SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Medycyna oparta na dowodach naukowych |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LEK-MODN |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Wprowadzenie studentów w zagadnienia prowadzenia badań naukowych w zakresie medycyny oraz praktykowania medycyny opartej na dowodach naukowych – EBM (ang. Evidence Based Medicine). Nabycie przez studentów kierunku lekarskiego podstawowych informacji dotyczących badań naukowych w medycynie i roli lekarza w ich prowadzeniu, jak również kreowanie podstawowych umiejętności w zakresie formułowania hipotez badawczych, krytycznej oceny dostępnych badań naukowych oraz wstępnego planowania struktury projektów naukowych. Kształtowanie umiejętności studentów do prezentowania podstawowych założeń oryginalnych badań naukowych, ich interpretacji oraz krytycznej analizy.
Podstawowa wiedza z zakresu etyki lekarskiej oraz medycyny klinicznej, w tym elementy wchodzące w skład kształcenia przedklinicznego, takie jak immunologia kliniczna, genetyka kliniczna, radiologia czy patomorfologia.
Podstawowe etyczne i prawne regulacje określające wykonywanie zawodu lekarza w Polsce.
Podstawowe aspekty etyczności badań naukowych w medycynie. Założenia medycyny opartej na dowodach naukowych – EBM.
Filozofia EBM – podstawy decyzji klinicznych oraz formułowanie pytań klinicznych i ich składowe (populacja, interwencja, twarde i miękkie punkty końcowe, jakość życia, koszty opieki). Charakterystyka źródeł odpowiedzi na pytania kliniczne (międzynarodowe bazy danych gromadzące badania pierwotne, wtórne, strukturalne streszczenia badań pierwotnych i wtórnych, wytyczne, podręczniki, komputerowe systemy doradcze i sztuczna inteligencja w podejmowaniu decyzji klinicznych). Strategia wyszukiwania odpowiedzi na pytanie kliniczne (na podstawie wykorzystania bazy Medline oraz Scopus).
Finansowanie badań naukowych oraz pojęcie i znaczenie występowania konfliktu interesów w medycynie.
Praktyczna lektura artykułu naukowego z zakresu specjalności klinicznej będącej w obrębie indywidualnych zainteresowań studenta.
Wykłady w liczbie 30 godzin mają na celu podsumowanie szczegółowej wiedzy dot. prowadzenia badań naukowych z naciskiem na zastosowanie wykorzystania dostępnych badań naukowych w podejmowaniu decyzji klinicznych. Metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, przykłady rozwiązywania problemów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów:
Aby uzyskać zaliczenie student będzie miał za zadanie opracowanie i opisanie hipotetycznego oryginalnego projektu naukowego o charakterze ustalonym w ramach zajęć lub dokonać analizy badania oryginalnego opublikowanego w recenzowanym czasopiśmie naukowym z zakresu indywidualnych zainteresowań studenta. W przypadkach nieobecności usprawiedliwionych (nie przekraczających więcej niż 50% wszystkich zajęć) student powinien uzupełnić braki w terminie i formie uzgodnionymi z prowadzącym zajęcia zgodnie z regulaminem studiow.
Ocena końcowa:
Ocena końcowa będzie wystawiana na podstawie wykonanego zadania lub przeprowadzonej krytycznej analizy badania oryginalnego.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. n. med. Wojciech Błogowski (ostatnia modyfikacja: 20-08-2021 13:27)