SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie architektoniczne VI - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie architektoniczne VI
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-PAVI-S21
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. arch. Alicja Maciejko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 45 3 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

w zakresie wiedzy: opanowanie wiedzy w zakresie teorii, zasad projektowania, warsztatu projektowego, interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego,

możliwości zastosowania technologii modelowania informacji o budynku BIM w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym oraz we wspomaganiu koordynacji międzybranżowej w interdyscyplinarnym środowisku zespołu projektantów;

w zakresie umiejętności: rozwijanie umiejętności w zakresie korzystania  z literatury polskiej i zagranicznej; doboru, oceny i studiów przykładów; umiejętność korzystania z warsztatu projektowego, w tym cyfrowych narzędzi  do projektowania architektonicznego

umiejętność oceny technicznych i pozatechnicznych problemów wpływu decyzji projektowych na środowisko materialne, niematerialne i człowieka,

praktyczne umiejętności zastosowania technologii modelowania informacji o  budynku BIM;

w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego.

Wymagania wstępne

brak wymagań

Zakres tematyczny

Wykład: 

PROJEKT A6 Budynki użyteczności publicznej sportowe i rekreacyjne.  Wielofunkcyjne hale sportowe z zapleczem dla zawodników i medycyną sportową, kryte baseny z centrami spa, siłownie, hale gimnastyczne, sztuczne lodowiska, stadiony sportowe. Zagospodarowane tereny sportowe przeznaczone do uprawiania sportów na świeżym powietrzu: zewnętrzne boiska o różnych typach nawierzchni, zadaszone trybuny, korty tenisowe, stadiony lekkoatletyczne, tory kolarskie, budowle sportów wodnych, pola golfowe, tory do wyścigów samochodowych, rowerowych lub konnych, itp. Projekt obejmuje projektowanie widowni.

Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem wykładów w ramach  przedmiotów Projektowanie urbanistyczne IV, Projektowanie architektoniczno-budowlane VI, Projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku  IV

W części teoretycznej prowadzący objaśnia sposób realizacji projektu, zakres normalizacji prawnej, oraz parametryzacji elementów budynków i obiektów sportowych, pokazuje przykłady zrealizowanych obiektów użyteczności publicznej, przedstawia typologię i problematykę projektowania architektury użyteczności publicznej w zakresie realizowanych tematów. Omawia się metody projektowania; zastosowania rozwiązań technicznych w skali architektonicznej i urbanistycznej;  sposoby prezentacji  i  opracowania  projektu  architektonicznego  oraz  teoretycznego  uzasadnienia  koncepcji  i metody sporządzania opisu technicznego projektu.

Omawiane są także zagadnienia ergonomii, nasłonecznienia, przewietrzania, oraz ppoż. Problemy projektowania widowni, oraz teorie architektoniczne, typy przestrzenne budynków użyteczności publicznej w zależności od tradycji budowlanej i kultury, warunków klimatycznych i zasobów naturalnych na przykładach z różnych części świata, a także przykłady tego typu obiektów w ośrodkach miejskich różnej wielkości.

Przekazywana jest również wiedza z zakresu, widoczności (wykres widoczności), akustyka sali widowiskowej, ochrona sali przed zakłóceniami zewnętrznymi, napełnianie i ewakuacja sali widowiskowej.

Laboratorium komputerowe: 

20 godzin zajęć odbywa się w pracowni komputerowej gdzie studenci uczą się programów do projektowania architektonicznego  (CAD) (BIM) i wizualizacji

Praca zespołowa wykorzystująca BIM:

Organizacja pracy zespołu projektowego „w chmurze”;

Praca w czasie rzeczywistym przez internet (ARCHICAD + BIMcloud);

Koordynacja międzybranżowa wykorzystująca BIM;

Tworzenie i edytowanie modeli 3D instalacji MEP

Koordynacja wielobranżowa wykorzystująca wirtualny model projektu (ARCHICAD + MEP Modeler, Goodies for ARCHICAD).

Projekt: 

PROJEKT A6 Budynki użyteczności publicznej sportowe i rekreacyjne.  Wielofunkcyjne hale sportowe z zapleczem dla zawodników i medycyną sportową, kryte baseny z centrami spa, siłownie, hale gimnastyczne, sztuczne lodowiska, stadiony sportowe. Zagospodarowane tereny sportowe przeznaczone do uprawiania sportów na świeżym powietrzu: zewnętrzne boiska o różnych typach nawierzchni, zadaszone trybuny, korty tenisowe, stadiony lekkoatletyczne, tory kolarskie, budowle sportów wodnych, pola golfowe, tory do wyścigów samochodowych, rowerowych lub konnych, itp. Projekt obejmuje projektowanie widowni.

W części projektowej studenci rozwiązują koncepcyjne projekty cząstkowe w technice odręcznej, oraz modelu cyfrowego, związane z rozwiązywaniem układów funkcjonalnych różnych typów i elementów budynku użyteczności publicznej sportu i rekreacji  oraz opracowują  projekt końcowy PROJEKT A6 w technice modelu cyfrowego lub odręcznej oraz modelu cyfrowego.

Zakres pracy: analizy projektowe i rozpoznanie uwarunkowań lokalizacyjnych - analiza stanu istniejącego działki (wielkość, ukształtowanie terenu, istniejąca zieleń), - analiza kontekstu urbanistycznego (skala, charakter sąsiedztwa, otwarcia i powiązania widokowe, istniejące możliwości powiązań z układem komunikacji kołowej i pieszej), - zebranie materiałów wyjściowych do projektowania (z podaniem literatury).Opracowanie wstępnych koncepcji projektowych, - studium lokalizacji, bryły, materiału, urządzenia terenu, - przegląd i dyskusja (wybór wariantu do dalszego opracowania). Praca nad wybranym wariantem - określenie szczegółowego programu i struktury funkcjonalnej obiektu, - organizacja funkcjonalna poz. parteru w relacji do otoczenia, urządzenie terenu, małej architektury i zieleni, - opracowanie bryłowe, stylistyka, opracowanie materiałowe i kolorystyczne elewacji, - przegląd i dyskusja (zatwierdzenie projektu do dalszego opracowania) Opracowanie detalu architektonicznego - opracowanie wybranego fragmentu elewacji, (studia koloru, faktury, materiału), - opracowanie wybranego fragmentu otoczenia lub wnętrza. Prezentacja projektu, opracowanie graficzne, tekstowe, model.Studenci indywidualnie opracowują własne projekty. Podstawa zajęć to korekty indywidualne i  grupowe. Studenci przedstawiają rozwiązania oraz materiały  pośrednie gromadzone w trakcie pracy. Korekty dają możliwość wykazania błędów, kierunków poszukiwań lepszych rozwiązań na różnych płaszczyznach: formalnej, funkcjonalnej, technicznej.

Zakres opracowania projektu końcowego: Projekt powinien być wykonany w skali 1:200., zawierać  następujące  rysunki  w  skali  jak  podano  wyżej:  rzuty  wszystkich kondygnacji,  dwa  przekroje,  5  elewacji  z  uwzględnieniem  odwodnienia dachu/stropodachu, detal prze ścianę zewnętrzną 1:20, perspektywę odręczną oraz wizualizacje i aksonometrie przedstawiającą bryłę w zastanym kontekście architektonicznym/przyrodniczym.  Projekt  oprócz  rozwiązania  programu funkcjonalnego powinien zawierać  czytelne rozwiązania techniczne w zakresie konstrukcji  budynku  oraz  infrastruktury  technicznej,  a  także  proponowane  w opisie lub w projekcie rozwiązania proekologiczne, projekt zagospodarowania terenu w skali 1:500.

Metody kształcenia

metody podające: Wykłady wprowadzające na zajęciach projektowych – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny;

metody poszukujące: Zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Złożenie do oceny kompletnych opracowań cząstkowych i końcowego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z wytycznymi prowadzącego.

Student zdobywa zaliczenie na podstawie zdanego kolokwium (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecności na wykładach i laboratoriach.

Wykłady: Oceną osiągniętych efektów kształcenia z wykładu jest zestawienie kryteriów na podstawie pozytywnej oceny z kolokwium wg skali ocen min. 3,0 (dst.) i maks. 5,0 (bdb.) oraz obecności.

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Literatura podstawowa

Humphrey, Caroline, Vitebsky, Piers, Architektura sakralna (Sacred Architecture), Warszawa: MUZA SA, 1998. [

Kuldschun, Herbert, Rossmann, Erich, Budownictwo dla upośledzonych fizycznie (Planen und Bauen für Behinderte), Warszawa: Arkady, 1980.

Sturzebecher, Peter, Ulrich, Sigrid, Architektur für Sport: Neue Konzepte, internationale Projekte für Sport und Freizeit, Berlin: Verlag Bauwesen, 2001.

Neufert, E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Warszawa 1995.

Marzyński S., Podstawy projektowania architektury, Arkady, Warszawa 1974.

Mieszkowski Z., Elementy projektowania architektonicznego, Arkady, Warszawa 1973.

Literatura uzupełniająca

Rybczyński W., Jak działa architektura. Przybornik humanisty, Wydawnictwo Karater, Kraków 2014;

Zakia R. D. (2002). Perception and imaging. Boston: Focal Press;

Hebel, D., Heisel, F.,Wisniewska, M.H., Building from Waste: Recovered Materials in Architecture and Construction, Basel 2014.

Czsopisma branżowe (wydania bieżące i archiwalne) :

Architektura i Biznes, wyd. RAM.

Architektura, wyd. Murator.

Archivolta, wyd. Archivolta.

Detail, wyd. Institüt fur internationale Architektur-Dokumentation GmbH, München.

L'architectur d'aujord'hui, wyd. Jean Michel-Place.

Architectural Design, wyd. John Wiley & Sons

A10 - new European architecture”

Architectural Design

Casabella

Domus

Plan

Uwagi

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala laboratoryjna powinna być wyposażona w programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:57)