       Metody i techniki skutecznego uczenia się. Metody strukturyzacji wiedzy oraz utrwalania wiedzy i umiejętności. (D.1.W12.)

5.       Efektywność nauczania. Warsztat pracy nauczyciela. Analiza oraz ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Projektowanie i planowanie rozwoju oraz awansu zawodowego. (D.1.W14. )

6.       Rozwijanie postaw etycznych uczniów. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. (D.1.W13., D.1.K6.)

7.       Stymulowanie samodzielnej i systematycznej pracy ucznia w kontekście uczenia się przez całe życie. Przygotowanie ucznia do samokształcenia. (D.1.W15.)

8.       Kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz motywacji do uczenia się matematyki. (D.1.W15.)

9.       Sposoby popularyzacji wiedzy wśród uczniów szkół ponadpodstawowych. (D.1.U5., D.1.K2.)

10.    Zasady udzielania pierwszej pomocy.

Metody kształcenia

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów, notatek i przygotowanych materiałów do zajęć (27 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

Literatura podstawowa

1.          Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki.

2.          S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki.

3.          H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.

4.          Podstawa programowa kształcenia w szkole ponadpodstawowej.

5.          Informator o egzaminie maturalnym opracowany przez Centralną Komisję Edukacyjną.

6.          Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.

Literatura uzupełniająca

1.          M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.

2.          Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.

3.          Podręczniki z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.

4.          Egzaminy maturalne.

5.          Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 10-10-2022 06:59)