SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie wnętrz - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie wnętrz
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-PW-S21
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Joanna Legierska-Dutczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z możliwościami wprowadzenia zmian w przestrzeni wnętrza usługowego lub mieszkalnego ze szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, w oparciu o zdefiniowany profil użytkownika. Dyskusja na temat koncepcji projektowych w grupach. Nauka organizacji przestrzeni wnętrza oraz linearnego, syntetycznego jego zapisu. Waloryzacja obszaru podlegającego opracowaniu. Poznanie zasad kompozycji przestrzennej wnętrza, takich jak: harmonia, kontrast, równowaga, akcenty, skala, różnorodność etc.

Wykonanie koncepcji dwóch projektów wnętrz w określonej wstępnie przestrzeni na podstawie wybranych projektów semestralnych. Opanowanie umiejętności zarówno szkicowego przedstawienia projektu wnętrza, jak też podania końcowego.

Analiza i adaptacja projektowanych wcześniej wnętrz obiektów o funkcji usługowej, edukacyjnej lub hotelarskiej. Dostosowanie wnętrz do opracowanego profilu użytkowników.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektów wnętrz mieszkalnych i obiektów publicznych oraz opanowanie umiejętności  wykonywaniu projektów wnętrz i detali wnętrzarskich w określonej wstępnie przestrzeni oraz ogólnie pojęte rozwijanie umiejętności kreatywnego kształtowania przestrzeni. Kreatywny praca i dyskusja w grupach ma prowadzić do twórczej adaptacji projektowanych wcześniej wnętrz obiektów o funkcji mieszkalnej, usługowej, edukacyjnej lub hotelarskiej. Dostosowanie wnętrz do opracowanego profilu użytkowników.

3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest konfrontacja propozycji w grupie, zdefiniowanie funkcji i programu użytkowego, prezentacja mapy inspiracji (mood board) do zdefiniowanego projektu. Kreatywne podejście do modyfikacji projektowanej przestrzeni. Etapy pracy projektowej, mają służyć przygotowaniu studenta do analizy i prezentacji przed grupą profilu użytkownika oraz proponowanego rozwiązania projektowego oraz uzasadnienie proponowanych rozwiązań stylistycznych, kompozycyjnych, funkcjonalnych, ergonomicznych oraz rozwiązań meblarskich w zadanym wnętrzu.

Wymagania wstępne

brak wymagań

Zakres tematyczny

Program wykładów:

Podstawą nauczania jest wiedza o kształtowaniu przestrzeni i formy architektonicznej w relacji do człowieka. Postrzegane, jako integracja zagadnień wynikających z doświadczeń artystycznych, wiedzy humanistycznej i technicznej oraz tradycji, kultury i racji ekonomicznych.

Celem wykładów dostarczenie informacji koniecznych do opanowania umiejętności samodzielnego wykonywaniu projektów wnętrz i detali wnętrzarskich w określonej wstępnie przestrzeni.

Zapoznanie studentów z zagadnieniami z różnych dyscyplin i dziedzin wiedzy dotyczących kształtowania najbliższego otoczenia człowieka rozumianego, jako: wnętrze mieszkalne i użyteczności publicznej, miejsce pracy, miejsce odpoczynku i rekreacji.

Program seminarium - ćwiczenia projektowe:

Celem zajęć jest opanowanie umiejętności samodzielnego wykonywaniu projektów wnętrz i detali wnętrzarskich w określonej wstępnie przestrzeni oraz ogólnie pojęte rozwijanie umiejętności kreatywnego kształtowania przestrzeni.

Zapoznanie studentów z możliwościami wprowadzenia zmian łączących zagadnienia z różnych dyscyplin i dziedzin wiedzy w opracowywanej przestrzeni, w najbliższym otoczeniu człowieka rozumianym, jako: wnętrze mieszkalne i użyteczności publicznej, miejsce pracy, miejsce odpoczynku i rekreacji. Studenci w zakresie podstawowym poznają zagadnienia dotyczące projektowania kompozycji przestrzennych z zieleni i elementów wyposażenia terenów.

Projekty dotyczą otoczenia człowieka rozumianego, jako: wnętrze krajobrazowe, mieszkalne i użyteczności publicznej, miejsce pracy, miejsce odpoczynku i rekreacji.

Istotnym zagadnieniem jest zrozumienie przez studentów zakresu wprowadzania zmian w procesie przekształcania projektowego.

Metody kształcenia

Metody podające:

Wykład – kształcenie audytoryjne, wykład problemowy, pokaz, prezentacja i dyskusja panelowa.

Ćwiczenia projektowe - zadania projektowe, metoda przypadków, prezentacje i korekty projektów wnętrz o wstępnie ustalonej funkcji w określonej przestrzeni.

Konsultacje i omówienie zagadnień projektowych, bazując na analizie opracowywanych,  koncepcji projektowych, oddania przejściowe, prezentacja koncepcji, odesłanie do przypadków.

Metody poszukujące:

kształcenie kreatywne, dyskusja, poszukiwanie i analiza analogicznych rozwiązań, wykorzystanie nowoczesnych narzędzi elektronicznych do prezentacji projektów, multimedialna.

Definiowanie w zestpołach przez studentów programu użytkowego i briefu projektowego, mapy inspiracji ("mood board") oraz koncepcji projektowych i stylistycznych,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Student zdobywa zaliczenie z oceną w randze egzaminu na podstawie obecności na wykładach oraz opracowanej analizy na zadany temat.

Projekt:

Student oceniany jest na podstawie etapów oddań projektowych, wykonanych prac, (jakości i oryginalności) oraz sposobu finalnego podania projektu.

Oceniany jest całokształt pracy studenta, obecność na zajęciach, aktywność i zaangażowanie oraz systematyczność w pracy nad kolejnymi etapami realizacji projektu.

Warunkiem zaliczenia jest wykonanie i prezentacja ćwiczeń projektowych w określonym terminie oraz prezentacja i oddanie finalnego projektu semestralnego.

Zasada ustalania oceny:

Oceną osiągniętych efektów kształcenia z wykładu jest zestawienie kryteriów na podstawie listy obecności oraz wykonanie prezentacji przed grupą.

Oceną z ćwiczeń projektowych jest wyliczenie na podstawie listy obecności, punktacji z kolokwium dot. ergonomii, punktacji za oddania poszczególnych etapów projektowych, aktywności na zajęciach, analizy przed grupą, dyskusji oraz finalnego podania i prezentacji projektu semestralnego przed grupą.

Literatura podstawowa

  1. Neufert K., Podręcznik Projektowania architektonicznego-budowlanego, ARKADY, Warszawa 1995.
  2. Pile J., Historia Wnętrz, ARKADY, Warszawa 2006.
  3. Parissien Steven, Historia wnętrz. Dom od roku 1700, ARKADY, Warszawa 2010.
  4. Cole Emily (red.) Architektura Style i Detale, ARKADY, Warszawa 2007.
  5. Lakshmi Bhaskaran, Design XX wieku. Główne nurty i style we współczesnym designie, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006.
  6. Janusz A. Włodarczyk, Żyć znaczy mieszkać, Śląskie Wydawnictwo naukowe, Tychy 2004.
  7. Christopher Alexander, red., Język wzorców. Miasta Budynki Konstrukcje, Gdańsk 2008.

Literatura uzupełniająca

  1. Martin Lucy, Oświetlenie w twoim domu Najlepsze projekty i aranżacje, Arkady, 2011.
  2. Dream apartments, TASCHEN / EVERGREEN, Köln 2005.
  3. Hudson J., Interior Architecture Now, ISBN-13:978-185669-520-6, Londyn 2007.
  4. Kompedium Podłogi i Ściany, ISBN 978-83-7708-391-8, Wyd. Olesiejuk, 2009.
  5. Behamón A., Houses, Maisons, Häuser, ISBN 978-3-8331-4535-3, Wyd. H.F. Ullman / Loft Publications, 2007.
  6. Rybczyński W., Dom. Krótka historia idei, Wyd. Karakter, 2019.
  7. Dobrzański T., Rysunek techniczny i maszynowy, PWN 2019.
  8. Lorenc J.,Skolnick L., Berger C., Czym jest projektowanie wystaw? Podręcznik projektowania, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2008
  9. Wendy W. Staebler: Architectural Detailing in Residentiallnteńors, ISBN-13: 978-0823002535, Wyd. Watson-Gubtill, 1990
  10. "Modern Interior Design", praca zbiorowa, Wyd. Koneman, 2015
  11. Fiell Ch., Fiell P., "Design. Historia projektowania", Wyd. Arkady, 2015.
  12. Wojciechowski L., „Dokumentacja Budowlana 1, rysunek budowlany”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
  13. Czasopisma branżowe i publikacje w internecie m. in. "Design Alive", "Architektura" wyd. Murator, "Dobre wnętrza" i inne.
  14. Katalogi branżowe, internetowe portale i realizacje konkursowe.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:42)