Planowanie fizjoterapii w wieku rozwojowym - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Planowanie fizjoterapii w wieku rozwojowym
Kod przedmiotu
12.6-WL-FIZJO-PFWR
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Fizjoterapia
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr
7
Liczba punktów ECTS do zdobycia
4
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
20
1,33
-
-
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne
20
1,33
-
-
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne
15
1
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA ORTOPEDYCZNEGO
OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA NEUROLOGICZNEGO
OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA PULMONOLOGICZNEGO, KARDIOLOGICZNEGO, IMMUNOLOGICZNEGO I IN.
PRZYGOTOWANIE/WYUCZENIE STUDENTA UMIEJĘTNOŚCI WYKORZYSTANIA DANYCH DIAGNOSTYCZNYCH W CELU DOBORU I PLANOWANIA WYKORZYSTANIA ODPOWIEDNICH ŚRODKÓW FIZJOTERAPII W ODNIESIENIU DO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM
WYKSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI PROGRAMOWANIA I WYKONYWANIA ĆWICZEŃ LECZNICZYCH PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM
Wymagania wstępne
Fizjoterapia ogólna
Kinezyterapia
Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym
Kliniczne podstawy fizjoterapii w ortopedii i traumatologii
Kliniczne podstawy fizjoterapii w pediatrii i neurologii dziecięcej
Kinezjologia
Biomechanika kliniczna
Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym
Fizjoterapia w dysfunkcjach układu ruchu w: wieku rozwojowym
Zakres tematyczny
WYKŁADY:
Wybrane obrażenia i choroby układu ruchu oraz definicje zagadnienia w kontekście wieku rozwojowego;
Metody postępowania fizjoterapeutycznego stosowanego w obrażeniach, chorobach i dysfunkcjach układu ruchu w wieku rozwojowym;
Cele, wskazania i przeciwwskazania do prowadzenia ćwiczeń ruchowych oraz zabiegów fizykalnych, masażu i innych rodzajów i metod fizjoterapii W obrażeniach układu ruchu wieku rozwojowego;
Programy i modele fizjoterapii w wybranych dysfunkcjach układu ruchu w wieku rozwojowym;
Planowanie, na podstawie klinicznej oceny postawy ciała i balansu ciała postępowania usprawniającego dzieci i młodzieży z wadami postawy ciała i zaburzeniami stabilności ciała
Planowanie, na podstawie oceny ukształtowania kończyn dolnych postępowania usprawniającego dzieci i młodzieży z wadami stóp i kolan
Planowanie, na podstawie klinicznej oceny postawy ciała oraz radiologicznej oceny kręgosłupa postępowania usprawniającego dzieci i młodzieży ze skoliozą– zgodnie z wytycznymi opracowanymi przez Międzynarodowe Towarzystwo Ortopedycznego i Rehabilitacyjnego Leczenia Skolioz (SOSORT)
Zajęcia kliniczne/zajęcia praktyczne:
Planowanie postępowania w wybranych obrażeniach i chorobach układu ruchu w wieku rozwojowego
Planowanie metod postępowania fizjoterapeutycznego stosowanego w dysfunkcjach układu ruchu w wieku rozwojowym;
Planowanie ćwiczeń ruchowych oraz zabiegów fizykalnych, masażu i innych rodzajów i metod fizjoterapii w obrażeniach układu ruchu wieku rozwojowego;
Wykorzystanie programów profilaktycznych mających zastosowanie w najczęstszych chorobach i obrażeniach układu ruchu wieku rozwojowego
Wykorzystanie programów i modeli fizjoterapii w wybranych dysfunkcjach układu ruchu w wieku rozwojowym;
Planowanie, na podstawie klinicznej oceny postawy ciała i balansu ciała postępowania usprawniającego dzieci i młodzieży z wadami postawy ciała i zaburzeniami stabilności ciała
Planowanie, na podstawie klinicznej oceny postawy ciała oraz radiologicznej oceny kręgosłupa postępowania usprawniającego dzieci i młodzieży ze skoliozą zgodnie z wytycznymi opracowanymi przez Międzynarodowe Towarzystwo Ortopedycznego i Rehabilitacyjnego Leczenia Skolioz (SOSORT);
Metody kształcenia
WYKŁAD Z ELEMENTAMI DYSKUSJI
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI
ZADANIA – ĆWICZENIA PRAKTYCZNE – ANALIZA DIAGNOSTYCZNA, ZASTOSOWANIE TECHNIK KINEZYTERAPEUTYCZNYCH
STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.
Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.
Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie przeliczony na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Literatura podstawowa
Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001.
Gaździk T. Sz., Ortopedia i traumatologia. Tom 2, PZWL, Warszawa 2008.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.