SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-DFWR
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie przez Studenta zasad obserwacji klinicznej, badania fizjoterapeutycznego pacjentów w wieku rozwojowym z zaburzeniami pochodzenia ortopedycznego

Opanowanie przez Studenta zasad obserwacji klinicznej, badania fizjoterapeutycznego pacjentów w wieku rozwojowym z zaburzeniami pochodzenia neurologicznego

Opanowanie przez Studenta zasad obserwacji klinicznej, badania fizjoterapeutycznego pacjentów w wieku rozwojowym z zaburzeniami pochodzenia pulmonologicznego, kardiologicznego, immunologicznego i in.

Opanowanie przez Studenta umiejętności diagnostycznych w zakresie wykonywania badań oraz testów niezbędnych dla doboru środków fizjoterapii w odniesieniu do pacjentów w wieku rozwojowym

Wymagania wstępne

Fizjoterapia ogólna

Anatomia, anatomia funkcjonalna, rentgenowska, palpacyjna

Kinezyterapia

Diagnostyka funkcjonalna w dysfunkcjach układu ruchu

Kliniczne podstawy fizjoterapii w ortopedii i traumatologii

Kliniczne podstawy fizjoterapii w pediatrii i neurologii dziecięcej

Kinezjologia

Biomechanika kliniczna

Fizjoterapia w wieku rozwojowym

Zakres tematyczny

WYKŁADY

  • CECHY ROZWOJU ONTOGENETYCZNEGO  DZIECKA.
  • PODSTAWY ROZWOJU PSYCHO-MOTORYCZNEGO DZIECKA DO 12. MIESIĄCA ŻYCIA; ROZWÓJ PRAWIDŁOWY. CECHY ROZWOJU NIEPRAWIŁOWEGO. DZIECI ZAGROŻONE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHOWĄ. CECHY OBNIŻENIA ROZWOJU PSYCHOLOGICZNEGO. (1-12 MIESIĘCY). METODY NEUROFIZJOLOGICZNE.
  • PODSTAWY ROZWOJU PSYCHO-MOTORYCZNEGO DZIECKA W WIEKU POWYŻEJ 1. CECHY  ROZWOJU DZIECKA Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA NEUROLOGICZNEGO, GENETYCZNEGO.
  • OCENA NOWORODKA WEDŁUG SKALI APGAR, DUPOWITZÓW, AMEL- TISON.
  • ZASADY OCENY POZIOMU UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWYCH GROSS MOTOR FUNCTION CLASSIFICATION SYSTEM (GMFCS); WZORZEC POSTURALNY I RUCHOWY DZIECKA Z MPD.
  • WPŁYW ZABURZEŃ SENSORYCZNYCH NA OCENĘ MOTORYKI DZIECKA; PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA  METODY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ. PLASTYCZNOŚĆ NEUROROZWOJOWA.
  • OGÓLNE ZAŁOŻENIA I ZASADY MIĘDZYNARODOWEJ KLASYKACJI FUNKCJONOWANIA, NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI I ZDROWIA (ICF);
  • ZASADY I METODY SUBIEKTYWNEJ I OBIEKTYWNEJ OCENY POSTAWY CIAŁA U DZIECI. OCENA STRUKTURALNA I FUNKCJONLNA.
  • KLASYFIKACJE SKOLIOZ WRODZONYCH, NABYTYCH, IDIOPATYCZNYCH U DZIECI. OCENA STRUKTURALNA I FUNKCJONALNA

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE/ZAJĘCIA KLINICZNE:

  • GŁÓWNE ZAŁOZENIA OCENY NEUROFIZJOLOGICZNEJ ROZWOJU DZIECKA. PRZYKŁADY NA PODSTWIE WYBRANYCH PACJENTÓW Z ROZWOJEM PRAWIDŁOWYM , NIEPRAWIDŁOWYM I ZAGROŻONYM NIEPEŁNOSPRAWNOSCIĄ.
  • KLINICZNA OCENA SPASTYCZNOŚCI Z WYKORZYSTANIEM ZMODYFIKOWANEJ SKALI ASHWORTHA ORAZ ZMODYFIKOWANEJ SKALI TARDIEU;
  • WYKORZYSTANIE OCENY POZIOMU UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWYCH WEDŁUG GROSS MOTOR FUNCTION CLASSIFICATION SYSTEM (GMFCS), MANUAL ABILITY CLASSYFICATION SYSTEM ORZAZ PEABODY DEVELOPMENTAL GROSS MOTOR SCALE –PDMS-GM U WYBRANYCH PACJENTÓW Z MPD. PROBLEM SOLVING.
  • OCENA AKTYWNOŚCI SPONTANICZNEJ NOWORODKA I NIEMOWLĘCIA ZGODNIE Z KONCEPCJĄ NDT BOBATH BABY I SI; OCENA REAKCJI UŁOŻENIOWYCH CIAŁA ORAZ WYBRANYCH PIERWOTNYCH REAKCJI ODRUCHOWYCH ZGODNIE Z ZASADAMI DIAGNOSTYKI WG VOJTY;
  • PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA  MONACHIJSKIEJ DIAGNOSTYKI FUNKCJONALNEJ; ZASADY OCENY GLOBALNYCH WZORCÓW RUCHU (GMS) WG PRECHTLA;
  • KLINICZNA OCENA POSTAWY CIAŁA;
  • PUNKTOWA OCENA POSTAWY CIAŁA W TYM TEST ADAMSA, BADANIE SKOLIOMETREM BUNNELLA;
  • OBIEKTYWNA, NIEINWAZYJNA DIAGNOSTYKA ZABURZEŃ POSTAWY CIAŁA;
  • WYZNACZANIE, NA PODSTAWIE ZDJĘCIA RTG KRĘGOSŁUPA KĄTA COBBA, KĄTA ROTACJI WG RAJMONDIEGO ORAZ OCENA WIEKU KOSTNEGO NA PODSTAWIE TESTU RISSERA.
  • TESTY FUNKCJONALNE MAJĄCE ZASTOSOWANIE W OCENIE POSTAWY CIAŁA

Metody kształcenia

WYKŁAD Z ELEMENTAMI DYSKUSJI

PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI

ZADANIA – ĆWICZENIA PRAKTYCZNE – ANALIZA DIAGNOSTYCZNA, ZASTOSOWANIE TECHNIK KINEZYTERAPEUTYCZNYCH

STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru) lub ustnej.
Forma pisemna (test): uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów (próg zaliczenia). Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie przeliczony na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
W przypadku braku uzyskania zaliczenia - poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji

Literatura podstawowa

  1. Obuchowicz A. (red.), Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL Warszawa 2016. (rozdział pt. Wywiad. Badanie podmiotowe).
  2. Domagalska-Szopa M., Szopa A., Postępowanie usprawniające w mózgowym porażeniu, Śląski Uniwersytet Medyczny. Wydawnictwo Katowice 2018.
  3. Sadowska L., Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju, AWF, Wrocław, 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Buckup K.; Testy kliniczne w badaniach kości, stawów i mięśni. PZWL Warszawa, 2002
  2. WHO ICF – Międzynarodowa Klasyfikacja Niepełnosprawności i Zdrowia. Wyd. WHO 2001/2009
  3. Dega W. (red.).; Ortopedia i rehabilitacja. PZWL Warszawa 2003
  4. Wiernicka M. Wpływ rocznego programu profilaktyczno-korekcyjnego na zmienność wybranych cech posturograficznych u dzieci wielkopolskich w wieku 9-12 lat. AWF Poznań, 2019

Uwagi

PROGRAM OPRACOWAŁA: dr hab. Marzena Wiernicka


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 14:10)