SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie zrównoważone - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie zrównoważone
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-PZR-S21
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Anna Staszczuk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Pozyskanie wiedzy i podniesienie świadomości studentów w zakresie projektowania i wykonywania budynków z poszanowaniem otaczającego środowiska w całym cyklu ich istnienia (od pozyskania surowców do produkcji materiałów budowlanych do rozbiórki obiektu i utylizacji odpadów). Myślenie w kategoriach cyklu życia produktu, procesu budowlanego czy całego obiektu jest ważnym elementem edukacji, a umiejętności praktyczne w postaci sporządzania analiz LCA (ocena cyklu życia) staną się w najbliższych latach niezbędne w praktyce inżynierskiej, wspomagając procesy decyzyjne przy wyborze konkretnych rozwiązań.
2. Nabycie praktycznych umiejętności poruszania się w środowisku programu Sima Pro; w celu sporządzania ocena oddziaływania na środowisko w odniesieniu do budynków z uwzględnieniem metodologii LCA.
3. Nabycie umiejętności formułowania opinii i konstruktywnej krytyki dotyczącej proponowanych rozwiązań architektonicznych i ich wpływu na środowisko, umiejętności współpracy i działań w grupie, przyjmując w niej różne role.

Wymagania wstępne

brak wymagań

Zakres tematyczny

Wykład

Pojęcie rozwoju zrównoważonego, geneza, wskaźniki. Budownictwo zrównoważone – podstawowe założenia i wyzwania. Kształtowanie zrównoważonych obiektów budowlanych. Myślenie w kategoriach cyklu życia (LCA). Ocena cyklu życia produktów, procesów, obiektów budowlanych. Metodologia LCA zdefiniowana w normach ISO 14040x/ - Etapy sporządzania analizy: określenie celu i zakresu, analiza zbioru wejść i wyjść, ocena wpływu, interpretacja wyników.

Laboratorium

W ramach ćwiczeń student wykonuje przykładowe zadania wskazane przez prowadzącego wykorzystując w tym celu program komputerowy Sima Pro.

Przykładowe zadania:
- Analiza porównawcza oddziaływania na środowisko procesów produkcji i transportu na plac budowy różnych materiałów budowlanych;
- Analiza oddziaływania na środowisko przykładowej przegrody budowlanej;
- Analiza oddziaływania na środowisko prostego budynku mieszkalnego.

Metody kształcenia

Przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prezentacja multimedialna.
Rozwiązywanie zadań, dyskusja wyników, praca samodzielna i w grupach - kształcenie interaktywne, kreatywne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład:

Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny z testu przeprowadzonego po zakończeniu serii wykładów.

Progi punktowe: 50-60% - dostateczny; 61-70% - dostateczny plus; 71-80% - dobry; 81-90% - dobry plus; 91-100% - bardzo dobry

Laboratorium:

Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny ze wszystkich zadań obliczeniowych (waga 3), kolokwium (waga 2), obecności i aktywności na zajęciach (waga 1).

Ocena końcowa jest wystawiona na podstawie progów punktowych: 50-60% - dostateczny; 61-70% - dostateczny plus; 71-80% - dobry; 81-90% - dobry plus; 91-100% - bardzo dobry

Literatura podstawowa

Adamczyk W., Ekologia Wyrobów, PWE, Warszawa 2004.

Berdo J., Zrównoważony rozwój: w stronę życia w harmonii z przyrodą, Earth Conservation, Sopot 2006.

Borys T. (red.), Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, tom 1-4.

Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 2010.

Burchard-Dziubińska M., Drzazga D., Rzeńca A., Zrównoważony rozwój naturalny wybór,

Wyd. Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014,

Janasz W., Innowacje w zrównoważonym rozwoju organizacji, Wyd. Difin, 2011.

Kozłowski S., Zrównoważony rozwój – program na jutro, Abrys, Poznań-Warszawa 2008.

Pindór T. (red.), Proces wdrażania rozwoju zrównoważonego w przedsiębiorstwie,

Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 2005.

Sandner J., Zrównoważony rozwój szansą dla ludzkości,

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2009.

Kowalski Z., Kulczycka J., Góralczyk M., Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych (LCA),

Wyd. PWN 2007.

Polska Norma PN-EN seria ISO 14040 (www.pkn.pl).

Baranowski A., Projektowanie zrównoważone w architekturze. Wydaw. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1998;

Firlong S. (red.), Zrównoważone budynki biurowe, praca zbiorowa , Wydawnictwo  Naukowe PWN, Warszawa 2018;

Ryńska E.D., Zintegrowany proces projektowania prośrodowiskowego. Projektant a środowisko, Oficyna Wydawnicza

Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012;

Majerska-Pałubicka B., Zintegrowane projektowanie architektoniczne w kontekście zrównoważonego rozwoju.

Doskonalenie procesu, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2014;

Literatura uzupełniająca

Borys T. (red.), Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Wyd. Ekonomia i Środowisko,Warszawa-Białystok 2005.

Gruszka A., Niegowska E., Zarządzanie Środowiskowe. Komentarz do norm serii 14000, PKN, Warszawa 2007.

Kozłowski S., Ekorozwój. Wymagania XXI wieku, PWN, Warszawa 2000.

Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast, Arkady, Warszawa 1999.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:59)