Przedmiot do wyboru - Turystyka osób niepełnosprawnych - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Przedmiot do wyboru - Turystyka osób niepełnosprawnych
Kod przedmiotu
12.6-WL-FIZJO-PDWTON
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Fizjoterapia
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr
10
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Agnieszka Gandecka
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
-
-
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia
15
1
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie specyfiki oraz roli turystyki osób z niepełnosprawnością w ich życiu. Treści wykładów obejmują charakterystykę uwarunkowań uczestnictwa osób z różnymi niepełnosprawnościami w turystyce, bariery społeczne, architektoniczne, urbanistyczne i ekonomiczne warunkujące uczestnictwo osób z niepełnosprawnościami w turystyce. Treści ćwiczeń odnoszą się do kształtowania umiejętności praktycznych z zakresu organizacji turystyki osób z niepełnosprawnościami.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu rodzajów i określenia stopnia niepełnosprawności
Zakres tematyczny
Wykłady:
Podstawowa wiedza o turystyce: definicje, rodzaje, typologie turystów, trendy w turystyce.
Turystyka a niepełnosprawność: osoby z niepełnosprawnością jako turyści, piramida potrzeb A. Maslowa a piramida potrzeb turystycznych, Rozwiązania prawno-organizacyjne turystyki osób niepełnosprawnych w Polsce i Unii Europejskiej, zachowania turystyczne osób niepełnosprawnych.
Uwarunkowania i zasady rozwoju turystyki osób z niepełnosprawnościami.
Podstawowe formy aktywności ruchowej osób z niepełnosprawnościami.
Specyfika infrastruktury turystycznej dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Bariery architektoniczne, urbanistyczne, społeczne i ekonomiczne warunkujące aktywność ruchową, w tym turystyczną osób z różnymi niepełnosprawnościami.
Krajoznawstwo i turystyka osób niepełnosprawnych
Odpowiedzialność i zrównoważone działania na rzecz rozwoju turystyki osób z niepełnosprawnością
Ćwiczenia:
Pojęcie czasu wolnego, jego funkcje, formy spędzania czasu wolnego. Animacja czasu wolnego osób niepełnosprawnych. Zasady organizacji imprez.
Animator czasu wolnego osób niepełnosprawnych – metodyka pracy. Rola przewodnika i pilota w turystyce osób niepełnosprawnych.
Produkt turystyczny – definicje, rodzaje, składniki. Przegląd produktów turystycznych dedykowanych osobom z różnymi typami niepełnosprawności. Przykłady dobrych praktyk w zakresie turystyki osób niepełnosprawnych
Projektowanie produktu turystycznego adresowanego dla osób z niepełnosprawnościami.
Ćwiczenia terenowe: wyjazd do ośrodka szkolno-wychowawczego w celu poznania metod pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną w zakresie sportu, rekreacji i turystyki.
Metody kształcenia
Wykłady – prezentacje multimedialne, metoda podająca.
Ćwiczenia - metody praktyczne, przygotowanie projektu produktu turystycznego dla osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności, wizyta studyjna w ośrodku dla osób z niepełnosprawnościami, w trakcie której studenci mogą zapoznać się z realiami organizacji turystyki osób z niepełnosprawnościami.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.
Zaliczenie wykładów (50%): w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru)
Zaliczenie ćwiczeń (50%): na podstawie projektu produktu turystycznego adresowanego do osób z niepełnosprawnościami
W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu.
Nieobecności - dopuszcza się 2 usprawiedliwione nieobecności, które Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Literatura podstawowa
Gawinek M., 2003, Niepełnosprawny turysta: poradnik dla pilotów i przewodników turystycznych: praca zbiorowa, Forum Turystyki Pomorza Zachodniego, Szczecin.
Grabowski J., Milewska M., Stasiak A., 2007, Vademecum organizatora turystyki niepełnosprawnych. Wyd. WSTH, Łódź.
Łobożewicz T. (red.), 2000, Turystyka i rekreacja ludzi niepełnosprawnych. Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa.
Skalska T., 2003, Turystyka osób niepełnosprawnych: ograniczenia i możliwości rozwoju, Warszawa
Stasiak A., 2008, Rola krajoznawstwa i turystyki w życiu osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo PTTK "Kraj", Warszawa.
Literatura uzupełniająca
Dłużewska A., 2011, Nowe wyzwania edukacji turystycznej: turystyka w obszarach odmiennych kulturowo i przyrodniczo cennych: turystyka osób niepełnosprawnych, Wydział Turystyki i Rekreacji: Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin, Warszawa.
Kalbarczyk M, 2012, Lubuskie na wyciągnięcie ręki: przewodnik turystyczny dla osób niewidomych i niedowidzących: całość w 4 tomach, Fundacja Szansa dla Niewidomych, Zielona Góra – Warszawa.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 09:04)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.