SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie architektury usługowej (projekt główny) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie architektury usługowej (projekt główny)
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-PAU(PG)-S20
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr inż. arch. Mirosław Strzelecki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Projekt 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

w zakresie wiedzy:  opanowanie wiedzy i warsztatu projektowego w zakresie teorii i zasad projektowania architektonicznego budynków użyteczności publicznej, wraz z zagospodarowaniem terenu, interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, możliwości zastosowania technologii modelowania informacji o budynku BIM w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym oraz we wspomaganiu koordynacji międzybranżowej w interdyscyplinarnym środowisku zespołu projektantów.

w zakresie umiejętności:  znajomość warsztatu projektowego, w tym cyfrowych narzędzi  do projektowania architektonicznego,umiejętność oceny technicznych i pozatechnicznych problemów wpływu decyzji projektowych na środowisko materialne, niematerialne i człowieka, praktyczne umiejętności zastosowania technologii modelowania informacji o  budynku BIM, w zakresie odpowiednim do wiedzy, pozyskanej w poprzednich semestrach.

w zakresie kompetencji personalnych i społecznych:  kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu projektowanie archcitektury mieszkaniowej jednorodzinnej

Ogólna wiedza na temat interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego

Umiejętności obsługi komputera oraz oprogramowania wspomagającego projektowanie architektoniczne (Graphisoft ARCHICAD, Autodesk REVIT )

Zakres tematyczny

PROJEKT Budynki użyteczności publicznej, handlu, usług, szkolnictwa, budynki biurowe, budynki zamieszkania zbiorowego (hotele, akademiki, pensjonaty, przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, licea, budynki szkól wyższych, laboratoria i centra badawcze, budynki biurowe, budynki banków, urzędów administracji, centra handlowe i usługowe; z funkcjami uzupełniającymi takimi jak stołówki, bary, restauracje, biblioteki szkolne, sale do ćwiczeń, sale konferencyjne, itp.)

W części teoretycznej prowadzący objaśnia sposób realizacji projektów, zakres normalizacji prawnej, oraz parametryzacji elementów budynków użyteczności publicznej, pokazuje przykłady zrealizowanych budynków, przedstawia typologię i problematykę projektowania architektury użyteczności publicznej, studenci omawiają wielowątkowe problemy psychologiczne, przestrzenne i społeczne, związane z budynkami użyteczności publicznej, w krajobrazie otwartym, oraz miejskim, w relacji do istniejących zasobów przyrodniczych i kulturowych.

Treści wykładów:

Czym jest budownictwo użyteczności publicznej,

Przepisy prawne regulujące projektowanie budynków użyteczności publicznej.

Rodzaje budynków użyteczności publicznej, w podziale na sposoby organizacji funkcji.

Regulacje prawne oraz funkcjonalne budynków użyteczności publicznej, w zależności od ilości użytkowników i wysokość budynków. Technologia i układy konstrukcyjne budynków użyteczności publicznej.

Infrastruktura techniczna w budynkach użyteczności publicznej.

Rodzaje elementów zagospodarowania terenu w budownictwie użyteczności publicznej,. Usytuowanie budynku na działce, program parkingowy, cechy części wejściowej,

przestrzeń ogólna, komunikacja , wskaźniki.

W części projektowej studenci rozwiązują koncepcyjne projekty cząstkowe wybranych przez prowadzącego elementów budynków użyteczności publicznej,w technice odręcznej i cyfrowej związane z rozwiązywaniem układów funkcjonalnych różnych budynków użyteczności publicznej, oraz opracowują  projekt końcowy PROJEKTA5 wskazanego przez prowadzącego rodzaju budynku użyteczności publicznej, w modelu cyfrowym.

Zakres pracy: analizy projektowe i rozpoznanie uwarunkowań lokalizacyjnych - analiza stanu istniejącego działki (wielkość, ukształtowanie terenu, istniejąca zieleń), - analiza kontekstu urbanistycznego (skala, charakter sąsiedztwa, otwarcia i powiązania widokowe, istniejące możliwości powiązań z układem komunikacji kołowej i pieszej), - zebranie materiałów wyjściowych do projektowania (z podaniem literatury).Opracowanie wstępnych koncepcji projektowych, - studium lokalizacji, bryły, materiału, urządzenia terenu, - przegląd i dyskusja (wybór wariantu do dalszego opracowania). Praca nad wybranym wariantem - określenie szczegółowego programu i struktury funkcjonalnej obiektu, - organizacja funkcjonalna poz. parteru w relacji do otoczenia, urządzenie terenu, małej architektury i zieleni, - opracowanie bryłowe, stylistyka, opracowanie materiałowe i kolorystyczne elewacji, - przegląd i dyskusja (zatwierdzenie projektu do dalszego opracowania) Opracowanie detalu architektonicznego - opracowanie wybranego fragmentu elewacji, (studia koloru, faktury, materiału), - opracowanie wybranego fragmentu otoczenia lub wnętrza. Prezentacja projektu, opracowanie graficzne, tekstowe, model.

Studenci indywidualnie opracowują własne projekty. Podstawa zajęć to korekty indywidualne i  grupowe. Studenci przedstawiają rozwiązania oraz materiały  pośrednie gromadzone w trakcie pracy. Korekty dają możliwość wykazania błędów, kierunków poszukiwań lepszych rozwiązań na różnych płaszczyznach: formalnej, funkcjonalnej, technicznej.

Zakres opracowania projektu końcowego:

Projekt powinien być wykonany w skali 1:200., zawierać  następujące  rysunki  w  skali  jak  podano  wyżej:  rzuty  wszystkich kondygnacji,  dwa  przekroje,  5  elewacji  z  uwzględnieniem  odwodnienia dachu/stropodachu, detal prze ścianę zewnętrzną 1:20, perspektywę odręczną oraz wizualizacje i aksonometrie przedstawiającą bryłę w zastanym kontekście architektonicznym/przyrodniczym.  Projekt  oprócz  rozwiązania  programu funkcjonalnego powinien zawierać  czytelne rozwiązania techniczne w zakresie konstrukcji  budynku  oraz  infrastruktury  technicznej,  a  także  proponowane  w opisie lub w projekcie rozwiązania proekologiczne, projekt zagospodarowania terenu w skali 1:500.

20 godzin zajęć odbywa się w pracowni komputerowej gdzie studenci uczą się programów do projektowania architektonicznego  (BIM) i wizualizacji.

Metody kształcenia

metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

metody poszukujące - zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg ustaleń przez prowadzącego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenia częściowe poszczególnych etapów opracowania projektu w postaci opisanych zadań, na oceną: "zaliczono" lub "nie zaliczono".

Zaliczenie końcowe projektu na ocenę od 2 do 5.

Egzamin z wiedzy pozyskanej na wykładach, oraz ćwiczeniach na ocenę od 2 do 5.

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.

Literatura podstawowa

Komar B., Tymkiewicz J., Elewacje budynków biurowych, Gliwice 2006.

Kowicki M., Współczesna agora, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2003.

Krenz J., Architektura znaczeń, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1997.

Marzyński S., Podstawy projektowania architektury, Arkady, Warszawa 1974.

Mieszkowski Z., Elementy projektowania architektonicznego, Arkady, Warszawa 1973.

Neufert E., Podręcznik projektowania architektonicznego, Arkady 1996-2009.

Palej A., Schneider-Skalska G., Architektura od abc, Wyd. PAN o/ Kraków, Kraków 2008.

Szparkowski Z., Zasady kształtowania przestrzeni i formy architektonicznej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1993.

Uffelen Ch., Offices, Verlagshaus Braun, pierwsze wydanie, 2007.

Jan Dewey, Szkoła a społeczeństwo, Wydawnictwo Akademicki Żak, Warszawa 2005.

Mark Dudek (red.) Schools and kindergardens. A design manual, Birkhauser, Basel 2015

Literatura uzupełniająca

  1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie - aktualny stan prawny (Dz.U.2019.0.1065 t.j. - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie);

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 23-02-2022 08:54)