SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Długość życia a jakość życia, czyli dylematy bioetyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Długość życia a jakość życia, czyli dylematy bioetyki
Kod przedmiotu 08.9-WL-Lek-DŻ
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Lilianna Kiejzik
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z odwiecznym sporem między stanowiskami: teorią świętości życia człowieka (związanej przede wszystkim z religiami) oraz teorią jakości życia. Pokazanie zależności medycyny od filozofii (czyli jak Hippokrates uczył się u Demokryta) oraz rozważenie możliwej zależności medycyny od religii. Pokazanie zadań terapeutycznych filozofii - lekarki duszy i medycyny - lekarki ciała. Kształtowanie postaw lekarzy/ratowników/pielęgniarek w oparciu o system norm zawartych w dokumentach – konwencjach o prawach człowieka i biomedycynie: Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Deklaracji helsińskiej i tokijskiej, Deklaracji genewskiej, polskim Kodeksem Etyki Lekarskiej, Europejskiej Konwencji Bioetycznej. Dylematy kontynuowania/zaprzestania uporczywej terapii.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Bioetyka jej treści i zagadnienia.
  2. Wydzielenie medycyny z filozofii. Demokryt i Hippokrates – V w. p.n.e. Przysięga Hippokratesa.
  3. Cnoty i ideały w życiu zawodowym lekarza. Pojęcie godności zawodu lekarza.
  4. Zasady postępowania uczestników badań medycznych – Deklaracje.
  5. Przeszczepy, czyli gdzie kończy się człowieka a zaczyna konglomerat.
  6. Ochrona praw człowieka i godności istoty ludzkiej wobec zastosowań medycyny.
  7. Klauzula sumienia – czym jest. Związek z Przysięgą Hippokratesa.

Metody kształcenia

W zależności od potrzeb stosowane będą przede wszystkim trzy formy zajęć: wykład informacyjny, konwersatoryjny/pokazowy i syntetyczny oraz rozmowa na zajęciach. Pierwszy zapozna słuchaczy z odpowiednimi partiami materiału. Drugi zaktywizuje słuchaczy w toku zajęć, słuchacze zachęcani będą do krótkiej dyskusji i zadawania pytań, zwłaszcza w sytuacjach, gdy jakieś partie omawianego materiału wydawać się im będą niezrozumiałe. Trzeci podsumuje omówiony materiał i ułatwi zapamiętywanie najważniejszych kwestii. Główny nacisk położony będzie na metody kształcące umiejętność wymiany poglądów. Eksploatowane będą dyskusje prowadzone tokiem parlamentarnym i dialogowym.  Dodatkowo pojawią się pokazy multimedialne, praca z tekstem filozoficznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Ilość dopuszczalnych nieobecności - 3, sposób zaliczenia: ustnie na konsultacjach, z tematu zajęć.

2. Ocena końcowa: krótki test wyboru (wszystkie pytania zamknięte, czyli test jednokrotnego wyboru) w postaci quizu z progami punktowymi (zaliczeniowy). Ilość pytań - 30, każde punktowane 1 pkt. Uzyskanie 60% punktów oznacza zaliczenie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Deklaracja Genewska z 1948 r.
  2. Deklaracja Helsińska z 1964 r..
  3. Deklaracja Tokijska z 1975 r..

Literatura uzupełniająca

  1. Przysięga Hippokratesa, różne wydania.
  2. Kodeks Etyki Lekarskiej - tekst jednolity z 2004 r.

Uwagi

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim

https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-09-2021 19:30)