SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia plastyczna II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia plastyczna II
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-PPII-S21
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. arch. Krzysztof Skwara, prof. UZ
  • mgr inż. arch. Rafał Dudzik
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Poszerzenie oraz ugruntowanie wiedzy o rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.

2. Pobudzanie oraz rozwijanie wyobraźni plastycznej, przestrzennej i kompozycyjnej czerpiącej z wiedzy o budowie formy.

3. Ugruntowanie umiejętności posługiwania się rysunkiem jako środkiem artystycznego wyrazu, w oparciu o znajomość budowy formy, przestrzeni, a także kompozycji oraz perspektywy.

4. Ugruntowanie umiejętności posługiwania się różnymi rodzajami rysunku w zależności od sytuacji np. syntetyczny szkic koncepcyjny, lub światłocieniowe studium z natury, uwydatniające elementy detalu, czy formy wykreowane z wyobraźni oraz rozwijanie umiejętności budowania nastroju przy pomocy światłocienia - z uwzględnieniem różnorodności faktur i materii.

5. Rozwijanie umiejętności prezentowania własnych interpretacji kompozycji ustawionych w pracowni oraz plenerowych szkiców architektury, a także ugruntowanie potrzeby oraz umiejętności dyskusji i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej, a także prac swoich kolegów.

Wymagania wstępne

brak wymagań

Zakres tematyczny

 

Program laboratorium:

 

Rysunki na formacie 70x50 cm według programu przedstawionego na początku semestru przez prowadzącego

 

Metody kształcenia

 

Metody poszukujące:

1. Studium z natury

2. Szkice w plenerze

3. Rysunek z wyobraźni

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest dostarczenie do oceny oryginałów wszystkich prac

1. Poszerzył oraz ugruntował wiedzę o rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.

2. Rozwinął wyobraźnię plastyczną, przestrzenną i kompozycyjną czerpiąc z wiedzy o budowie formy.

3. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia), dokonał własnej interpretacji tej kompozycji w dwóch ekspresjach: statycznej i dynamicznej, stosując różne rodzaje środków plastycznej wypowiedzi - akcentując wybrane elementy tego układu, podkreślające charakter danego opracowania.

4. Znalazł w plenerze obiekty architektury (współczesnej/zabytkowej), sporządził dokumentację fotograficzną pod kątem opracowywanego problemu, akcentując ich charakter (pejzaż otwarty/otoczenie miejskie) oraz kontekst (kulturowy i przyrodniczy), w którym funkcjonują wybrane obiekty, a następnie zobrazował badane zjawisko w serii szkiców (syntetycznych/analitycznych).

5. Dokonał interpretacji wybranego szkicu na dużym formacie (rysunek studyjny) - biorąc pod uwagę zmianę skali oraz środków wyrazu (rysunek linearny/rysunek walorowy) - z umiejętnym zaakcentowaniem architektonicznego detalu.

6. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonał własnej interpretacji tej kompozycji, dodając z wyobraźni elementy podkreślające lub zmieniające charakter danego układu - uwzględniając przestrzeń, proporcje oraz perspektywę, a także kontrasty wynikające z różnic w natężeniu światła i cienia oraz różnorodności faktur i materii.

7. Potrafił zaprezentować i przekonać do własnej interpretacji kompozycji ustawionej w pracowni oraz architektury rysowanej w plenerze, a także pogłębił umiejętność zarówno dyskusji, jak i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej oraz prac swoich kolegów.

Literatura podstawowa

1. A. Białkiewicz, Rola rysunku w warsztacie architekta, Politechnika Krakowska, Kraków 2004

2. O. Czerner, Polskie współczesne rysunki architektoniczne, SARP Kraków, 1989

3. L. Maluga, Autonomiczne rysunki architektoniczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2006

4.  N. Bingham, 100 lat rysunku architektonicznego, Laurence King Publishing Ltd. London, 2013

5. J. Bruzda, Szkice architektoniczne, A-7, PK, Kraków 1993

6. 4. H. Reed, O pochodzeniu formy w sztuce, PIW, Warszawa 1973

 

Literatura uzupełniająca

1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik

2. Artluk - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

3. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

4. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze

Uwagi

Pracownia wyposażona w sztalugi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 11:51)