SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie uniwersalne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie uniwersalne
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-PU-S21
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

w zakresie wiedzy: Poznanie podstaw kształtowania przestrzeni architektonicznej dla człowieka – jednostki  w zakresie teorii i praktyki w ujęciu projektowania dla wszystkich ( z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych )

w zakresie umiejętności: Umiejętność projektowania  dedykowanego osobom starszym  i niepełnosprawnym

w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest uwrażliwienie studenta na problemy kształtowania form architektonicznych w przestrzeni społecznej, kulturowej i przyrodniczej oraz  dostępność przestrzeni dla wszystkich użytkowników

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Wprowadzenie i promocja podejścia znanego jako „projektowanie dla wszystkich. Teoretyczne wprowadzenie do problemów projektowania przestrzeni dla człowieka jako jednostki z praktycznym poznaniem metod i sposobów oraz uwarunkowań projektowania w tej skali, z zastosowaniem pełnej integracji formy - funkcji – konstrukcji – systemów instalacji w odniesieniu do obiektów drobnoskalowych w mieście i krajobrazie otwartym , fundowanych na stałe lub mobilnych .

Współczesna wiedza nt. potrzeb człowieka w środowisku i przestrzeni

Pojęcia podstawowe - człowiek, środowisko, funkcjonalność środowiska. Antropometria i ergonomia. Ludzie sprawni i niepełnosprawni.Symulacja wykonywania różnych czynności w w sytuacji osoby niepełnosprawnej poruszającej się na wózku inwalidzkim i niewidomej.

Fizyczne uwarunkowania funkcjonalności otoczenia. Orientacja i mobilność w otoczeniu. Pokonywanie odległości /poziomy pojęcia funkcjonalności - fizyczny, psychologiczny, emocjonalny, estetyczny, parametry przestrzeni, poruszanie aktywne i pasywne, bezpieczne dystanse, chodzenie - widzenie, poziomy wzroku, czynności ludzi na wózkach.

Funkcjonalność na poziomie fizycznym w ujęciu projektowania uniwersalnego: pokonywanie różnic poziomów / parametry przestrzeni dla aktywnego i pasywnego pokonywania różnic poziomów, warunki ogólne schodów, pochylni, wind, podnośników, schodów ruchomych, dynamika siedzenia, leżenie /antropometria i fizjologia siedzenia, parametry siedzisk, zasięgi rąk, poziomy blatów, czynności i parametry przestrzeni w pozycji siedzącej,warunki przestrzenne dla higieny i procesów metabolicznych człowieka /higiena i jej przestrzeń, higiena współczesna, parametry przestrzenne i wyposażenie pomieszczeń higieny,prywatność, terytorialność, przestrzeń osobista

Metody kształcenia

metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

metody poszukujące - zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą do wystawienia oceny pozytywnej jest zdanie testu zaliczeniowego.

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Literatura podstawowa

Kuryłowicz, E., P. Johnni, and C. Thuresson, Projektowanie uniwersalne. Sztokholm miasto dla wszystkich. wydanie pierwsze ed. 1996, Warszawa: CEBRON. 2005, Warszawa: Integracja.

Bloomer, K.C. and C.W. Moore, Body, memory, and architecture. 1977, New Haven: Yale University Press. xii, 147 p. 8. Chardin, T.d., Człowiek. 1984, Warszawa: IW PAX.

Omelańczuk, I., ABC mieszkania bez barier. 2003, Warszawa: Fundacja Dom Dostępny.

Grandjean,N., Ergonomia mieszkania, Warszawa 1978.

Idem, R., Kształtowanie mikrośrodowiska jako miejsca wspólnoty, Gdańsk 2012.

Klonowicz, S.,Starzenie się ludności. Encyklopedia seniora, Warszawa 1986.

Kuryłowicz, E. Projektowanie uniwersalne. Udostępnienie otoczenia osobom niepełnosprawnym,Warszawa 1996.

Literatura uzupełniająca

Gronostajska, B., Kreacja i modernizacja przestrzeni mieszkalnej, Wrocław 2007.

Gronostajska, B.,Projektowanie środowiska mieszkaniowego dla seniora, Wrocław 2017.

Vigarello, G., Czystość i brud. Higiena ciała od średniowiecza do XX wieku. 1996, Warszawa: Wab.

Wykowska M., Ergonomia, wydanie internetowe

Nowak E., Antropometria w projektowaniu przestrzeni roboczej dla osób starszych i niepełnosprawnych Prace i materiały Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa

Uwagi

Sala laboratoryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych oraz programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 06-06-2021 15:48)