SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie urbanistyczne II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie urbanistyczne II
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-PUII-S21
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 45 3 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, definicjami i oznaczeniami urbanistycznymi, definiowanie architektury w przestrzeni miasta, tendencje, trendy i kierunki w kształtowaniu urbanistyki współczesnego miasta.

Wykształcenie  umiejętności  w  zakresie  architektury  mieszkaniowej: współczesnych  idei  i  zasad  projektowania  zespołów  architektury mieszkaniowej wielorodzinnej;

Wykształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań urbanistycznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego

Wymagania wstępne

brak wymagań

Zakres tematyczny

PROJEKT U3:Projektowanie zespołów urbanistycznych– mieszkaniowych łącznie z  projektem  architektury krajobrazu dla  zespołu mieszkalnego wielorodzinnego  (ogrody deszczowe,mała retencja, tereny wypoczynkowe,  uprawy, sady w środowisku zamieszkania)

Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu Projektowanie architektoniczne IV

Układy zespołów zabudowy mieszkaniowej w mieście. Wpływ uwarunkowań lokalizacyjnych oraz spo­sobu ukształtowania zabudowy i zieleni osiedla na jakość życia jej mieszkańców. Geneza rozwoju osiedli mieszkaniowych. Struktura terenów osiedlowych. Infrastruktura społeczna osiedli. Typy, rodzaje i układy zabudowy mieszkaniowej w kraju i na świecie. Zasady sytuowania budynków mieszkalnych w osiedlu. Urządzenia komunikacji drogowej i infrastruktury komunalnej w osiedlu. Obiekty usługowe i zasady ich lokalizacji w osiedlu ze względu na rodzaj użytkowania i akceptowaną do nich komunikacyjną dostępność. Architektura krajobrazu w zespole mieszkaniowym.

Kompozycja architektoniczno-urbanistyczna:  współczesne  idee i  zasady kształtowania  struktury  przestrzennej  współczesnego  miasta  oraz zrównoważonego rozwoju; relacji funkcjonalno-przestrzennych  we  współczesnym  zespole  mieszkaniowym; kontekstów  przestrzennych,  kulturowych,  przyrodniczych,  motywacji  i pretekstów  dla  kształtowania  wzajemnych  relacji  przestrzeni  miejskich  ze szczególnym uwzględnieniem architektury mieszkaniowej (usługi, rekreacja, komunikacja). Analiza miejsca i odniesienia . Projektowane przestrzenie  mają  służyć  poszukiwaniu  i  wskazaniu  rozwiązania modelowego.

PROJEKT U3:Projektowanie zespołów urbanistycznych– mieszkaniowych łącznie  z projektem  architektury krajobrazu dla  zespołu mieszkalnego wielorodzinnego  (ogrody deszczowe,mała retencja, tereny wypoczynkowe,  uprawy, sady w środowisku zamieszkania)

Wykształcenie umiejętności w zakresie zasad prawidłowego  projektowania  funkcji  i  wzajemnych  relacji  elementów kompozycji zespołów architektury mieszkaniowej (przestrzeni publicznych, pół-publicznych,  prywatnych,  komunikacji,  rekreacji,  zieleni)  z uwzględnieniem  obowiązujących  przepisów  prawa.  Całość  założenia urbanistycznego  należy  uzupełnić  o  stosowną  dla  zabudowy  funkcję towarzyszącą

1. Plan układu funkcjonalno-przestrzennego terenów w rejonie zespołu.

2. Projekt szczegółowego zagospodarowania zabudowy w obrębie obszaru zespołu mieszkaniowego.

3. Projekt architektury krajobrazu (ogrody deszczowe,mała retencja, tereny wypoczynkowe,  uprawy, sady w środowisku zamieszkania)

3. Rozwinięcia widokowe, przekroje i perspektywy wnętrz urbanistycznych zespołu mieszkaniowego.

4. Opis koncepcji wraz z bilansem zagospodarowania obszaru w obrębie zespołu mieszkaniowego.

5. Makieta lub zdjęcia z makiety, albo aksonometria, także wizualizacje komputerowe.

Część uzupełniająca projektu:

1. Plany, schematy analiz i studiów urbanistycznych oraz szkice projektowanego zespołu.

2. Inwentaryzacja terenów objętych projektem szczegółowego zagospodarowania zespołu.

Metody kształcenia

metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

metody poszukujące - zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Weryfikacja wiedzy Studenta na podstawie zdanego pisemnego egzaminu z progami punktowymi. Obecność na wykładach i ćwiczeniach obowiazkowa.

Student oceniany jest za całokształt pracy, umiejetności praktyczne wyrażone w formie projektu, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Literatura podstawowa

Adamczewska-Wejchert, Hanna, Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Warszawa: Arkady, 1985.

Bogdanowski J. (red.). Architektura krajobrazu. Warszawa – Kraków 1981

Brookes J: Projektowanie ogrodów. Warszawa 2001 [3] Calkins M., 2012, The Sustainable Sites Handbook; A Complete Guide to the Principles, Strategies and Best Practices, for Sustainable Landscapes, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey.

Neufert, E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Warszawa 1995.

Kadłuczka, A., Problemy integracji architektury współczesnej z historycznym środowiskiem kulturowymi, Kraków, 1982.

Gehl, Jan, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wydawnictwo RAM, 2009.

Wejchert, Kazimierz, Elementy kompozycji urbanistycznej, Warszawa, Arkady, 1984.

Paulhans, Rosner, Rolf, Wohnhäuser: Einfamilienhäuser und Wohnungen in kleinen Siedlungen, München: Georg D. W. Callwey, 1977; wydanie polskie: Peters, Paulhans, Rosner, Rolf, Małe zespoły mieszkaniowe: domki jednorodzinne, małe osiedla, Arkady, 1983.

Literatura uzupełniająca

Gzell S.,(red.) Architektura Urbanistyka Nauka.

Pokorski J., Siwiec A.: „Kształtowanie terenów zieleni”, WSiP, 1977.

Praca zbiorowa: „Miasto ogród. Sto lat rozwoju idei”, DWN, Wrocław 1999.

Praca zbiorowa: „Kształtowanie przestrzeni zurbanizowanej w myśl zasad ekorozwoju”, PKE, Wrocław 2001.

Praca zbiorowa: „Sztuka ogrodów w krajobrazie miasta”, Politechnika Wrocławska, Wrocław 1997.

Praca zbiorowa: „Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji”, Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Warszawa 2003.

Strabel W.: „Studia i plany zagospodarowania przestrzennego”, PWSZ, Nysa 2009.

Praca zbiorowa: Czynnik kreacji w projektowaniu urbanistycznym, Politechnika Krakowska, Kraków 1999.

Praca zbiorowa: Kształtowanie przestrzeni zurbanizowanej w myśl zasad ekorozwoju, PKE, Wrocław 2001Peters,

Uwagi

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:42)