SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kultura kulinarna |
Kod przedmiotu | 04.4-WB-TiR2P-F4-KKuli-S21 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Turystyka i rekreacja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 10 | 0,67 | 6 | 0,4 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 20 | 1,33 | 12 | 0,8 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy nt. jednego z najnowszych trendów w ramach turystyki kulturowej – turystyki kulinarnej, zwrócenie uwagi na rolę i znaczenie dziedzictwa kulinarnego jako ważnej części ogólnego dziedzictwa narodowego, kształtowanie umiejętności kreowania nowych produktów turystycznych na bazie dziedzictwa kulinarnego wybranych regionów Polski i Europy (case studies)
Podstawowe wiadomości nt. turystyki kulturowej oraz kształtowania produktu turystycznego
1. Jedzenie jako przedmiot badań - pojęcie kultury kulinarnej, specyfika "food studies". Mody i ruchy żywieniowe: fast food, slow food, wegetarianizm, weganizm, freeganizm
2. Produkt gastronomiczny: definicja, cechy, komponenty, cykl życia. Gastronomia jako produkt turystyczny – przykłady kategorii produktów o charakterze gastronomicznym (rzecz, wydarzenie, obiekt, szlak)
3. Produkty tradycyjne i regionalne – lista MRiRW, zróżnicowanie kulinarne regionów Polski. Europejski system ochrony i wyróżniania produktów regionalnych (chroniona nazwa pochodzenia, chronione oznaczenie geograficzne, gwarantowana tradycyjna specjalność).
4. Wokół turystyki nastawionej na jedzenie: turystyka kulinarna (culinary tourism), turystyka gastronomiczna (gastronomic tourism), turystyka „kuchni” (cuisine tourism), turystyka smakoszy (gourmet tourism)
5. Turystyka kulinarna w Polsce i w Europie. Symbole, wydarzenia, muzea, szlaki gastronomiczne
Metody podające:
Metody poszukujące:
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
ocena końcowa jest efektem napisania i przedstawienia referatu dotyczącego polskiej i światowej kultury kulinarnej
Łeńska-Bąk K., O pokarmach, smakach i utraconych znaczeniach. Historia kultury sub specie culinaria. Opole 2010.
Toussaint-Samat Maguelonne, Historia naturalna i moralna jedzenia. Warszawa 2002.
Milewska M., Prączko A., Stasiak A., 2017, Podstawy gastronomii. Od żywności do turystyki kulinarnej, PWE, Warszawa.
Stasiak A., Rozwój turystyki kulinarnej w Polsce, [w:] B. Krakowiak, A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź 2015
1. Kowalczyk A., 2003, Szlaki wina – nowa forma aktywizacji turystycznej obszarów wiejskich, Prace i Studia Geograficzne, t. 32, Geografia turyzmu.
2. Prączko A., 2007, Przejawy kultury w produkcie gastronomicznym, [w:] A. Stasiak (red.), Turystyka i kultura - razem czy oddzielnie?, Wydawnictwo WSTH w Łodzi, Łódź.
3. Publikacje dotyczące wybranych kuchni regionalnych w Polsce i kuchni narodowych w Europie
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 22-06-2021 15:13)