SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Techniki graficzne w ilustracji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Techniki graficzne w ilustracji
Kod przedmiotu WA--TechGrafIlust-Ć-POD16_pNadGenFX0RY
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Ilustracja i komiks z elementami concept art
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Paweł Andrzejewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 4
(w tym jako e-learning)
0,27
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zajęcia mają na celu poznanie techniki druku płaskiego: litografii, opanowanie przez studentów warsztatu graficznego, rozbudzają wrażliwość plastyczną i co najważniejsze inicjują własny proces kreacji artystycznej.

Wymagania wstępne

Studenci, którzy są pierwszy raz w pracowni przedstawiają prace wykonane w innych pracowniach ( np. rysunkowych, malarskich ) lub tzw. prace domowe wykonane poza pracownią. Ma to na celu poznanie studenta, jego predyspozycji i zainteresowań.

Zakres tematyczny

Zajęcia wprowadzają studentów w podstawowe zasady rządzące sztuką graficzną. Ćwiczenia zapoznają ich z takimi podstawowymi technikami druku płaskiego jak rysunek kredką litograficzną, rysunek tuszem litograficznym (lawowanie, pruszenie), rysunek asfaltem (ossa-sepia), litografia barwna, łączenia ze sobą wymienionych technik. Ogromną rolę odgrywa też nauka druku. Uświadomienie, że druk w grafice artystycznej nie musi być czynnością mechaniczną i może stanowić element artystycznej kreacji. Program zakłada także swobodę i samodzielność poszukiwań. Studenci powinni pogłębiać wiedzę technologiczną, łączyć techniki czy nawet eksperymentować, aby odnaleźć takie środki wyrazu artystycznego, które w najwłaściwszy sposób pozwoliłyby na realizację własnych zamierzeń twórczych. Studenci realizują swoje zadania w oparciu o projekty skonsultowane i zaakceptowane przez prowadzącego pracownię. Zakres ćwiczeń i tematów uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta.

Metody kształcenia

Zajęcia mają formę ćwiczeń i działań w pracowni graficznej. Studenci zapoznają się z problematyką pracowni i ćwiczeń. Zadania mają charakter praktyczny. Studenci realizują grafiki w oparciu o tematy zaproponowane przez prowadzących pracownię. W uzasadnionych przypadkach realizują własne propozycje tematyczne. Po zaakceptowaniu projektu wybierana jest technika, metoda realizacji i sposób drukowania.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ogólną ocenę pracy studenta składają się: aktywność w pracowni, zaangażowanie i współpraca z prowadzącym, samodzielność, kreatywność, ocena artystycznego i technicznego rezultatu prac. Istotne jest zrealizowanie ustalonej ilości prac. 

Literatura podstawowa

  1. Ales Krejca, Techniki sztuk graficznych, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1984
  2. Andrzej Jurkiewicz, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Arkady, Warszawa, 1975
  3. Jerzy Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, PWN, Warszawa, 1979
  4. Grafika artystyczna – podręcznik warsztatowy, Wydział Grafiki ASP w Poznaniu, Poznań, 2007
  5. Jorgi Catafal, Clara Olivia, Techniki graficzne, Arkady, Warszawa, 2004

Literatura uzupełniająca

  1. Katalogi i albumy polskich i międzynarodowych przeglądowych wystaw grafiki współczesnej, np. Kraków, Katowice, Seul, Ljubljana, itp.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-10-2021 13:05)