SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Humanizacja medycyny |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-RAT-HM |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Ratownictwo medyczne |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wyjaśnienie idei humanizacji medycyny i holistycznego podejścia do leczenia oraz potrzeby tworzenia rozwiązań systemowych w ramach całego otoczenia osoby chorej. Poznanie specyfiki relacji pracownik służby zdrowia – pacjent – zespół medyczny. Przyswojenie informacji związanych z procesem komunikowania się w praktyce medycznej. Zapoznanie studenta z filozofią praw pacjenta, katalogiem praw podmiotowych oraz źródłami ich regulacji w polskim systemie ochrony zdrowia. Zapoznanie studenta z działalnością organizacji pacjentów w Polsce.
Brak
1. Humanizacja i dehumanizacja medycyny - powrót do istoty medycyny. Współczesna medycyna a utrzymanie jej humanistycznej natury
2. Analiza systemu ochrony zdrowia w Polsce w kontekście rozwiązań sprzyjających postawom dehumanizacyjnym .
3. Definicja i modele komunikacji. Schemat, poziomy i elementy procesu komunikacji.
4. Zasady i przebieg procesu komunikowania się. Techniki komunikacyjne.
5. Nawiązywanie kontaktu i budowanie partnerskiej relacji z pacjentem.
6. Bariery i blokady komunikacyjne. ”Trudny pacjent” i „trudny lekarz” w procesie komunikowania się.
7. Dochodzenie roszczeń w związku z naruszeniem praw pacjenta – tryb i instytucje . Rola i zadania Urzędu Rzecznika Praw Pacjenta.
8. Struktura i aktywność organizacji i stowarzyszeń pacjentów w Polsce.
9. Wpływ podmiotów zaangażowanych w system opieki (lekarze, ratownicy medyczni, pielęgniarki, fizjoterapeuci, psycholodzy) na jakość relacji
pracownik służby zdrowia - pacjent. Możliwe konflikty w strukturach społecznych zespołu szpitalnego i ich wpływ na pacjenta.
10. Przekazywanie fachowych informacji medycznych pacjentowi.
11. Przekazywanie złych i niepomyślnych wiadomości. Radzenie sobie z umierającymi i ciężko chorymi pacjentami oraz ich krewnymi.
12. Profesjonalne wsparcie ofiar przemocy domowej.
13. Rola uprzedzeń, stereotypy płci i tło kulturowe, które odgrywają rolę w relacji pracownik służby zdrowia-pacjent
Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i zagadnień problemowych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Kolokwium pisemne/testowe jednokrotnego wyboru. Uzyskanie min. 60% poprawnych odpowiedzi jest warunkiem zaliczenia przedmiotu. W ramach zajęć możliwa jest jedna usprawiedliwiona nieobecność. W przypadkach nieobecności, student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia oraz zreferować przebieg zajęć na których był nieobecny.
Widełki procentowe odnoszące się do ocen: 94-100% = 5,0 85-93% = 4,5 76-84% = 4,0 68-75% = 3,5 60-67% = 3,0 0-59% = 2,0
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji. Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Imieliński K. (red.), Humanistyczne aspekty medycyny, Warszawa 1997
2. Nowina-Konopka M., Feleszko W., Małecki Ł., Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Kraków 2018
3. Suchorzewka J., Olejniczak M. (red.), Humanizacja medycyny, Kraków 2011
4. Silverman J., Kurz S., Draper J., Umiejętności komunikowania się z pacjentami, Kraków 2018
1. Berkhof M, van Rijssen HJ, Schellart AJ, Anema JR, van der Beek AJ. Effective training strategies for teaching communication skills to
physicians: an overview of systematic reviews. Patient Educ Couns. 2011;84(2):152-162. doi:10.1016/j.pec.2010.06.010
2. Boissy A. Windover AK, Bokar D, Karafa M, Neuendorf K, Frankel RM, Merlino J Rothberg MB Communication Skills Training for Physicians
Improves Patient Satisfaction. J Gen Intern Med. 2016 Jul;31(7):755-61
3. Hashim MJ. Patient-Centered Communication: Basic Skills. Am Fam Physician. 2017;95(1):29-34.
4. VandeKieft GK. Breaking bad news. Am Fam Physician. 2001;64(12):1975-1978.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Zbigniew Izdebski (ostatnia modyfikacja: 05-08-2021 10:42)