SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kultura kulinarna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kultura kulinarna
Kod przedmiotu 04.4-WB-TiR2P-F4-KKuli-S21
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Gandecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 10 0,67 6 0,4 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 20 1,33 12 0,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy nt. jednego z najnowszych trendów w ramach turystyki kulturowej – turystyki kulinarnej, zwrócenie uwagi na rolę i znaczenie dziedzictwa kulinarnego jako ważnej części ogólnego dziedzictwa narodowego, kształtowanie umiejętności kreowania nowych produktów turystycznych na bazie dziedzictwa kulinarnego wybranych regionów Polski i Europy (case studies)

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości nt. turystyki kulturowej oraz kształtowania produktu turystycznego

Zakres tematyczny

1. Jedzenie jako przedmiot badań - pojęcie kultury kulinarnej, specyfika "food studies". Mody i ruchy żywieniowe: fast food, slow food, wegetarianizm, weganizm, freeganizm

2. Produkt gastronomiczny: definicja, cechy, komponenty, cykl życia. Gastronomia jako produkt turystyczny – przykłady kategorii produktów o charakterze gastronomicznym (rzecz, wydarzenie, obiekt, szlak)

3. Produkty tradycyjne i regionalne – lista MRiRW, zróżnicowanie kulinarne regionów Polski. Europejski system ochrony i wyróżniania produktów regionalnych (chroniona nazwa pochodzenia, chronione oznaczenie geograficzne, gwarantowana tradycyjna specjalność). 

4. Wokół turystyki nastawionej na jedzenie: turystyka kulinarna (culinary tourism), turystyka gastronomiczna (gastronomic tourism), turystyka „kuchni” (cuisine tourism), turystyka smakoszy (gourmet tourism)

5. Turystyka kulinarna w Polsce i w Europie. Symbole, wydarzenia, muzea, szlaki gastronomiczne

Metody kształcenia

Metody podające:

  • wykłady informacyjne
  • wykłady problemowe

Metody poszukujące:

  • case study

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

ocena końcowa jest efektem napisania i przedstawienia referatu dotyczącego polskiej i światowej kultury kulinarnej

Literatura podstawowa

  1. Higman B.W., Historia żywności. Jak żywność zmieniała świat, Warszawa 2012.
  2. Łeńska-Bąk K., O pokarmach, smakach i utraconych znaczeniach. Historia kultury sub specie culinaria. Opole 2010.

  3. Toussaint-Samat Maguelonne, Historia naturalna i moralna jedzenia. Warszawa 2002.

  4. Milewska M., Prączko A., Stasiak A., 2017, Podstawy gastronomii. Od żywności do turystyki kulinarnej, PWE, Warszawa.

  5. Stasiak A., Rozwój turystyki kulinarnej w Polsce, [w:] B. Krakowiak, A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź 2015

Literatura uzupełniająca

1. Kowalczyk A., 2003, Szlaki wina – nowa forma aktywizacji turystycznej obszarów wiejskich, Prace i Studia Geograficzne, t. 32, Geografia turyzmu.

2. Prączko A., 2007, Przejawy kultury w produkcie gastronomicznym, [w:] A. Stasiak (red.), Turystyka i kultura - razem czy oddzielnie?, Wydawnictwo WSTH w Łodzi, Łódź.

3. Publikacje dotyczące wybranych kuchni regionalnych w Polsce i kuchni narodowych w Europie

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 22-06-2021 15:13)