SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie architektoniczne II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie architektoniczne II
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-PAII-S21
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. arch. Agnieszka Wierzbicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 45 3 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

w zakresie wiedzy: opanowanie wiedzy w zakresie teorii, zasad projektowania, warsztatu projektowego, interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego

w zakresie umiejętności: 

wykształcenie umiejętności tworzenia formy architektonicznej w powiązaniu z funkcją oraz zrozumienia dla uwarunkowań związanych z projektowaniem obiektu architektonicznego w kontekście krajobrazu przyrodniczego i miejskiego, na przykładzie obiektu użyteczności publicznej przeznaczonego dla niewielkiej ilości użytkowników.

rozwijanie umiejętności w zakresie korzystania  z literatury polskiej i zagranicznej; doboru, oceny i studiów przykładów; umiejętność korzystania z warsztatu projektowego, w tym cyfrowych narządzi  do projektowania architektonicznego

umiejętność oceny technicznych i pozatechnicznych problemów wpływu decyzji projektowych na środowisko materialne, niematerialne i człowieka

w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego

Wymagania wstępne

brak wymagań

Zakres tematyczny

PROJEKT A2 Podstawy projektowania architektonicznego (forma w przestrzeni-struktura architektoniczna o prostej konstrukcji z zaczątkiem prostej funkcji użytkowej np. informacyjnej lub symbolicznej)

Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu Teoria projektowania i ergonomia II oraz projektowanie architektoniczno-budowlane II

W części teoretycznej prowadzący objaśnia sposób realizacji projektów, zakres normalizacji prawnej, oraz parametryzacji elementów zakresu projektu, pokazuje przykłady zrealizowanych obiektów, studenci dyskutują jakie powinny być cechy obiektów inżynierskich, obiektów małej architektury, elementów rzeźbiarskich i informacyjnych w krajobrazie otwartym, zabytkowym oraz miejskim w relacji do istniejących zasobów przyrodniczych i kulturowych.

Poruszane są wątki takie jak skala, wymiary, proporcje, Modulor Corbusiera, świadome złudzenia, relacje do człowieka, współczesne gubienie skali, płynność miar, relacje architektury i otoczenia przestrzennego, psychologia  oddziaływania form, scenariusze użytkowania przestrzeni i przemieszczania się  determinowane przez układy przestrzenne, Materia architektury, rola materiału, materiał w konstruowaniu i poszukiwaniu form, integracja konstrukcji i formy, nowe technologie i ich warsztat.

W części projektowej studenci rozwiązują projekty cząstkowe oparte na ideowym, uniwersalnym i  humanistycznym myśleniu koncepcyjnym (np. znaki i informacje o miejscu) a następnie przechodzą do projektowania niewielkich budynków takich punkty informacyjne, kasy przy wejściach do parków narodowych, muzeach otwartych,  kioski, altany, przystanki, zadaszenia i pergole, przystanki i wiaty, rzeźby miejskie, domy weekendowe i wieże widokowe. W zakresie poszukiwania idei - Innowacyjne rozwiązania technologiczne (struktury drukowane 3D, pneumatyczne, przetworzone, z odpadów). Studenci rozwiązują koncepcyjne projekty cząstkowe w technice odręcznej lub kolażu oraz opracowują  projekt końcowy PROJEKT A2 wybranego zadania projektowego w technice odręcznej, oraz modelu cyfrowego lub mieszanej (kolaż). Studenci indywidualnie opracowują własne projekty. Podstawa zajęć to korekty indywidualne i  grupowe. Studenci przedstawiają rozwiązania oraz materiały  pośrednie gromadzone w trakcie pracy. Korekty dają możliwość wykazania błędów, kierunków poszukiwań lepszych rozwiązań na różnych płaszczyznach: formalnej, funkcjonalnej, technicznej

20 godzin zajęć odbywa się w pracowni komputerowej gdzie studenci na własnym  projekcie uczą się technik graficznych i profesjonalnych programów architektonicznych  przydatnych dla ideowego projektowania architektonicznego  (CAD i BIM)  (autocad, revit, archicad, sketch-up) (Podstawy pracy z programami do projektowania, przegląd programów, praca 2D i 3D, omówienie zasad i funkcji przydatnych do projektowania na poziomie projektu A2)

Metody kształcenia

metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

metody poszukujące - zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Złożenie do oceny kompletnych opracowań cząstkowych i końcowego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z wytycznymi prowadzącego.

Student zdobywa zaliczenie na podstawie zdanego kolokwium (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecności na wykładach i laboratoriach.

Wykłady: Oceną osiągniętych efektów kształcenia z wykładu jest zestawienie kryteriów na podstawie pozytywnej oceny z kolokwium wg skali ocen min. 3,0 (dst.) i maks. 5,0 (bdb.) oraz obecności.

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność

Literatura podstawowa

Rykwert, J., The Dancing Column : on Order of Architecture. 1996, Cambridge, Mass.: MIT Press. xviii, 598 p.

Corbusier, L., The modulor: a harmonious measure to the human scale universally applicable to architecture and mechanics. 2d ed. 1954, Cambridge,: Harvard University Press, reprint Birkhauser. 243 p.

Ghyka, M.C., Złota liczba. 2001, Kraków: Universitas.

Van Schaik, L., Spatial intelligence : new futures for architecture. 2008, Chichester, England ; Hoboken, NJ: Wiley. 208 p.

Krenz J., Architektura Znaczeń, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1997.

Krajobraz miejski, Wydawnictwo TMC, Warszawa 2008.

Palej A., Schneider-Skalska G., Architektura od abc, Wyd. PAN o/ Kraków, Kraków 2008.

Pawłowska K., Idea swojskości miasta, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków 2001.

Wines, James, Green Architecture, Köln, London, Madrid, New York, Paris, Tokyo: Taschen Verlag, 2000.

Neufert K., Podręcznik Projektowania architektoniczno-budowlanego, ARKADY, Warszawa 1995.

Lenartowicz K.L Słownik psychologii architektury. Politechnika Krakowska, Kraków 2010

Basista A., Architektura. Dlaczego jest, jaka jest, Znak, Kraków 2009;

Basista A., Nowakowski A., Jak czytać architekturę, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2012;

Basista A. (2006) Kompozycja dzieła architektury, Wydawnictwo UNIVERSITAS;

Malec T., Projektowanie architektoniczne. Wprowadzenie do zawodu architekta Wyd. Helion Gliwice,2018

E.T. Hall Ukryty wymiar Warszawa 1987

M. Leśniakowska Co to jest architektura Warszawa 1996 S.

E. Rasmussen Odczuwanie architektury Warszawa 1999

B. Szmidt Ład przestrzeni Warszawa 1999

Adam Budak Co to jest architektura?, Bunkier Sztuki, Kraków 2002

Yi-Fu Tuan Przestrzeń i miejsce Warszawa 1987

P.Zumthor Myślenie architekturą Kraków 2010

P.Zumthor Atmospheres Basel Boston Berlin 2006

B.van Berkel/C. Boss Niepoprawni wizjonerzy Warszawa 1999

Arnheim, R. (2016) Dynamika formy architektonicznej, Wydawnictwo Officyna;

Malewicz K. (2006), Świat Bezprzedmiotowy, Wydawnictwo Słowo Obraz Terytoria;

Rasmussen S. E. (2015) Odczuwanie architektury, Wydawnictwo Karakter;

Rybczyński W.,(2014) Jak działa architektura. Przybornik humanisty, Wydawnictwo Karakter;

 Żórawski J. (2008) Wybór pism estetycznych, Wydawnictwo Arkady.

Żórawski J. (1961) O budowie formy architektonicznej, Wydawnictwo Arkady

Literatura uzupełniająca

Strzemiński Wł. (2006). Wybór pism estetycznych. (wybór i opr. G. Sztabiński). Kraków: Universitas;

Wyburn G.M., Pickford R.W. (1970). Zmysły i odbiór wrażeń przez człowieka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;

Zakia R. D. (2002). Perception and imaging. Boston: Focal Press;

Krier L., Architektura wybór czy przeznaczenie, Wyd. Arkady, Warszawa 2001.

Hebel, D., Heisel, F.,Wisniewska, M.H., Building from Waste: Recovered Materials in Architecture and Construction, Basel 2014.

Czsopisma branżowe (wydania bieżące i archiwalne) :

Architektura i Biznes, wyd. RAM.

Architektura, wyd. Murator.

Archivolta, wyd. Archivolta.

Detail, wyd. Institüt fur internationale Architektur-Dokumentation GmbH, München.

L'architectur d'aujord'hui, wyd. Jean Michel-Place.

Architectural Design, wyd. John Wiley & Sons

A10 - new European architecture”

Architectural Design

Casabella

Domus

Plan

Uwagi

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala laboratoryjna powinna być wyposażona w programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 11:51)