SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pediatria - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pediatria
Kod przedmiotu 12.0-WL-LekAM-P
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Marcin Zaniew
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Zajęcia kliniczne 60 4 60 4 Zaliczenie na ocenę
Seminarium 20 1,33 20 1,33 Zaliczenie na ocenę
Wykład 20 1,33 20 1,33 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem kształcenia z pediatrii jest:

- doskonalenie już nabytych umiejętności praktycznych w zakresie przeprowadzania wywiadu oraz badania przedmiotowego dzieci od okresu noworodkowego do 18 r.ż.,

- poszerzenie wiedzy na temat chorób wieku dziecięcego oraz poznanie nowych schorzeń dla tego okresu,

- nabycie umiejętności przeprowadzania diagnostyki różnicowej,

- poznanie metod diagnostycznych w pediatrii,

- teoretyczne i praktyczne poznanie procedur diagnostycznych wykonywanych u dzieci,

- poznanie zasad postępowania w nagłych stanach w pediatrii,

- znajomość epidemiologii, symptomatologii, diagnostyki, leczenia oraz rokowania w najczęstszych chorobach wieku dziecięcego.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii, patomorfologii, farmakologii oraz zagadnień omawianych podczas zajęć z pediatrii na III r. studiów.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Mukowiscydoza.
  2. Astma – odrębności diagnostyki i leczenia u dzieci.
  3. Stany nagłe w pulmonologii dziecięcej.
  4. Choroby wysypkowe u dzieci.
  5. Choroba Kawasaki.
  6. Niedokrwistości u dzieci.
  7. Diagnostyka i terapia białaczek i chłoniaków  u dzieci.
  8. Diagnostyka i terapia nowotworów narządowych  u dzieci.
  9. Transplantacja szpiku u dzieci.
  10. Wady układu moczowego.
  11. Uwarunkowane genetycznie choroby nerek.
  12. Kamica moczowa u dzieci.
  13. Wrodzone wady serca.
  14. Zaburzenia rytmu serca u dzieci.
  15. Zapalenie mięśnia sercowego u dzieci.
  16. Zaburzenia czynnościowe przewodu pokarmowego u dzieci.
  17. Nieswoiste zapalenia jelit u dzieci.

Seminaria:

  1. Wrodzone zaburzenia krzepnięcia.
  2. Małopłytkowość immunologiczna u dzieci
  3. Zaparcia u dzieci.
  4. Celiakia.
  5. Choroby zakaźne wieku dziecięcego.
  6. Choroby tarczycy u dzieci.
  7. Wrodzony przerost nadnerczy.
  8. Hipoglikemia.
  9. Mózgowe porażenie dziecięce.
  10. Padaczka u dzieci.
  11. Wczesne i późne następstwa terapii przeciwnowotworowej.
  12. Białkomocz i krwinkomocz u dzieci.
  13. Stany zagrożenia życia u dzieci.
  14. Przypadki kliniczne.

Metody kształcenia

Program nauczania realizowany jest w ramach wykładów, seminariów (w formie prezentacji multimedialnych) oraz ćwiczeń praktycznych. Zajęcia kliniczne odbywają się w grupach 5-osobowych w Oddziałach/pododdziałach pediatrycznych Uniwersyteckiego Szpitala w Zielonej Górze oraz przychodni Lekarza Rodzinnego/specjalistycznych, przyszpitalnych poradniach dziecięcych.

Studenci będą mieli możliwość uczestniczenia w ostrych i planowych przyjęciach w pediatrycznej Izbie Przyjęć. Ponadto studenci będą zaznajomieni oraz obecni podczas procedur/badań wykonywanych u dzieci w ramach pobytu w oddziałach (m.in. badania USG, badania echokardiograficznego, RTG, TK, MR, biopsji nerki, szpiku, nakłucia lędźwiowego, zakładania zgłębnika żołądkowego, cewnikowania pęcherza moczowego, inhalacji i tlenoterapii, badań czynnościowych przewodu pokarmowego, żywienia dojelitowego i pozajelitowego, całodobowego pomiaru ciśnienia tętniczego krwi).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Do zaliczenia wymagane są obecności na wszystkich formach zajęć (wykładach, seminariach i ćwiczeniach - zajęciach klinicznych). Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w ostatnim dniu zajęć w oddziale i obejmuje sprawdzenie nabycia praktycznych efektów kształcenia. Zaliczenie części seminaryjnej jest na podstawie aktywności podczas zajęć oraz przygotowania i przedstawienia zagadnienia z zakresu pediatrii klinicznej. Zaliczenie wykładów (egzamin) odbywa się poprzez zdanie testu. Test zaliczeniowy obejmuje 60 pytań (jedno- i wielokrotnego wyboru). Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczna ocen z wszystkich form zajęć (średnia z 3 ocen). Jednakże z każdej części student musi uzyskać co najmniej ocenę dostateczną. W przypadku nie zaliczenia jakiejkolwiek części, student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia (testowego lub ustnego) po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu.

Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1-2 ćwiczeniach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 2 zajęć klinicznych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć. Dwa spóźnienia są traktowane jak jedna nieobecność.

Uzyskane punkty z zaliczenia testowego są przeliczane na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

 

Sposób wyliczanie oceny końcowej:

Średnia 2,75-3,24 = ocena 3,0

Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5

Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0

Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5

Średnia 4,75-5 = ocena 5

 

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1.     Dobrzańska A, Ryżko J (red.) Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2014 (wyd. 2).

2.     Kulus M., Grenda R., Kawalec W. (red.) Pediatria. PZWL, 2018 (wyd. 2).

Literatura uzupełniająca

1. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. n. med. Marcin Zaniew (ostatnia modyfikacja: 17-07-2021 18:18)