SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Formy malarskie w ilustracji |
Kod przedmiotu | WA--ForMalwIlust-Ć-POD16_pNadGenM6IMH |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Ilustracja i komiks z elementami concept art |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 12 (w tym jako e-learning) |
0,8 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zrozumienie i opanowanie warsztatu twórczego, znajomość budowy obrazu, funkcji koloru, materii malarskiej, struktury, światła. Stworzenie warunków dla zdobycia wiedzy na temat dyscyplin pokrewnych malarstwu z innymi dziedzinami w celu tworzenia prac o charakterze interdyscyplinarnym. Ważnym aspektem jest również uwrażliwienie studenta na znajomość środków, dysponowanie umiejętnościami rzemiosła oraz na świadomość w podejmowaniu decyzji.
Podstawowe kompetencje rysunkowe i malarskie.
Wstęp teoretyczny to informacje z zakresu psychofizjologii widzenia. Przedmiot obejmuje zapoznanie się studenta z technikami malarskimi: akwarela, gwasz, kredka, olej, akryl, collage.Zakres tematyczny przedmiotu kładzie nacisk na równowagę podstaw warsztatowych i teoretycznych rozwoju studenta. Punktem wyjścia w jest podejście do malarstwa jako dyscypliny asymilującej szeroki wachlarz dostępnych środków wypowiedzi artystycznej przy biegłym opanowaniu współczesnych środków kształtowania obrazu.
Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych funkcji koloru w obrazie.
Poznanie podstawowych narzędzi.
Realizacja prac z zakresu ilustracji.
Ćwiczenia obejmują tematy podstawowe dla malarstwa: studium przedmiotu i światła, temperatura barw, gamy barwne, akcenty kolorystyczne, walorowa budowa obrazu malarskiego.
Studenci nabywają umiejętności łączenia technik oraz ich adekwatnego wykorzystania we własnych kreacjach artystycznych
Przedmiot uczy interpretowania różnych zagadnień na język ilustracji, przez pracę z różnorodnymi rodzaju tekstami.
Student przyswaja umiejętność ilustrowania beletrystyki, tekstów poetyckich oraz artykułów publicystycznych z uwzględnieniem różnych formatów ilustracji podyktowanych typografią wydawnictwa.
Nauka spójności formalnej i ikonicznej w zakresie cyklu ilustracji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą oceny jest realizacja tematów, które zmierzają do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia.
Indywidualne korekty w trakcie realizacji zadań, rozmowy konsultacje
Ilustracje. Przewodnik, Nick Souter, Tessa Souter, 2012
Nie ma się co obrażać. Nowa polska ilustracja, Patryk Mogilnicki, 2017
Ambrose/Harris Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2008
Ray Smith, Tajemnice warsztatu artysty, wyd. Muza, Warszawa 1997
Władysław Strzemiński; Teoria widzenia, Wyd. Literackie, Kraków 1974.
www.magazynszum.pl/
www.polskailustracjadladzieci.pl
www.culture.pl/pl/tag/polska-ilustracja
Inne źródła:
Strony internetowe; Muzea świata, Galerie Sztuki Współczesnej, autorskie strony artystów.
Zmodyfikowane przez dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-10-2021 12:59)