SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie urbanistyczne II |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-PUII-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, definicjami i oznaczeniami urbanistycznymi, definiowanie architektury w przestrzeni miasta, tendencje, trendy i kierunki w kształtowaniu urbanistyki współczesnego miasta.
Wykształcenie umiejętności w zakresie architektury mieszkaniowej: współczesnych idei i zasad projektowania zespołów architektury mieszkaniowej wielorodzinnej;
Wykształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań urbanistycznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego
brak wymagań
PROJEKT U3:Projektowanie zespołów urbanistycznych– mieszkaniowych łącznie z projektem architektury krajobrazu dla zespołu mieszkalnego wielorodzinnego (ogrody deszczowe,mała retencja, tereny wypoczynkowe, uprawy, sady w środowisku zamieszkania)
Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu Projektowanie architektoniczne IV
Układy zespołów zabudowy mieszkaniowej w mieście. Wpływ uwarunkowań lokalizacyjnych oraz sposobu ukształtowania zabudowy i zieleni osiedla na jakość życia jej mieszkańców. Geneza rozwoju osiedli mieszkaniowych. Struktura terenów osiedlowych. Infrastruktura społeczna osiedli. Typy, rodzaje i układy zabudowy mieszkaniowej w kraju i na świecie. Zasady sytuowania budynków mieszkalnych w osiedlu. Urządzenia komunikacji drogowej i infrastruktury komunalnej w osiedlu. Obiekty usługowe i zasady ich lokalizacji w osiedlu ze względu na rodzaj użytkowania i akceptowaną do nich komunikacyjną dostępność. Architektura krajobrazu w zespole mieszkaniowym.
Kompozycja architektoniczno-urbanistyczna: współczesne idee i zasady kształtowania struktury przestrzennej współczesnego miasta oraz zrównoważonego rozwoju; relacji funkcjonalno-przestrzennych we współczesnym zespole mieszkaniowym; kontekstów przestrzennych, kulturowych, przyrodniczych, motywacji i pretekstów dla kształtowania wzajemnych relacji przestrzeni miejskich ze szczególnym uwzględnieniem architektury mieszkaniowej (usługi, rekreacja, komunikacja). Analiza miejsca i odniesienia . Projektowane przestrzenie mają służyć poszukiwaniu i wskazaniu rozwiązania modelowego.
PROJEKT U3:Projektowanie zespołów urbanistycznych– mieszkaniowych łącznie z projektem architektury krajobrazu dla zespołu mieszkalnego wielorodzinnego (ogrody deszczowe,mała retencja, tereny wypoczynkowe, uprawy, sady w środowisku zamieszkania)
Wykształcenie umiejętności w zakresie zasad prawidłowego projektowania funkcji i wzajemnych relacji elementów kompozycji zespołów architektury mieszkaniowej (przestrzeni publicznych, pół-publicznych, prywatnych, komunikacji, rekreacji, zieleni) z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa. Całość założenia urbanistycznego należy uzupełnić o stosowną dla zabudowy funkcję towarzyszącą
1. Plan układu funkcjonalno-przestrzennego terenów w rejonie zespołu.
2. Projekt szczegółowego zagospodarowania zabudowy w obrębie obszaru zespołu mieszkaniowego.
3. Projekt architektury krajobrazu (ogrody deszczowe,mała retencja, tereny wypoczynkowe, uprawy, sady w środowisku zamieszkania)
3. Rozwinięcia widokowe, przekroje i perspektywy wnętrz urbanistycznych zespołu mieszkaniowego.
4. Opis koncepcji wraz z bilansem zagospodarowania obszaru w obrębie zespołu mieszkaniowego.
5. Makieta lub zdjęcia z makiety, albo aksonometria, także wizualizacje komputerowe.
Część uzupełniająca projektu:
1. Plany, schematy analiz i studiów urbanistycznych oraz szkice projektowanego zespołu.
2. Inwentaryzacja terenów objętych projektem szczegółowego zagospodarowania zespołu.
metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.
metody poszukujące - zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Weryfikacja wiedzy Studenta na podstawie zdanego pisemnego egzaminu z progami punktowymi. Obecność na wykładach i ćwiczeniach obowiazkowa.
Student oceniany jest za całokształt pracy, umiejetności praktyczne wyrażone w formie projektu, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.
Adamczewska-Wejchert, Hanna, Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Warszawa: Arkady, 1985.
Bogdanowski J. (red.). Architektura krajobrazu. Warszawa – Kraków 1981
Brookes J: Projektowanie ogrodów. Warszawa 2001 [3] Calkins M., 2012, The Sustainable Sites Handbook; A Complete Guide to the Principles, Strategies and Best Practices, for Sustainable Landscapes, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey.
Neufert, E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Warszawa 1995.
Kadłuczka, A., Problemy integracji architektury współczesnej z historycznym środowiskiem kulturowymi, Kraków, 1982.
Gehl, Jan, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wydawnictwo RAM, 2009.
Wejchert, Kazimierz, Elementy kompozycji urbanistycznej, Warszawa, Arkady, 1984.
Paulhans, Rosner, Rolf, Wohnhäuser: Einfamilienhäuser und Wohnungen in kleinen Siedlungen, München: Georg D. W. Callwey, 1977; wydanie polskie: Peters, Paulhans, Rosner, Rolf, Małe zespoły mieszkaniowe: domki jednorodzinne, małe osiedla, Arkady, 1983.
Gzell S.,(red.) Architektura Urbanistyka Nauka.
Pokorski J., Siwiec A.: „Kształtowanie terenów zieleni”, WSiP, 1977.
Praca zbiorowa: „Miasto ogród. Sto lat rozwoju idei”, DWN, Wrocław 1999.
Praca zbiorowa: „Kształtowanie przestrzeni zurbanizowanej w myśl zasad ekorozwoju”, PKE, Wrocław 2001.
Praca zbiorowa: „Sztuka ogrodów w krajobrazie miasta”, Politechnika Wrocławska, Wrocław 1997.
Praca zbiorowa: „Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji”, Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Warszawa 2003.
Strabel W.: „Studia i plany zagospodarowania przestrzennego”, PWSZ, Nysa 2009.
Praca zbiorowa: Czynnik kreacji w projektowaniu urbanistycznym, Politechnika Krakowska, Kraków 1999.
Praca zbiorowa: Kształtowanie przestrzeni zurbanizowanej w myśl zasad ekorozwoju, PKE, Wrocław 2001Peters,
Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:42)