SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Aktywne i pasywne systemy pozyskiwania energii słonecznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Aktywne i pasywne systemy pozyskiwania energii słonecznej
Kod przedmiotu 06.4-WI-ISD-Apspes-S21
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Inżynieria środowiska / Energetyka odnawialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Piotr Ziembicki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z rozwiązaniami oraz systemami aktywnego i pasywnego pozyskiwania energii słonecznej na potrzeby budynków dowolnego typu.

Wymagania wstępne

Formalne: brak
Nieformalne: brak

Zakres tematyczny

Wykład: Budownictwo energooszczędne i pasywne – definicje, kryteria i standardy. Systemy biernego ogrzewania słonecznego. Pasywne systemy słoneczne – zysków bezpośrednich i pośrednich. Aktywne systemy słoneczne. Kolektory słoneczne – zasada działania, rozwiązania konstrukcyjne i charakterystyki cieplne. Źródła ciepła wyposażone w instalacje kolektorów słonecznych – układy technologiczne i charakterystyka pracy. Zasady doboru, aspekty ekonomiczny i ekologiczny instalacji kolektorów słonecznych. Systemy wentylacji w budynkach energooszczędnych i pasywnych zintegrowane z układami odzysku ciepła. Gruntowe wymienniki ciepła. Przykłady rozwiązań systemów energetycznych domów niskoenergetycznych i pasywnych.

Projekt: Wykonanie projektu instalacji kolektorów słonecznych dla budynku.

Laboratorium: Wykonanie analizy energetycznej i ekonomicznej instalacji kolektorów słonecznych przy wykorzystaniu oprogramowania komputerowego.

Metody kształcenia

Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych

Metody poszukujące: wykład problemowy; wykład konwersatoryjny

Metody poszukujące: ćwiczeniowo – praktyczne: metoda projektu

Metody poszukujące: ćwiczeniowo – praktyczne: metoda laboratoryjna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: egzamin - ustny, opisowy, testowy i inne. Uzyskane punkty: 0-50%/ niedostateczny; 51-60%/ dostateczny; 61-70%/ dostateczny plus; 71-80%/ dobry: 81-90%/ dobry plus; 91-100%/ bardzo dobry.

Laboratorium: wykonanie sprawozdań laboratoryjnych.

Projekt: przygotowanie projektu.

Ocena końcowa jest średnią ważoną uzyskaną przez dodanie: 0,4 oceny z wykładu oraz 0,3 oceny z laboratorium i 0,3 oceny z projektu. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski W. M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa 2012
  2. Chwieduk D., Energetyka słoneczna budynku, ARKADY, Warszawa 2011
  3. Chwieduk D., Jaworski M., Energetyka odnawialna w budownictwie. Magazynowanie energii, PWN, Warszawa 2018
  4. Koczyk H., Ogrzewnictwo praktyczne, SYSTHERM, Poznań 2009

Literatura uzupełniająca

  1. Chodura, J. Instalacje słoneczne. Dobór, montaż i nowe konstrukcje kolektorów, Dom Wydawniczy MEDIUM, Warszawa 2011
  2. Pluta, Z. Słoneczne instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Ewelina Płuciennik-Koropczuk (ostatnia modyfikacja: 04-11-2021 10:13)