SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie architektury usługowej (projekt główny) |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-PAU(PG)-S20 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Projekt | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
w zakresie wiedzy: opanowanie wiedzy i warsztatu projektowego w zakresie teorii i zasad projektowania architektonicznego budynków użyteczności publicznej, wraz z zagospodarowaniem terenu, interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, możliwości zastosowania technologii modelowania informacji o budynku BIM w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym oraz we wspomaganiu koordynacji międzybranżowej w interdyscyplinarnym środowisku zespołu projektantów.
w zakresie umiejętności: znajomość warsztatu projektowego, w tym cyfrowych narzędzi do projektowania architektonicznego,umiejętność oceny technicznych i pozatechnicznych problemów wpływu decyzji projektowych na środowisko materialne, niematerialne i człowieka, praktyczne umiejętności zastosowania technologii modelowania informacji o budynku BIM, w zakresie odpowiednim do wiedzy, pozyskanej w poprzednich semestrach.
w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego
Zaliczenie przedmiotu projektowanie archcitektury mieszkaniowej jednorodzinnej
Ogólna wiedza na temat interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego
Umiejętności obsługi komputera oraz oprogramowania wspomagającego projektowanie architektoniczne (Graphisoft ARCHICAD, Autodesk REVIT )
PROJEKT Budynki użyteczności publicznej, handlu, usług, szkolnictwa, budynki biurowe, budynki zamieszkania zbiorowego (hotele, akademiki, pensjonaty, przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, licea, budynki szkól wyższych, laboratoria i centra badawcze, budynki biurowe, budynki banków, urzędów administracji, centra handlowe i usługowe; z funkcjami uzupełniającymi takimi jak stołówki, bary, restauracje, biblioteki szkolne, sale do ćwiczeń, sale konferencyjne, itp.)
W części teoretycznej prowadzący objaśnia sposób realizacji projektów, zakres normalizacji prawnej, oraz parametryzacji elementów budynków użyteczności publicznej, pokazuje przykłady zrealizowanych budynków, przedstawia typologię i problematykę projektowania architektury użyteczności publicznej, studenci omawiają wielowątkowe problemy psychologiczne, przestrzenne i społeczne, związane z budynkami użyteczności publicznej, w krajobrazie otwartym, oraz miejskim, w relacji do istniejących zasobów przyrodniczych i kulturowych.
Treści wykładów:
Czym jest budownictwo użyteczności publicznej,
Przepisy prawne regulujące projektowanie budynków użyteczności publicznej.
Rodzaje budynków użyteczności publicznej, w podziale na sposoby organizacji funkcji.
Regulacje prawne oraz funkcjonalne budynków użyteczności publicznej, w zależności od ilości użytkowników i wysokość budynków. Technologia i układy konstrukcyjne budynków użyteczności publicznej.
Infrastruktura techniczna w budynkach użyteczności publicznej.
Rodzaje elementów zagospodarowania terenu w budownictwie użyteczności publicznej,. Usytuowanie budynku na działce, program parkingowy, cechy części wejściowej,
przestrzeń ogólna, komunikacja , wskaźniki.
W części projektowej studenci rozwiązują koncepcyjne projekty cząstkowe wybranych przez prowadzącego elementów budynków użyteczności publicznej,w technice odręcznej i cyfrowej związane z rozwiązywaniem układów funkcjonalnych różnych budynków użyteczności publicznej, oraz opracowują projekt końcowy PROJEKTA5 wskazanego przez prowadzącego rodzaju budynku użyteczności publicznej, w modelu cyfrowym.
Zakres pracy: analizy projektowe i rozpoznanie uwarunkowań lokalizacyjnych - analiza stanu istniejącego działki (wielkość, ukształtowanie terenu, istniejąca zieleń), - analiza kontekstu urbanistycznego (skala, charakter sąsiedztwa, otwarcia i powiązania widokowe, istniejące możliwości powiązań z układem komunikacji kołowej i pieszej), - zebranie materiałów wyjściowych do projektowania (z podaniem literatury).Opracowanie wstępnych koncepcji projektowych, - studium lokalizacji, bryły, materiału, urządzenia terenu, - przegląd i dyskusja (wybór wariantu do dalszego opracowania). Praca nad wybranym wariantem - określenie szczegółowego programu i struktury funkcjonalnej obiektu, - organizacja funkcjonalna poz. parteru w relacji do otoczenia, urządzenie terenu, małej architektury i zieleni, - opracowanie bryłowe, stylistyka, opracowanie materiałowe i kolorystyczne elewacji, - przegląd i dyskusja (zatwierdzenie projektu do dalszego opracowania) Opracowanie detalu architektonicznego - opracowanie wybranego fragmentu elewacji, (studia koloru, faktury, materiału), - opracowanie wybranego fragmentu otoczenia lub wnętrza. Prezentacja projektu, opracowanie graficzne, tekstowe, model.
Studenci indywidualnie opracowują własne projekty. Podstawa zajęć to korekty indywidualne i grupowe. Studenci przedstawiają rozwiązania oraz materiały pośrednie gromadzone w trakcie pracy. Korekty dają możliwość wykazania błędów, kierunków poszukiwań lepszych rozwiązań na różnych płaszczyznach: formalnej, funkcjonalnej, technicznej.
Zakres opracowania projektu końcowego:
Projekt powinien być wykonany w skali 1:200., zawierać następujące rysunki w skali jak podano wyżej: rzuty wszystkich kondygnacji, dwa przekroje, 5 elewacji z uwzględnieniem odwodnienia dachu/stropodachu, detal prze ścianę zewnętrzną 1:20, perspektywę odręczną oraz wizualizacje i aksonometrie przedstawiającą bryłę w zastanym kontekście architektonicznym/przyrodniczym. Projekt oprócz rozwiązania programu funkcjonalnego powinien zawierać czytelne rozwiązania techniczne w zakresie konstrukcji budynku oraz infrastruktury technicznej, a także proponowane w opisie lub w projekcie rozwiązania proekologiczne, projekt zagospodarowania terenu w skali 1:500.
20 godzin zajęć odbywa się w pracowni komputerowej gdzie studenci uczą się programów do projektowania architektonicznego (BIM) i wizualizacji.
metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.
metody poszukujące - zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg ustaleń przez prowadzącego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenia częściowe poszczególnych etapów opracowania projektu w postaci opisanych zadań, na oceną: "zaliczono" lub "nie zaliczono".
Zaliczenie końcowe projektu na ocenę od 2 do 5.
Egzamin z wiedzy pozyskanej na wykładach, oraz ćwiczeniach na ocenę od 2 do 5.
Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.
Komar B., Tymkiewicz J., Elewacje budynków biurowych, Gliwice 2006.
Kowicki M., Współczesna agora, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2003.
Krenz J., Architektura znaczeń, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1997.
Marzyński S., Podstawy projektowania architektury, Arkady, Warszawa 1974.
Mieszkowski Z., Elementy projektowania architektonicznego, Arkady, Warszawa 1973.
Neufert E., Podręcznik projektowania architektonicznego, Arkady 1996-2009.
Palej A., Schneider-Skalska G., Architektura od abc, Wyd. PAN o/ Kraków, Kraków 2008.
Szparkowski Z., Zasady kształtowania przestrzeni i formy architektonicznej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1993.
Uffelen Ch., Offices, Verlagshaus Braun, pierwsze wydanie, 2007.
Jan Dewey, Szkoła a społeczeństwo, Wydawnictwo Akademicki Żak, Warszawa 2005.
Mark Dudek (red.) Schools and kindergardens. A design manual, Birkhauser, Basel 2015
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 23-02-2022 08:54)