SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Planowanie fizjoterapii w wieku rozwojowym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Planowanie fizjoterapii w wieku rozwojowym
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-PFWR
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA ORTOPEDYCZNEGO
  • OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA NEUROLOGICZNEGO
  • OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA PULMONOLOGICZNEGO, KARDIOLOGICZNEGO, IMMUNOLOGICZNEGO I IN.
  • PRZYGOTOWANIE/WYUCZENIE STUDENTA UMIEJĘTNOŚCI WYKORZYSTANIA DANYCH DIAGNOSTYCZNYCH W CELU DOBORU I PLANOWANIA WYKORZYSTANIA ODPOWIEDNICH ŚRODKÓW FIZJOTERAPII W ODNIESIENIU DO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM
  • WYKSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI PROGRAMOWANIA I WYKONYWANIA ĆWICZEŃ LECZNICZYCH PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM

 

 

Wymagania wstępne

Fizjoterapia ogólna

Kinezyterapia

Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym

Kliniczne podstawy fizjoterapii w ortopedii i traumatologii

Kliniczne podstawy fizjoterapii w pediatrii i neurologii dziecięcej

Kinezjologia

Biomechanika kliniczna

Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym

Fizjoterapia w dysfunkcjach układu ruchu w: wieku rozwojowym

Zakres tematyczny

WYKŁADY:

  • Wybrane obrażenia i choroby układu ruchu oraz definicje zagadnienia w kontekście wieku rozwojowego;
  • Metody postępowania fizjoterapeutycznego stosowanego w obrażeniach, chorobach i dysfunkcjach układu ruchu w wieku rozwojowym;
  • Cele, wskazania i przeciwwskazania do prowadzenia ćwiczeń ruchowych oraz zabiegów fizykalnych, masażu i innych rodzajów i metod fizjoterapii W obrażeniach układu ruchu wieku rozwojowego;
  • Programy i modele fizjoterapii w wybranych dysfunkcjach układu ruchu w wieku rozwojowym;
  • Planowanie, na podstawie klinicznej oceny postawy ciała i balansu ciała postępowania usprawniającego dzieci i młodzieży z wadami postawy ciała i zaburzeniami stabilności ciała
  • Planowanie, na podstawie oceny ukształtowania kończyn dolnych postępowania usprawniającego dzieci i młodzieży z wadami stóp i kolan
  • Planowanie, na podstawie klinicznej oceny postawy ciała oraz radiologicznej oceny kręgosłupa postępowania usprawniającego dzieci i młodzieży ze skoliozą– zgodnie z wytycznymi opracowanymi przez Międzynarodowe Towarzystwo Ortopedycznego i Rehabilitacyjnego Leczenia Skolioz (SOSORT)

Zajęcia kliniczne/zajęcia praktyczne:

  • Planowanie postępowania w wybranych obrażeniach i chorobach układu ruchu w wieku rozwojowego
  • Planowanie metod postępowania fizjoterapeutycznego stosowanego w dysfunkcjach układu ruchu w wieku rozwojowym;
  • Planowanie ćwiczeń ruchowych oraz zabiegów fizykalnych, masażu i innych rodzajów i metod fizjoterapii w obrażeniach układu ruchu wieku rozwojowego;
  • Wykorzystanie programów profilaktycznych mających zastosowanie w najczęstszych chorobach i obrażeniach układu ruchu wieku rozwojowego
  • Wykorzystanie programów i modeli fizjoterapii w wybranych dysfunkcjach układu ruchu w wieku rozwojowym;
  • Planowanie, na podstawie klinicznej oceny postawy ciała i balansu ciała postępowania usprawniającego dzieci i młodzieży z wadami postawy ciała i zaburzeniami stabilności ciała
  • Planowanie, na podstawie klinicznej oceny postawy ciała oraz radiologicznej oceny kręgosłupa postępowania usprawniającego dzieci i młodzieży ze skoliozą zgodnie z wytycznymi opracowanymi przez Międzynarodowe Towarzystwo Ortopedycznego i Rehabilitacyjnego Leczenia Skolioz (SOSORT);

Metody kształcenia

WYKŁAD Z ELEMENTAMI DYSKUSJI

PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI

ZADANIA – ĆWICZENIA PRAKTYCZNE – ANALIZA DIAGNOSTYCZNA, ZASTOSOWANIE TECHNIK KINEZYTERAPEUTYCZNYCH

STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.

Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie  przeliczony na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.

Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

 

 

Literatura podstawowa

  1. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001.
  2. Gaździk T. Sz., Ortopedia i traumatologia. Tom 2, PZWL, Warszawa 2008.
  3. Lewit K. Terapia manualna w rehabilitacji chorób narządu ruchu. Kielce: Wydaw. ZL "Natura", cop. 2001

Literatura uzupełniająca

  1. Dega W. (red.).; Ortopedia i rehabilitacja. PZWL Warszawa 2003
  2. S. Sastre Fernandez Metoda leczenia skolioz, kifoz i lordoz. Markmed-Rehabilitacja s.c. Ostrowiec Św. 2008
  3. Johnson J. Korekcja postawy ciała. Edra Urban & Partner Wrocław 2018
  4. Diab M., Staheli L.T. Ortopedia dziecięca w praktyce. Wolters Kluwer Medipage, Warszawa 2021
  5. Wiernicka M., Kamińska E., Michałowski Ł., Choszczewski D., Łochyński D. Przewodnik do ćwiczeń profilaktyczno-korekcyjnych. NCBR Poznań, 2012

Uwagi

PROGRAM OPRACOWAŁA: dr hab. Marzena Wiernicka


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2022 20:13)