SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnostyka funkcjonalna w chorobach wewnętrznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnostyka funkcjonalna w chorobach wewnętrznych
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-DFCHW
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • lek. med. Agnieszka Twardochleb
  • dr n. med. Franciszek Pietraszkiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy i umiejętności z zakresu doboru, przeprowadzania oraz interpretowania testów diagnostycznych, niezbędnych dla zaplanowania i prowadzenia procesu rehabilitacji w przebiegu wybranych chorób wewnętrznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii i anatomii, propedeutyki chorób wewnętrznych

Zakres tematyczny

WYKŁADY:

  1. Rehabilitacja- terminologia, pojęcie kalectwa, inwalidztwa, niepełnosprawności. Rys historyczny fizjoterapii. Organizacja rehabilitacji w Polsce, zespól rehabilitacyjny. Fizjoterapia jako proces kompleksowy.
  2. Wpływ rehabilitacji na organizm człowieka, fizjologiczne podstawy fizjoterapii.
  3. Podstawy diagnostyki funkcjonalnej w wybranych chorobach wewnętrznych z zakresu:
  • kardiologii i kardiochirurgii
  • pulmonologii,
  • reumatologii,
  • chirurgii
  • geriatrii
  • onkologii i medycynie paliatywnej
  • pediatrii
  • ginekologii i położnictwie
  • psychiatrii

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE I ZAJĘCIA KLINICZNE:

  1. Zasady rozpoznawania, klasyfikacji oraz charakterystyka przebiegu wybranych chorób wewnętrznych.
  2. Diagnostyka funkcjonalna w kardiologii – dobór, zasady przeprowadzenia, interpretacja wybranych testów diagnostycznych.
  3. Diagnostyka funkcjonalna w chorobach naczyń obwodowych – dobór, zasady przeprowadzenia, interpretacja wybranych testów diagnostycznych.
  4. Diagnostyka funkcjonalna w chorobach układu oddechowego – dobór, zasady przeprowadzenia, interpretacja wybranych testów diagnostycznych.
  5. Diagnostyka funkcjonalna w reumatologii – dobór, zasady przeprowadzenia, interpretacja wybranych testów diagnostycznych.
  6. Diagnostyka funkcjonalna w onkologii i medycyny paliatywnej – dobór, zasady przeprowadzenia, interpretacja wybranych testów diagnostycznych.
  7. Diagnostyka funkcjonalna w chirurgii – dobór, zasady przeprowadzenia, interpretacja wybranych testów diagnostycznych.
  8. Diagnostyka funkcjonalna w geriatrii – dobór, zasady przeprowadzenia, interpretacja wybranych testów diagnostycznych.
  9. Diagnostyka funkcjonalna w pediatrii – dobór, zasady przeprowadzenia, interpretacja wybranych testów diagnostycznych.
  10. Diagnostyka funkcjonalna w ginekologii i położnictwie – dobór, zasady przeprowadzenia, interpretacja wybranych testów diagnostycznych.

Metody kształcenia

Wykłady – prezentacje multimedialne, metoda podająca.

Zajęcia praktyczne i zajęcia kliniczne - metoda rozwiązywania problemów klinicznych opartych na przypadkach z oddziału i/lub poradni przyszpitalnej. Przygotowanie sprawozdań z przypadków klinicznych z uwzględnieniem odpowiednich metod diagnostyki funkcjonalnej w określonych chorobach wewnętrznych, dyskusja. Zajęcia realizowane w sali zajęć praktycznych oraz w oddziale klinicznym i w poradniach w grupach 5-6-osobowych. Zajęcia praktyczne poprzedzają zajęcia kliniczne. W trakcie zajęć praktycznych student nabywa umiejętności zgodne z praktycznymi efektami uczenia się wskazanymi w aktualnych standardach, które później są wykorzystywane podczas uczestnictwa w zajęciach klinicznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów  - obowiązkowa obecność i  ustne sprawdzenie wiedzy przed rozpoczęciem zajęć klinicznych. Brak przygotowania w zakresie wymagań wstępnych i wiedzy przekazanej na wykładach będzie skutkować niedopuszczeniem do zajęć praktycznych i klinicznych (niezbędna poprawa ustna u prowadzącego zajęcia w ciągu tygodnia).

Przygotowanie do zajęć praktycznych i klinicznych jest weryfikowane w formie ustnej przez prowadzącego.

Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych student uzyskuje po prawidłowym wykonaniu zleconego zadania (ocena funkcjonalna, pomiar zakresu ruchów stawu, ułożenie programu rehabilitacji, określenie przeciwskazań do fizykoterapii u wybranego pacjenta). Niezaliczenie zajęć praktycznych wymaga poprawy u prowadzącego zajęcia- po uprzednim uzgodnieniu terminu w nieprzekraczalnym terminie dwóch tygodni (maksymalnie 3 próby).

Szczególna aktywność podczas wykładów i zajęć klinicznych będzie nagrodzona doliczeniem od 1 do 3 punktów dodanych do testu końcowego. 

Bezpośrednio po zakończeniu zajęć klinicznych zostanie przeprowadzony test końcowy (zaliczenie na ocenę) sprawdzający przyswojenie wiedzy z zakresu zakładanych efektów uczenia się. 

Warunkiem przystąpienia do testu jest zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych u prowadzącego.

Test będzie obejmował zagadnienia z wszystkich form zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu i zostanie podzielony na dwie części: część wykładową (10 pytań jednokrotnego wyboru) oraz część sprawdzającą wiedzę z zajęć praktycznych i klinicznych (20 pytań jednokrotnego wyboru).

Do wyników testu (części klinicznej) zostaną doliczone punkty za aktywność. Uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z części wykładowej i 60% z części klinicznej, jest warunkiem zaliczenia testu.

Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie  przeliczony na stopnie (z części wykładowej oraz z części klinicznej) wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

Niezaliczenie testu w pierwszym terminie  wymaga poprawy ( Pierwsza próba - nowy test, druga próba ustnie przed komisją w składzie koordynator przedmiotu i asystent prowadzący ćwiczenia) 

Ocena końcowa to ocena wynikająca z wyniku testu i dodanych punktów za aktywność. 

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Nieobecności - usprawiedliwione nieobecności na wykładach (nie więcej niż 6 godzin) student powinien skonsultować z prowadzącym zajęcia i ustnie wykazać się znajomością przekazywanych treści podczas wyznaczonych godzin konsultacyjnych.  Regulamin nie przewiduje nieobecności podczas zajęć praktycznych i klinicznych. Brak udziału w tych zajęciach skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. W uzasadnionych przypadkach możliwe będzie odrobienie zajęć w innym umówionym terminie.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Ronikier A.: Diagnostyka funkcjonalna w fizjoterapii. PZWL Warszawa 2015.
  2. Barinow-Wojewódzki A.: Fizjoterapia w chorobach wewnętrznych. PZWL Warszawa 2013

Literatura uzupełniająca

 

  1. Olszewski J:, Fizjoterapia w wybranych dziedzinach medycyny, PZWL Warszawa 2021
  2. Kasprzak W: Fizjoterapia kliniczna, PZWL Warszawa 2011
  3. Kiwierski J. E.; Włodarczyk K.; Fzijoterapia Ogólma, PZWL Warszawa 2012

Uwagi

PROGRAM OPRACOWALI: dr n. med. Franciszek Pietraszkiewicz, lek. Agnieszka Twardochleb, mgr Agata Babska


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 12:37)