SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Konserwacja zabytków - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Konserwacja zabytków
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-KZ-S21
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Alena Kononowicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zagadnieniami historycznymi, teoretycznymi i metodologicznymi w zakresie konserwacji zabytków architektury i urbanistyki.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektów konserwacji zabytków architektonicznych i urbanistycznych, wraz z niezbędnymi, poprzedzającymi opracowaniami, takimi jak: studia historyczne, stylistyczne, wartościujące oraz wnioski konserwatorskie.

3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do samodzielnej oraz zespołowej pracy studialnej i projektowej w szczególności związanej z konserwacją zabytków oraz zaprezentowania i obrony własnego rozwiązania projektowego, a także wyrobienie świadomości społecznego wymiaru pracy architekta.

Wymagania wstępne

brak wymagań

Zakres tematyczny

Wykłady:

Prawna ochrona zabytków. Rola służb konserwatorskich w procesie ochrony i konserwacji zabytków. Rekonstrukcja, rewaloryzacja czy projektowanie „historyczne”? Postawy wobec dziedzictwa kulturowego w przeszłości. Działalność stowarzyszeń wyższej użyteczności na rzecz ochrony zabytków: ICOMOS, SKZ, TONZ. Metody konserwatorskie. Ikonografia historyczna jako źródło pomocne w rekonstrukcji obiektów zabytkowej architektury. Rola studiów historyczno- architektonicznych, stylistycznych w procesie konserwacji zabytków architektury Publicystyka konserwatorska. Współczesne wymagania normatywno-budowlane a konserwacja zabytków.

Projekt:

Zadaniem projektu konserwatorskiego jest odtworzenie architektoniczno-stylistycznego wystroju zdegradowanej elewacji historycznego budynku (np. kamienicy), na podstawie archiwalnych rysunków lub fotografii, z zachowaniem proporcji architektonicznej kompozycji i stylistyki detalu architektonicznego charakterystycznego dla danej epoki.

Metody kształcenia

Metody podające: Wykłady problemowe realizowane są w sposób konwencjonalny z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych;

Metody poszukujące: Ćwiczenia projektowe mają charakter interaktywny i kreatywny. Studenci pracują w grupach. Praktycznymi elementami zajęć są: ćwiczenia inwentaryzacyjne w terenie, prezentacje audiowizualne przed grupą, dyskusja, studium, analizy, korekty projektów, oddania przejściowe oraz oddanie końcowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student zdobywa zaliczenie na podstawie zdanego kolokwium (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecności na wykładach.

Wykłady: Oceną osiągniętych efektów kształcenia z wykładu jest zestawienie kryteriów na podstawie pozytywnej oceny z kolokwium wg skali ocen min. 3,0 (dst.) i maks. 5,0 (bdb.) oraz obecności.

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność. Warunkiem zaliczenia jest: złożenie przez studenta końcowego opracowania projektowego, poprzedzone zaliczeniem etapów przejściowych, z częścią inwentaryzacyjno-studialną

Ocenę końcową z projektu (Ok) stanowi wyliczenie na podstawie: listy obecności (F = 10%), oceny I etapu opracowania, zawierającego część inwentaryzacyjno-studialną (Is = 40%) oraz oceny projektu konserwatorskiego (Pk=50%). Ok(100%)=F(10%)+Is(40%)+Pk(50%). Ocena ogólna (Oo) z przedmiotu jest średnią ocen z wykładu (W) i końcowej oceny z projektu (Ok). Oo=0,5(W + Ok).

Literatura podstawowa

1. Borusewicz W., Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, Warszawa 1985.

2. Kadłuczka A., Konserwacja zabytków i architektoniczne projektowanie konserwatorskie, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków 1999.

3. Kalinowski W., Problemy ochrony i konserwacji zabytkowych układów przestrzennych miast i osiedli, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1971.

4. Kłosek-Kozłowska D., Dziedzictwo miast. Ochrona i rozwój, PAN, Warszawa 2013.

5. Kłosek-Kozłowska D., Ochrona wartości kulturowych miast a urbanistyka, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007.

6. Kowalski T., Rekonstrukcja zabytków architektury. Teoria a praktyka. Wyd. PKZ, Warszawa 1985.

7. Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2013.

8. Małachowicz E., Ochrona środowiska kulturowego, PWN, Warszawa 1988.

9. Ostrowski W., Zespoły zabytkowe a urbanistyka, Arkady, Warszawa 1980.

Literatura uzupełniająca

1. Paszkowski Z., Restrukturalizacja Miasta Historycznego - jako metoda jego współczesnego kształtowania, Szczecin 2008.

2. Rymaszewski B., O przetrwanie dawnych miast, Arkady, Warszawa 1984.

3. Wejchert K.: Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Wyd. 2, Warszawa 2008.

4. Zabytki urbanistyki i architektury w Polsce. Odbudowa i konserwacja, praca zbiorowa pod red. W. Zina, Arkady, Warszawa 1986.

5. Ziobrowski Z., Odnowa miast: rewitalizacja, rehabilitacja, restrukturyzacja, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Kraków 2000.

6. Czasopisma: „Renowacje”, „Ochrona Zabytków”; „Teka Konserwatorska”; „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”; „Wiadomości Konserwatorskie”; „Spotkania z Zabytkami”.

Uwagi

Sala wykładowa i projektowa powinna być zaciemniana i wyposażona w sprzęt audio-wizualny lub w możliwość rozstawienia własnego. W sali powinny być wygodne stoły kreślarskie, tablica do pisania oraz ekrany lub tablice do eksponowania plansz.


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:53)