SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Biochemia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Biochemia
Kod przedmiotu 13.6-WL-FIZJO-B
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Agnieszka Zembroń-Łacny
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 - - Egzamin
Laboratorium 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie wiedzy z zakresu biochemii statycznej i dynamicznej, ze szczególnym uwzględnieniem procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka. Wypracowanie umiejętności opisu i interpretacji zmian podstawowych wskaźników biochemicznych stosowanych w diagnostyce chorób. Zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnieciami naukowymi w biochemii – genomika i epigenetyka, transkryptomika, proteoliza, metabolomika. Nabycie przez studenta podstawowych umiejętności niezbędnych w diagnostyce biochemicznej oraz wyszukiwania informacji naukowych w cyfrowych bazach danych z zakresu nauk medycznych i nauk o zdrowiu.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu chemii ogólnej i organicznej oraz biologii komórki i tkanek.

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Współczesna biochemia; genomika, transkryptomika, proteomika i metabolomika a diagnostyka medyczna; ostatnie 30 lat rozwoju biochemii.
  2. Budowa i funkcje białek; synteza aminokwasów, synteza białka i modyfikacje potranslacyjne, katabolizm białka i aminokwasów.
  3. Budowa i funkcje białek; hemoglobina i mioglobina, enzymy, kolagen, elastaza i dystrofina
  4. Budowa i funkcje białek; białka motoryczne, metabolizm skurczu mięśni szkieletowych, mięśni gładkich i mięśnia sercowego.
  5. Bioenergetyka; metabolizm beztlenowy komórki zdrowej, niedotlenionej i komórki nowotworowej.
  6. Bioenergetyka; metabolizm tlenowy i konsekwencje zdrowotne zaburzenia fosforylacji oksydacyjnej, choroby mitochondrialne.
  7. Metabolizm cholesterolu i glikoprotein.
  8. Żywienie, trawienie, wchłanianie: węglowodany, tłuszcze, białka, witaminy i składniki mineralne, dietoterapia, nutrigenomika.

Laboratorium

  1. Regulamin laboratorium, forma zaliczenia zajęć, podstawowe metody i techniki stosowane w laboratorium, absorpcjometria, wiązania i oddziaływania chemiczne, reakcje redoks, obliczenia biochemiczne (stężenie procentowe i stężenie molowe, roztwory jedno- i wieloskładnikowe).
  2. Białka krwi, hiper- hipoproteinemia; funkcje albumin i oznaczanie ich stężenia w surowicy krwi.
  3. Morfologia krwi, interpretacja zmian wskaźników hematologicznych; oznaczanie stężenia hemoglobiny.
  4. Enzymy diagnostyce medycznej, profile enzymatyczne tkanek; oznaczanie aktywności kinazy kreatynowej.
  5. Katabolizm białek; cykl mocznikowy i oznaczanie stężenia mocznika.
  6. Równowaga wodno-elektrolitowa; oznaczanie jonogramu.
  7. Równowaga kwasowo-zasadowa; kwasica mleczanowa; oznaczanie stężenia mleczanu.
  8. Metabolizm glukozy i jego zaburzenia, oznaczanie stężenia glukozy, wskaźnik HOMA-IR.
  9. Lipoproteiny osocza; oznaczanie lipidogramu, obliczanie wskaźnika aterogenności na wybranych wynikach badań diagnostycznych.
  10. Spoczynkowa przemiana materii, podstawowa przemiana materii i całkowita przemiana materii; metody pomiaru.

Samokształcenie

  1. Diagnostyka enzymatyczna chorób wątroby i trzustki
  2. Diagnostyka zaburzeń śródbłonka naczyniowego
  3. Diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej
  4. Diagnostyka laboratoryjna w stanach zagrożenia życia
  5. Wskaźniki biochemiczne w monitorowaniu zmian nowotworowych
  6. Diagnostyka laboratoryjna chorób alergicznych – immunoglobuliny
  7. Diagnostyka niedoborów żelaza ustrojowego
  8. Konsekwencje metaboliczne niedoborów witaminy D3
  9. Konsekwencje metaboliczne niedoborów antyoksydantów
  10. Biomarkery starzenia się organizmu; starzenie fizjologiczne vs. starzenie chorobowe

Metody kształcenia

Wykład informacyjny jest realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz animacji według koncepcji problem base learning; materiały są̨ udostępniane na platformie e-learning Collegium Medicum http://elearning.cm.uz.zgora.pl/

Laboratorium są̨ realizowane w pracowni biochemii i fizjologii z pełnym wykorzystaniem dostępnej aparatury badawczej i zestawów diagnostycznych, samodzielne przeprowadzanie doświadczeń́ i przygotowanie sprawozdań́; materiały udostępniane na platformie e-learning Collegium Medicum http://elearning.cm.uz.zgora.pl/

Samokształcenie jest realizowane w formie konsultacji i dyskusji na podstawie opracowanego tematu zaliczenia; materiały udostępniane na platformie e-learning Collegium Medicum http://elearning.cm.uz.zgora.pl/

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, zawiera pytania zamknięte (test jednokrotnej odpowiedzi) i opis przypadku z zestawem pytań. Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu. Uzyskane punkty są przeliczane na stopnie wg skali: 94-100% bardzo dobry, 85-93% dobry plus, 76-84% dobry, 68-75% dostateczny plus, 60-67% dostateczny, 0-59% niedostateczny.

Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia laboratorium i samokształcenia!

Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 50% punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji programu zajęć. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym oraz test praktycznych umiejętności i przedstawienie wyników doświadczenia w formie protokołu. W przypadku uzyskania poniżej 50% punktów, Student przystępuje do kolokwium całościowego (II termin zaliczenia – sesja poprawkowa). Dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności (20% tematów/spotkań) na zajęciach laboratoryjnych. W przypadku większej liczby nieobecności - brak możliwości realizacji efektów uczenia się - skutkuje brakiem zaliczenia laboratorium i niedopuszczeniem do egzaminu.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Pozostałe warunki określa Regulamin studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

Literatura podstawowa

1. Murray RK, Granner DK, Rodwell VW. (red. naukowe tłumaczenia Kokot F i wsp.) Biochemia Harpera ilustrowana. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2018

2. Dembińska-Kieć A, Naskalski JW. (red.). Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej; podręcznik dla studentów medycyny. Wyd. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2017

Literatura uzupełniająca

1. Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2022 21:09)