SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Liternictwo i kaligrafia |
Kod przedmiotu | 03.0-WA-P-LITiKa-N20 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Ilustracja i komiks z elementami concept art |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 6 (w tym jako e-learning) |
0,4 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Podstawowy cel przedmiotu to uwrażliwienie na szeroko pojęte zagadnienie liternictwa. Dążenie do biegłości techniczno - manualnej w posługiwaniu się narzędziami do kreowania dzieł literniczych.
Brak wymagań.
Przedmiot obejmuje naukę ogólnej historii pism alfabetycznych, konstrukcji liter łacińskich, naukę pism narzędziowych, krojów pism, podstawowych zagadnień światła literniczego i zasad kompozycji typograficznej. Studenci poznają podstawowe zasady budowy litery, jej genezę, wpływ narzędzia na jej formę oraz sposoby jej poprawnego użycia.
Przykładowe tematy zadań semestralnych:
1. Plansza liternicza: realizacja pracy, gdzie podstawowym budulcem plastycznym jest litera i tekst, temat i treść: dowolna, z zachowaniem zasad kompozycji typograficznej, użycie przykładowych krojów pism: antykwa humanistyczna, kursywa renesansowa, fraktura, uncjała, format: 50 x 70 cm.
2. Plansza liternicza: realizacja świadomej i analitycznej pracy, w której student dokonuje połączenia tekstu z obrazem, zachowując zasady konstrukcyjne oraz własne preferencje stylistyczne, format: 50 x 70 cm.
1. Wykłady i dyskusje tematyczne.
2. Prezentacje.
3. Ćwiczenia i realizacja prac.
4. Korekty i konsultacje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i wykonanie wszystkich zadań przewidzianych w programie zajęć.
1. Stefan Bernaciński, Liternictwo, WSiP, Warszawa, 1990
2. Jost Hochuli, Detal w typografii, D2D.PL, Kraków, 2009
3. Ewa Landowska, Barbara Bodziony, Piękna Litera, Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków, 2017
1. Tibor Szánto, Pismo i styl, Ossolineum, Wrocław, 1986
2. Gerrit Noordzij, Kreska. Teoria pisma, d2d.pl, Kraków, 2014
3. Robert Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, D2D.PL, Kraków, 2008
Zmodyfikowane przez dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-10-2021 13:40)