Celem przedmiotu jest przekazanie studentom pogłębionej wiedzy dotyczącej prawnych mechanizmów funkcjonowania kontroli konstytucyjności i legalności prawa, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji i zasad działania polskiego systemu kontroli konstytucyjności i legalności prawa.
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw prawa konstytucyjnego i konstytucyjnego systemu organów państwowych.
Zakres tematyczny
Wykład
Geneza kontroli konstytucyjności prawa.
Pojęcie i rodzaje gwarancji zgodności prawa z konstytucją.
Podstawowe systemy kontroli konstytucyjności prawa.
Parlamentarny i pozaparlamentarny system kontroli konstytucyjności prawa – charakterystyka.
Jurysdykcyjny system kontroli konstytucyjności prawa – specyfika modelu europejskiego i modelu amerykańskiego.
Kontrola uprzednia i następcza.
Trybunał Konstytucyjny – pozycja ustrojowa, struktura organizacyjna, cechy.
Mandat sędziego Trybunału Konstytucyjnego.
Kompetencje Trybunału Konstytucyjnego.
Kryteria kontroli sprawowanej przez Trybunał Konstytucyjny.
Zasady postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym. Składy orzekające.
Znaczenie, charakter i rodzaje orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego.
Skarga konstytucyjna.
Domniemanie konstytucyjności ustawy.
Wykładnia prawa w zgodzie z konstytucją.
Ćwiczenia
Zasady budowy systemu źródeł prawa w RP.
Trybunał Konstytucyjny – pozycja ustrojowa, struktura organizacyjna, cechy.
Kompetencje Trybunału Konstytucyjnego.
Kryteria kontroli sprawowanej przez Trybunał Konstytucyjny.
Zasady postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym. Składy orzekające.
Znaczenie, charakter i rodzaje orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego - studium przypadku.
Wniosek do Trybunału Konstytucyjnego - studium przypadku.
Skarga konstytucyjna - studium przypadku.
Analiza wybranych orzeczeń TK - studium przypadku.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny. Ćwiczenia przedmiotowe; praca indywidualna lub w grupach, dyskusja dydaktyczna, metoda aktywizująca, analiza źródeł, analiza orzecznictwa, rozwiązywanie kazusów, studium przypadku, przygotowanie i przedstawienie referatów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład: egzamin pisemny lub ustny.
Ćwiczenia: ocena aktywności studenta, kolokwium lub ocena z pracy pisemnej.
Na ocenę końcową z ćwiczeń składa się ocena z pracy pisemnej lub kolokwium i aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i egzaminu.
Literatura podstawowa
L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2019 (i inne wydania tej pozycji).
B. Banaszak, Prawo konstytucyjne, Warszawa 2015 (i inne wydania tej pozycji).
Literatura uzupełniająca
M. Granat, Sądowa kontrola konstytucyjności prawa w państwach Europy Środkowej i Wschodniej, Warszawa 2003.
L. Bosek, M. Wild, Kontrola konstytucyjności prawa, Warszawa 2014
. Czeszejko-Sochacki, L. Garlicki, J. Trzciński, Komentarz do ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, Warszawa 1999, Wydawnictwo Sejmowe.
Państwo i jego instytucje. Konstytucja - sądownictwo - samorząd terytorialny, pod red. R. Balickiego i M. Jabłońskiego, Wrocław 2018.
P. Sarnecki, Spory kompetencyjne przed Trybunałem Konstytucyjnym, Przegląd Sejmowy 2009, Nr 5 (94).
L. Garlicki, Nowe zjawiska w kontroli konstytucyjności ustaw (przyczynek do dyskusji nad legitymacją sądownictwa konstytucyjnego), Przegląd Sejmowy 2009, Nr 4 (93).
P. Mikuli, Zdekoncentrowana sądowa kontrola konstytucyjności prawa, Kraków 2007.
B. Szmulik, Sądownictwo konstytucyjne. Ochrona konstytucyjności prawa w Polsce, Lublin 2001.
Prawo i kontrola jego zgodności z konstytucją, pod red. E. Zwierzchowskiego, Warszawa 1997.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anna Feja-Paszkiewicz (ostatnia modyfikacja: 18-04-2022 11:46)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.