SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru - Długość życia a jakość życia, czyli dylematy bioetyki |
Kod przedmiotu | 08.9-WL-Lek-DŻ |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie |
Zapoznanie studentów z odwiecznym sporem między stanowiskami: teorią świętości życia człowieka (związanej przede wszystkim z religiami) oraz teorią jakości życia. Pokazanie zależności medycyny od filozofii (czyli jak Hippokrates uczył się u Demokryta) oraz rozważenie możliwej zależności medycyny od religii. Pokazanie zadań terapeutycznych filozofii - lekarki duszy i medycyny - lekarki ciała. Kształtowanie postaw lekarzy/ratowników/pielęgniarek w oparciu o system norm zawartych w dokumentach – konwencjach o prawach człowieka i biomedycynie: Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Deklaracji helsińskiej i tokijskiej, Deklaracji genewskiej, polskim Kodeksem Etyki Lekarskiej, Europejskiej Konwencji Bioetycznej. Dylematy kontynuowania/zaprzestania uporczywej terapii.
Brak
W zależności od potrzeb stosowane będą przede wszystkim trzy formy zajęć: wykład informacyjny, konwersatoryjny/pokazowy i syntetyczny oraz rozmowa na zajęciach. Pierwszy zapozna słuchaczy z odpowiednimi partiami materiału. Drugi zaktywizuje słuchaczy w toku zajęć, słuchacze zachęcani będą do krótkiej dyskusji i zadawania pytań, zwłaszcza w sytuacjach, gdy jakieś partie omawianego materiału wydawać się im będą niezrozumiałe. Trzeci podsumuje omówiony materiał i ułatwi zapamiętywanie najważniejszych kwestii. Główny nacisk położony będzie na metody kształcące umiejętność wymiany poglądów. Eksploatowane będą dyskusje prowadzone tokiem parlamentarnym i dialogowym. Dodatkowo pojawią się pokazy multimedialne, praca z tekstem filozoficznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Ilość dopuszczalnych nieobecności - 3, sposób zaliczenia: ustnie na konsultacjach, z tematu zajęć.
2. Ocena końcowa: krótki test wyboru (wszystkie pytania zamknięte, czyli test jednokrotnego wyboru) w postaci quizu z progami punktowymi (zaliczeniowy). Ilość pytań - 30, każde punktowane 1 pkt. Uzyskanie 60% punktów oznacza zaliczenie przedmiotu.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim
https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-09-2021 19:30)