SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Technologie informatyczne w administracji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Technologie informatyczne w administracji
Kod przedmiotu 11.3-WX-AdP-TIWA-L-14_pNadGenPH2Z3
Wydział Wydział Prawa i Administracji
Kierunek Administracja
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Przemysław Dulewicz
  • dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • nabycie podstawowej wiedzy z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) stosowanych w administracji ze szczególnym uwzględnieniem narzędzi oraz metod i środków oddziaływań,
  • nabycie umiejętności sprawnego (legalnego, bezpiecznego i etycznego) korzystania z narzędzi ICT,
  • wdrożenie do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie informacyjnym oraz do świadomego i refleksyjnego posługiwania się ICT w administracji.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu informatyki / technologii informacyjnych - zakres szkoły średniej.

Zakres tematyczny

Podstawowe pojęcia z zakresu ICT; zastosowanie ICT w administracji: budowa i zasada działania komputera; bezpieczeństwo systemu i danych (kopia systemu operacyjnego, dyski sieciowe i synchronizacja danych oraz szyfrowanie); aplikacje w chmurze: Dokumenty Google, Microsoft OneDrive oraz Dropbox ochrona danych osobowych i przestrzeganie zasad prawa autorskiego.
Edytor tekstu Microsoft Word lub LibreOffice Writer – formatowanie dokumentów zgodnie z wymogami.
Arkusz kalkulacyjny – Microsoft Excel lub LibreOffice Calc; tworzenie i formatowanie arkuszy; funkcje i formuły; podstawowe obliczenia, automatyczny import danych zewnętrznych; sortowanie; analiza danych oraz ich wizualizacja.
Konfiguracja połączenia proxy do łączenia się z zasobami informatycznymi spoza uczelni lub miejsca pracy (dostęp do systemów informatycznych : Lex i Legalis); systemy informatyczne: domena gov.pl, mObywatel; bazy danych.
Pliki multimedialne (grafika, film, dźwięk).Projekt witryny internetowej (CMS) oraz jej wykonanie; hiperłącza oraz typy uprawnień; osadzanie: multimediów, elementy witryny: ankiety elektroniczne, prezentacje multimedialne, galeria, mapy, kalendarze, Google Analytics.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, pokaz, demonstracja, praca z książką, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, metoda projektu, do 30% zajęć może odbywać się zdalnie (korzystanie z multimedialnych kursów online: e-learning oraz blended learning).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Nabycie wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będzie weryfikowane z zastosowaniem testów z progami punktowymi (pytania zamknięte i otwarte). Umiejętności praktyczne będą weryfikowane na podstawie oceny prac (zadania praktyczne i projekty) - progi punktowe. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów - progi punktowe.

Oceny cząstkowe z laboratorium nie są zaokrąglane do liczb całkowitych lub posiadających część ułamkową o wartości pięć dziesiątych. Wartości pośrednie są wyznaczane zgodnie z założeniem: ⟨95%; 100%⟩=5,0; ⟨85%; 95%)=4,5; ⟨75%; 85%)=4,0; ⟨65%; 75%)=3,5; ⟨55%; 65%)=3,0; ⟨0%; 55%)=2,0; Ocena z laboratoriów (końcowa) jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych i jest zaokrąglana zgodnie z zasadami matematyki do wartości przewidzianych w regulaminie studiów.

Literatura podstawowa

  1. Jędryczkowski J., Strona przedmiotu "technologie informatyczne w administracji": https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html (po wybraniu nazwy przedmiotu oraz grupy).
  2. Jędryczkowski J., Kanał YouTube "JJ Kursy": https://www.youtube.com/c/JJKursy/videos
  3. Habraken J., Microsoft Office 365 Inside Out, wyd. Pearson Education, USA 2021.
  4. Official Google Blog (2022), https://blog.google/
  5. Official Microsoft Blog (2022), https://blogs.microsoft.com/

Literatura uzupełniająca

  1. El Emary I.M.M., Brzozowska A., Shaping the Future of Ict: Trends in Information Technology, Communications Engineering, and Management, wyd. CRC Press, USA 2020.
  2. Janowski J., Technologia informacyjna dla prawników i administratywistów : szanse i zagrożenia elektronicznego przetwarzania danych w obrocie prawnym i działaniu administracji, Warszawa 2009.
  3. Jędryczkowski J., Publikacje: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje.html
  4. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  5. Rokicka-Broniatowska A., Wstęp do informatyki gospodarczej, SGH, Warszawa 2002.

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny stronie prowadzącego: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html po wybraniu nazwy przedmiotu wraz z numerem grupy lub w planie zajęć po wybraniu odpowiedniego Classroomu.


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 11-04-2022 20:30)