SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zaawansowane projektowanie konstrukcji budynku II |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchD-ZPKBII-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
W zakresie wiedzy: Poznanie zasad sporządzania dokumentacji konstrukcyjnej. Ustroje konstrukcyjne adekwatnie stopnia trudności projektu architektonicznego Znaczenie i rola konstrukcji w projektowaniu architektonicznym. Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy o współczesnych konstrukcjach budynków oraz obiektów wielkoprzestrzennych realizowanych w oparciu o nowe technologie i materiały konstrukcyjne, a także o nowych tendencjach i kierunkach rozwoju w dziedzinie projektowania konstrukcji.
W zakresie umiejętności: umiejętność doboru elementów konstrukcyjnych.
W zakresie kompetencji personalnych i społecznych: prezentowanie własnych rozwiązań projektowych. Przedmiot ukierunkowany jest na budowanie zainteresowania myśleniem interdyscyplinarnym, studiowania problematyki współzależności architektury i konstrukcji .
brak
Zaawansowane projektowanie architektoniczne konstrukcji budynku II jest projektem zintegrowanym z przedmiotami: projektowanie urbanistyczne II, projektowanie architektoniczne II, projektowanie architektoniczno-budowlane II.
W części teoretycznej prowadzący omawia ogólne problemy konstrukcyjne związane z projektowaniem budynków a w szczególności rozwiązań konstrukcji stropów i dachów z zakresu trudności PROJEKT A2.
Zajęcia składają się z krótkiego repetytorium teoretycznego uwzględniającego pytania studentów i prezentacji prowadzącego na temat rozwiązań konstrukcyjnych budynków. Przedstawione zostają wymagania ogólne dotyczące stosowanych materiałów konstrukcyjnych.
Treści zajęć:
Czynniki wpływające na trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji.
Konstrukcje szkieletowe budynków wysokich, układów nośnych i stężających.
Charakterystyka konstrukcji lekkich.
Omówienie i przedstawienie rozwiązań konstrukcyjnych z drewna klejonego wraz z wstępnym wymiarowaniem zgodnie z PN-EN 1995-1-1.
Dobór przekrojów i elementów konstrukcyjnych konstrukcji dachu z drewna klejonego (dźwigary i płatwie) na podstawie przyjętych oddziaływań stałych, zmiennych i klimatycznych, konsultowanie rozwiązań dla przedmiotu Projektowanie architektoniczne II.
metody podające: prezentacje audio-wizualne.
metody poszukujące: praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Złożenie do oceny opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z obowiązującymi normami.
Prezentacje indywidualne lub grupowe przygotowane przez studentów.
T. Kolendowicz, Mechanika budowli dla architektów, Arkady, Warszawa
S. Pyrak, K. Szulborski, Mechanika konstrukcji dla architektów, przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa
T. Kolendowicz, Architektoniczne konstrukcje przestrzenne, Wrocław 1976.
W. Borusiewicz Konstrukcje budowlane dla architektów, Arkady 1973
Z. Mielczarek, Nowoczesne konstrukcje w budownictwie ogólnym, Warszawa 2009.
E. I. Kotwica, W Nożyński. Konstrukcje drewniane – przykłady obliczeń, Szczecin 2015
W. Nożyński, Przykłady obliczeń konstrukcji budowlanych z drewna, WSiP, Warszawa 1994
Tarczewski, Romuald. Topologia form strukturalnych : naturalne i tworzone przez człowieka prototypy form konstrukcyjnych w architekturze, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/22111/edition/19615?language=pl
Holgate, A., The Art of Structural Engineering: The Work of Jörg Schlaich and His Team, Stuttgart, London1997.
Iori, T., Pier Luigi Nervi, Milan 2009.
Jodido, P., Calatrava, Köln 2005.
Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz.
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 14-03-2023 10:16)