SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach układu ruchu w: neurologii i neurochirurgii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach układu ruchu w: neurologii i neurochirurgii
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-FKDURNN
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 20 1,33 - - Egzamin
Zajęcia praktyczne 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie się z postępowaniem rehabilitacyjnym i rolą fizjoterapeuty w kompleksowej opiece nad pacjentami dorosłymi ze schorzeniami ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego. 
Przygotowanie do samodzielnej pracy z osobami po urazach neurologicznych.
Nabycie umiejętności badania neurologicznego pacjenta.
Prawidłowy dobór i umiejętność zastosowania zaopatrzenia ortopedycznego u pacjentów z problemami neurologicznymi.
Umiejętność zachęcenia pacjenta do czynnego udziału w rehabilitacji poprzez doradzanie pacjentowi korzystania z innych form rehabilitacji po wyjściu ze szpitala oraz edukacji  rodzinny pacjenta i włączeniu jej w proces terapeutyczny

Wymagania wstępne

Fizjoterapia ogólna

Kinezyterapia

Biomechanika kliniczna

Metody specjalne

Kliniczne podstawy w neurologii i neurochirurgii

Zakres tematyczny

WYKŁADY

  1. Skale diagnostyczne zastosowane w leczeniu udarów.
  2. Diagnostyka i postępowanie terapeutyczne w przypadku pacjentów z zespołem Parkinsona, stwardnieniem rozsianym, urazami czaszkowo-rdzeniowymi. Zastosowanie metod neurofizjologicznych (Bobath i Vojta dla dorosłych), PNF, metody specjalne.
  3. Diagnostyka i terapia w zespołach bólowych szyjnego i lędźwiowego odcinka kręgosłupa.
  4. Leczenie uszkodzeń nerwów obwodowych, testy kliniczne i zasady terapii, neuromobilizacja, polineuropatia.
  5. Postępowanie terapeutyczne w leczeniu guzów mózgu.


ZAJĘCIA KLINICZNE/ ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

  1. Ocena stanu funkcjonalnego pacjenta neurologicznego.
  2. Udar mózgu, pozycje ułożeniowe, pionizacja, postępowanie w spastyczności, skala Aschworta, metoda Bobath, PNF, 
  3. Parkinsonizm, ocena i terapia w zależności od etapu i przebiegu choroby.
  4. Stwardnienie rozsiane, kompleksowa opieka fizjoterapeutyczna, zastosowanie Bobath, PNF.
  5. Urazy czaszkowo-mózgowe, postępowanie w zależności od miejsca uszkodzenia, guzy mózgu i rdzenia, zasady usprawniania.
  6. Zespoły bólowe szyjnego i lędźwiowego odcinka kręgosłupa, rwa barkowa, lędźwiowa i udowa. leczenie zachowawcze, metoda McKenziego, szkoła pleców, dyskopatia, leczenie przed i po zabiegu, zespół bolesnego barku.
  7. Opieka terapeutyczna nad chorym z diagnozą guza mózgu. Postępowanie przed i pooperacyjne.

Metody kształcenia

Wykład z elementami dyskusji.

Prezentacja multimedialna z elementami dyskusji.

Zadania - ćwiczenia praktyczne - analiza diagnostyczna, zastosowanie technik kinezyterapeutycznych.

Studium przypadku - analiza wybranych zespołów klinicznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnych ocen cząstkowych (zadania przedkolokwialne i analizy diagnostyczno-terapeutyczne), uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów  semestralnych (średnia ocen z zaliczeń teoretycznych i praktycznych) – stanowią podstawę dopuszczenia studenta do egzaminu końcowego oraz uzyskanie pozytywnych ocen z egzaminu końcowego.

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.

Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie  przeliczony na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej. Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie ustnej lub pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Nieobecności - dopuszcza się 2 usprawiedliwione nieobecności, które Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Fizjoterapia w rehabilitacji neurologicznej / Sheila Lennon, Maria Stokes; red. wyd. 1 pol. Andrzej J. Kwolek; tł. z j. ang. Mirosław Kokosz. - Wrocław: Elsevier Urban & Partner, 2010 
  2. Napięcia mięśniowe: od diagnostyki do leczenia / Gilles Péninou, Serge Tixa; red. nauk. tł. Marian Majchrzycki; z jęz. fr. tł. Małgorzata Domżała. - Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, cop. 2012.
  3. Podstawy fizjoterapii: podręcznik dla studentów fizjoterapii i fizjoterapeutów. Cz. 1 i 2. Janusz Nowotny [et al.]. - Wyd. 4 uzup. - Kraków: Wydaw. KASPER, 2004.
  4. Neurorehabilitacja: zaopatrzenie ortopedyczne / Emilia Mikołajewska. - Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Fizjoterapia w chorobach układu sercowo-naczyniowego: podrecznik dla studentów licencjatów wydziałów fizjoterapii / Iwona Demczyszak. - Wrocław: Górnicki Wydawnictwo Medyczne, 2009.
  2. Fizjoterapia w stwardnieniu rozsianym / Józef Opara; Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach. - Katowice: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego, 2012.
  3. Neurodynamika kliniczna: nowa metoda leczenia zaburzeń układu ruchu / Michael Shacklock; red. wyd. 1 pol. Edward Saulicz; tł. z j. ang. Michał Tomaszewski. - Wrocław: Elsevier Urban & Partne
  4. Fizjoterapia w geriatrii / red. nauk. Katarzyna Wieczorkowska-Tobis, Tomasz Kostka, Adrianna Maria Borowicz. - Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL, cop. 2011.
  5. Fizjoterapia w chorobach układu ruchu: podręcznik dla studentów licencjatów wydziałów fizjoterapii / Małgorzata Paprocka-Borowicz, Marcin Zawadzki. - Wrocław: Górnicki Wydawnictwo Medyczne, 2012.
  6. Fizjoterapia w chorobach wewnętrznych / red. nauk. Aleksander Barinow-Wojewódzki. - Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2013.

Uwagi

Program opracowała: dr Edyta Wdowiak


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 08:08)