SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie architektoniczne I |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchD-PAI-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 8 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 20 | 1,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
w zakresie wiedzy: opanowanie wiedzy i warsztatu projektowego w zakresie teorii i zasad projektowania architektonicznego budynków i obiektów sportowo- rekreacyjnych, wraz z zagospodarowaniem terenu, uwzględniającym: współczesne normatywy, wytyczne technologiczne i ergonomiczne kształtowanie form i estetyki budynków, rozwiązania funkcjonalno- przestrzenne, wyposażenie wnętrz i stref ogólnodostępnych, otoczenie budynku z aranżacją miejsc rekreacyjnych, komunikację pieszo - rowerową, miejsc parkingowych i innych obiektów towarzyszących. Oraz interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, możliwości zastosowania technologii modelowania informacji o budynku BIM w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym, oraz we wspomaganiu koordynacji międzybranżowej w interdyscyplinarnym środowisku zespołu projektantów,
w zakresie umiejętności: znajomość warsztatu projektowego, w tym cyfrowych narzędzi do projektowania architektonicznego, umiejętność oceny technicznych i pozatechnicznych problemów wpływu decyzji projektowych na środowisko materialne, niematerialne i człowieka, praktyczne umiejętności zastosowania technologii modelowania informacji o budynku BIM, w zakresie odpowiednim do wiedzy, pozyskanej w poprzednich semestrach,
w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego.
Wymagania formalne - brak
Ogólna wiedza na temat interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego
Umiejętności obsługi komputera oraz oprogramowania wspomagającego projektowanie architektoniczne (Graphisoft ARCHICAD, Autodesk REVIT )
PROJEKT A1 Budynki i obiekty sportowo - rekreacyjne.
W części teoretycznej prowadzący objaśnia sposób realizacji projektów, zakres normalizacji prawnej, oraz parametryzacji elementów budynków użyteczności publicznej, pokazuje przykłady zrealizowanych budynków, przedstawia typologię i problematykę projektowania architektury budynków i obiektów sportowo - rekreacyjnych. Studenci omawiają wielowątkowe problemy psychologiczne, przestrzenne i społeczne, związane z budynkami sportowo - rekreacyjnymi, w krajobrazie otwartym, oraz miejskim, w relacji do istniejących zasobów przyrodniczych i kulturowych.
Treści wykładów:
Czym jest budownictwo sportowo - rekreacyjne,
Przepisy prawne regulujące projektowanie budynków sportowo - rekreacyjnych.
Rodzaje budynków sportowo - rekreacyjnych, w podziale na sposoby organizacji funkcji.
Regulacje prawne oraz funkcjonalne budynków sportowo - rekreacyjnych, w zależności od ilości użytkowników i wysokość budynków. Technologia i układy konstrukcyjne budynków użyteczności publicznej.
Infrastruktura techniczna w budynkach sportowo - rekreacyjnych.
Rodzaje elementów zagospodarowania terenu w budownictwie sportowo - rekreacyjnym. Usytuowanie budynku na działce, program parkingowy, cechy części wejściowej, przestrzeń ogólna, komunikacja , wskaźniki.
W części projektowej studenci rozwiązują koncepcyjne projekty cząstkowe wybranych przez prowadzącego elementów budynków sportowo - rekreacyjnych, w technice odręcznej i cyfrowej związane z rozwiązywaniem układów funkcjonalnych różnych budynków sportowo - rekreacyjnych, oraz opracowują projekt końcowy PROJEKT A1 wskazanego przez prowadzącego rodzaju budynku sportowo - rekreacyjnego, w modelu cyfrowym.
Zakres pracy: analizy projektowe i rozpoznanie uwarunkowań lokalizacyjnych - analiza stanu istniejącego działki (wielkość, ukształtowanie terenu, istniejąca zieleń), - analiza kontekstu urbanistycznego (skala, charakter sąsiedztwa, otwarcia i powiązania widokowe, istniejące możliwości powiązań z układem komunikacji kołowej i pieszej), - zebranie materiałów wyjściowych do projektowania (z podaniem literatury).Opracowanie wstępnych koncepcji projektowych, - studium lokalizacji, bryły, materiału, urządzenia terenu, - przegląd i dyskusja (wybór wariantu do dalszego opracowania). Praca nad wybranym wariantem - określenie szczegółowego programu i struktury funkcjonalnej obiektu, - organizacja funkcjonalna poz. parteru w relacji do otoczenia, urządzenie terenu, małej architektury i zieleni, - opracowanie bryłowe, stylistyka, opracowanie materiałowe i kolorystyczne elewacji, - przegląd i dyskusja (zatwierdzenie projektu do dalszego opracowania) Opracowanie detalu architektonicznego - opracowanie wybranego fragmentu elewacji, (studia koloru, faktury, materiału), - opracowanie wybranego fragmentu otoczenia lub wnętrza. Prezentacja projektu, opracowanie graficzne, tekstowe, model.
Studenci indywidualnie opracowują własne projekty. Podstawa zajęć to korekty indywidualne i grupowe. Studenci przedstawiają rozwiązania oraz materiały pośrednie gromadzone w trakcie pracy. Korekty dają możliwość wykazania błędów, kierunków poszukiwań lepszych rozwiązań na różnych płaszczyznach: formalnej, funkcjonalnej, technicznej.
Zakres opracowania projektu końcowego:
Projekt powinien być wykonany w skali 1:200., zawierać następujące rysunki w skali jak podano wyżej: rzuty wszystkich kondygnacji, dwa przekroje, 5 elewacji z uwzględnieniem odwodnienia dachu/stropodachu, detal prze ścianę zewnętrzną 1:20, perspektywę odręczną oraz wizualizacje i aksonometrie przedstawiającą bryłę w zastanym kontekście architektonicznym/przyrodniczym. Projekt oprócz rozwiązania programu funkcjonalnego powinien zawierać czytelne rozwiązania techniczne w zakresie konstrukcji budynku oraz infrastruktury technicznej, a także proponowane w opisie lub w projekcie rozwiązania proekologiczne, projekt zagospodarowania terenu w skali 1:500.
metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.
metody poszukujące - zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg ustaleń przez prowadzącego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenia częściowe poszczególnych etapów opracowania projektu w postaci opisanych zadań, na oceną: "zaliczono" lub "nie zaliczono".
Zaliczenie końcowe projektu na ocenę od 2 do 5.
Egzamin z wiedzy pozyskanej na wykładach, oraz ćwiczeniach na ocenę od 2 do 5.
Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.
1. Bartkowicz B., Wpływ funkcji wypoczynku na kształtowanie struktury przestrzennej miast. Politechnika Krakowska, monografia 33, Kraków 1985.
2. Kappler H.P., Baseny kąpielowe. Arkady, Warszawa 1977.
3. Kosiński W., Organizacja przestrzenna wypoczynku weekendowego. PWN. Warszawa-Łódź 1981.
4. Majsterkiewicz T., Założenia dla projektantów stadionów, Polski Związek Lekkiej Atletyki, Komisja Obiektów i Urządzeń, Warszawa 2010,
5. Mokrzyński J., .Architektura wolnego czasu. Arkady, Warszawa 1973.
6. Mokrzyński J., Urządzenia Turystyczne. Arkady, Warszawa 1973.
7. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa 1996.
8. Nowakowska Z., red., Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne wstępne, Politechnika Krakowska, Kraków 1994.
9. Zabłocki W., Wojciech Zabłocki Architektura, Architecture Wyd. Bosz,2007.
10. Pawlikowska – Piechotka A., Piechotka M, Dzieje obiektów sportowych w Europie. Historia architektury sportowej od czasów starożytnych do współczesnoci. AWF Warszawa, 2017
Beranek, L., Concert Halls and Opera Houses: Music, Acoustics and Architecture, New York 2004.
Braun, K., Przestrzeń teatralna, Wrocław 1982.
Frydecki, A., Projektowanie budynków widowiskowych dla teatru, muzyki i filmu, Wrocław 1976.
Grudziński, A., Audytoria dydaktyczne, Wrocław 1979.
Hammond, M., Performing Architecture: Opera Houses, Theatres and Concert Halls for the Twenty - First Century, London 2006.
Heathcote, E., Cinema builders, New York 2001.
Izenour, G.C., Theater design, New Haven, London 1996.
Neufert, E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Warszawa 2011.
Schmolke, B., Theatres and Concert Halls: Construction and Design Manual, Berlin 2011.
A. de Botton Architektura szczęścia Warszawa 2010
S.Doubilet/D.Boles European House Now London 1999
Thompson, G., Planning and Design of Library Buildings, Oxford 1972.
Sert, J.L., Leger, F., Giedion, S., Nine Points On Monumentality. W: Ockman, J., Eigen, E., Architecture Culture 1943-1968. A Documentary Anthology, New York 1993.
Vischer, J., Space meets status: designing workplace performance, Abingdon on Thames 2005.
1. Błądek Z., Hotele. Palladium, Wągrowiec 2001.
2. Szparkowski Z., Zasady kształtowania przestrzeni i formy architektonicznej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1993.
Alexander, Christopher, Język wzorców, GWP, Gdańska, 2008.
Adamczewska-Wejchert, Hanna, Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Warszawa: Arkady, 1985.
Neufert, E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Warszawa 1995.
Kadłuczka, A., Problemy integracji architektury współczesnej z historycznym środowiskiem kulturowymi, Kraków, 1982.
Gehl, Jan, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wydawnictwo RAM, 2009.
“Auditoria Magazine” - rocznik, http://www.ukimediaevents.com/.
ArAc-Multibook - multimedialny podręcznik do akustyki architektonicznej, 2015. www.arac-multibook.com.
Meuser, N., Construction and Design Manual. Drawing for Architects, Berlin 2016.
Oswald, A., Construction and Design Manual. Offices, Berlin 2014.
PÅlsson, K., Construction and Design Manual. Public Spaces and Urbanity. How to Design Humane Cities, Berlin 2017.
Schmolke, B., Construction and Design Manual. Theatres and Concert Halls, Berlin 2016.
Theater Buildings, https://www.e-architect.co.uk/theatre-buildings
Concert Hall Buildings, www.e-architects.co.uk/concert_hall_buildings
Platformy architektoniczne, np.: ArchDaily | Broadcasting Architecture Worldwide, Dezeen | architecture and design magazine, ArchitekturaInfo, Architekci.PL.
-
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 23-09-2021 10:52)