SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie architektoniczne VI |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-PAVI-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 20 | 1,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
w zakresie wiedzy: opanowanie wiedzy w zakresie teorii, zasad projektowania, warsztatu projektowego, interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego,
możliwości zastosowania technologii modelowania informacji o budynku BIM w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym oraz we wspomaganiu koordynacji międzybranżowej w interdyscyplinarnym środowisku zespołu projektantów;
w zakresie umiejętności: rozwijanie umiejętności w zakresie korzystania z literatury polskiej i zagranicznej; doboru, oceny i studiów przykładów; umiejętność korzystania z warsztatu projektowego, w tym cyfrowych narzędzi do projektowania architektonicznego
umiejętność oceny technicznych i pozatechnicznych problemów wpływu decyzji projektowych na środowisko materialne, niematerialne i człowieka,
praktyczne umiejętności zastosowania technologii modelowania informacji o budynku BIM;
w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego.
brak wymagań
Wykład:
PROJEKT A6 Budynki użyteczności publicznej sportowe i rekreacyjne. Wielofunkcyjne hale sportowe z zapleczem dla zawodników i medycyną sportową, kryte baseny z centrami spa, siłownie, hale gimnastyczne, sztuczne lodowiska, stadiony sportowe. Zagospodarowane tereny sportowe przeznaczone do uprawiania sportów na świeżym powietrzu: zewnętrzne boiska o różnych typach nawierzchni, zadaszone trybuny, korty tenisowe, stadiony lekkoatletyczne, tory kolarskie, budowle sportów wodnych, pola golfowe, tory do wyścigów samochodowych, rowerowych lub konnych, itp. Projekt obejmuje projektowanie widowni.
Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem wykładów w ramach przedmiotów Projektowanie urbanistyczne IV, Projektowanie architektoniczno-budowlane VI, Projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku IV
W części teoretycznej prowadzący objaśnia sposób realizacji projektu, zakres normalizacji prawnej, oraz parametryzacji elementów budynków i obiektów sportowych, pokazuje przykłady zrealizowanych obiektów użyteczności publicznej, przedstawia typologię i problematykę projektowania architektury użyteczności publicznej w zakresie realizowanych tematów. Omawia się metody projektowania; zastosowania rozwiązań technicznych w skali architektonicznej i urbanistycznej; sposoby prezentacji i opracowania projektu architektonicznego oraz teoretycznego uzasadnienia koncepcji i metody sporządzania opisu technicznego projektu.
Omawiane są także zagadnienia ergonomii, nasłonecznienia, przewietrzania, oraz ppoż. Problemy projektowania widowni, oraz teorie architektoniczne, typy przestrzenne budynków użyteczności publicznej w zależności od tradycji budowlanej i kultury, warunków klimatycznych i zasobów naturalnych na przykładach z różnych części świata, a także przykłady tego typu obiektów w ośrodkach miejskich różnej wielkości.
Przekazywana jest również wiedza z zakresu, widoczności (wykres widoczności), akustyka sali widowiskowej, ochrona sali przed zakłóceniami zewnętrznymi, napełnianie i ewakuacja sali widowiskowej.
Laboratorium komputerowe:
20 godzin zajęć odbywa się w pracowni komputerowej gdzie studenci uczą się programów do projektowania architektonicznego (CAD) (BIM) i wizualizacji
Praca zespołowa wykorzystująca BIM:
Organizacja pracy zespołu projektowego „w chmurze”;
Praca w czasie rzeczywistym przez internet (ARCHICAD + BIMcloud);
Koordynacja międzybranżowa wykorzystująca BIM;
Tworzenie i edytowanie modeli 3D instalacji MEP
Koordynacja wielobranżowa wykorzystująca wirtualny model projektu (ARCHICAD + MEP Modeler, Goodies for ARCHICAD).
Projekt:
PROJEKT A6 Budynki użyteczności publicznej sportowe i rekreacyjne. Wielofunkcyjne hale sportowe z zapleczem dla zawodników i medycyną sportową, kryte baseny z centrami spa, siłownie, hale gimnastyczne, sztuczne lodowiska, stadiony sportowe. Zagospodarowane tereny sportowe przeznaczone do uprawiania sportów na świeżym powietrzu: zewnętrzne boiska o różnych typach nawierzchni, zadaszone trybuny, korty tenisowe, stadiony lekkoatletyczne, tory kolarskie, budowle sportów wodnych, pola golfowe, tory do wyścigów samochodowych, rowerowych lub konnych, itp. Projekt obejmuje projektowanie widowni.
W części projektowej studenci rozwiązują koncepcyjne projekty cząstkowe w technice odręcznej, oraz modelu cyfrowego, związane z rozwiązywaniem układów funkcjonalnych różnych typów i elementów budynku użyteczności publicznej sportu i rekreacji oraz opracowują projekt końcowy PROJEKT A6 w technice modelu cyfrowego lub odręcznej oraz modelu cyfrowego.
Zakres pracy: analizy projektowe i rozpoznanie uwarunkowań lokalizacyjnych - analiza stanu istniejącego działki (wielkość, ukształtowanie terenu, istniejąca zieleń), - analiza kontekstu urbanistycznego (skala, charakter sąsiedztwa, otwarcia i powiązania widokowe, istniejące możliwości powiązań z układem komunikacji kołowej i pieszej), - zebranie materiałów wyjściowych do projektowania (z podaniem literatury).Opracowanie wstępnych koncepcji projektowych, - studium lokalizacji, bryły, materiału, urządzenia terenu, - przegląd i dyskusja (wybór wariantu do dalszego opracowania). Praca nad wybranym wariantem - określenie szczegółowego programu i struktury funkcjonalnej obiektu, - organizacja funkcjonalna poz. parteru w relacji do otoczenia, urządzenie terenu, małej architektury i zieleni, - opracowanie bryłowe, stylistyka, opracowanie materiałowe i kolorystyczne elewacji, - przegląd i dyskusja (zatwierdzenie projektu do dalszego opracowania) Opracowanie detalu architektonicznego - opracowanie wybranego fragmentu elewacji, (studia koloru, faktury, materiału), - opracowanie wybranego fragmentu otoczenia lub wnętrza. Prezentacja projektu, opracowanie graficzne, tekstowe, model.Studenci indywidualnie opracowują własne projekty. Podstawa zajęć to korekty indywidualne i grupowe. Studenci przedstawiają rozwiązania oraz materiały pośrednie gromadzone w trakcie pracy. Korekty dają możliwość wykazania błędów, kierunków poszukiwań lepszych rozwiązań na różnych płaszczyznach: formalnej, funkcjonalnej, technicznej.
Zakres opracowania projektu końcowego: Projekt powinien być wykonany w skali 1:200., zawierać następujące rysunki w skali jak podano wyżej: rzuty wszystkich kondygnacji, dwa przekroje, 5 elewacji z uwzględnieniem odwodnienia dachu/stropodachu, detal prze ścianę zewnętrzną 1:20, perspektywę odręczną oraz wizualizacje i aksonometrie przedstawiającą bryłę w zastanym kontekście architektonicznym/przyrodniczym. Projekt oprócz rozwiązania programu funkcjonalnego powinien zawierać czytelne rozwiązania techniczne w zakresie konstrukcji budynku oraz infrastruktury technicznej, a także proponowane w opisie lub w projekcie rozwiązania proekologiczne, projekt zagospodarowania terenu w skali 1:500.
metody podające: Wykłady wprowadzające na zajęciach projektowych – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny;
metody poszukujące: Zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Złożenie do oceny kompletnych opracowań cząstkowych i końcowego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z wytycznymi prowadzącego.
Student zdobywa zaliczenie na podstawie zdanego kolokwium (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecności na wykładach i laboratoriach.
Wykłady: Oceną osiągniętych efektów kształcenia z wykładu jest zestawienie kryteriów na podstawie pozytywnej oceny z kolokwium wg skali ocen min. 3,0 (dst.) i maks. 5,0 (bdb.) oraz obecności.
Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.
Humphrey, Caroline, Vitebsky, Piers, Architektura sakralna (Sacred Architecture), Warszawa: MUZA SA, 1998. [
Kuldschun, Herbert, Rossmann, Erich, Budownictwo dla upośledzonych fizycznie (Planen und Bauen für Behinderte), Warszawa: Arkady, 1980.
Sturzebecher, Peter, Ulrich, Sigrid, Architektur für Sport: Neue Konzepte, internationale Projekte für Sport und Freizeit, Berlin: Verlag Bauwesen, 2001.
Neufert, E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Warszawa 1995.
Marzyński S., Podstawy projektowania architektury, Arkady, Warszawa 1974.
Mieszkowski Z., Elementy projektowania architektonicznego, Arkady, Warszawa 1973.
Rybczyński W., Jak działa architektura. Przybornik humanisty, Wydawnictwo Karater, Kraków 2014;
Zakia R. D. (2002). Perception and imaging. Boston: Focal Press;
Hebel, D., Heisel, F.,Wisniewska, M.H., Building from Waste: Recovered Materials in Architecture and Construction, Basel 2014.
Czsopisma branżowe (wydania bieżące i archiwalne) :
Architektura i Biznes, wyd. RAM.
Architektura, wyd. Murator.
Archivolta, wyd. Archivolta.
Detail, wyd. Institüt fur internationale Architektur-Dokumentation GmbH, München.
L'architectur d'aujord'hui, wyd. Jean Michel-Place.
Architectural Design, wyd. John Wiley & Sons
A10 - new European architecture”
Architectural Design
Casabella
Domus
Plan
Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Sala laboratoryjna powinna być wyposażona w programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:57)