SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Struktury wizualne |
Kod przedmiotu | 03.9-WA-AWP-SWIZ-W-S14_pNadGenYYQDB |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Architektura wnętrz |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ukazanie problematyki symboliki barw w kontekstach kulturowych i artystycznych.Podstawowe zagadnienia z zakresu teorii barw i kolorów. Rodzaje i sposoby mieszania kolorów. Podział barw oraz rodzaje powierzchni i sposoby ich przekształcania.Omówienie podstawowych elementów kształtowania płaszczyzny oraz przestrzeni i ich wzajemnych relacji.Przybliżenie studentom wieloznaczności i wieloaspektowości doświadczania przestrzeni, w kontekście złudzeń optycznych, perspektywicznych, figur,,niemożliwych”,rysunków dwuznacznych.Klasyfikacja i podział złudzeń wizualnych.Ukazanie optyki i budowy oka w kontekstach psychofizjologii widzenia.Ukazanie związków psychofizjologii widzenia ze strukturami wizualnymi i mechanizmami percepcji wzrokowej
Ogólna orientacja w zakresie sztuki i jej mediów, podstawowa znajomość historii sztuki, filozofii, wiedzy o plastyce i architekturze wnętrz.Znajomość problematyki przestrzeni, materii i miejsca, ich wzajemnych kontekstów i relacji.
Możliwość zapoznania się z zagadnieniami związanymi z przedmiotem, takimi jak: percepcja wzrokowa, odbiór wrażeń zmysłowych i ich psychofizjologiczne podłoże.Próba ukazania związków pomiędzy zjawiskami psychicznymi a procesami fizjologicznymi.Przybliżenie studentom teorii barw oraz wskazanie możliwości wykorzystania tego w praktyce artystycznej. Ukazanie problematyki symboliki barw w kontekstach kulturowych i artystycznych. Kody wizualne. Iluzje i złudzenia optyczne.Figury niemożliwe i rysunki dwuznaczne jako nonsens w sztuce. Podstawowe elementy kształtowania płaszczyzny. Sztuka i wyobraźnia.Podstawowe zagadnienia semantyki wizualnej oraz przestrzennych działań barw i wizualnych złudzeń fantomowych.
Wykład.Kształtowanie umiejętności formułowania własnych sądów i przekonań związanych z realizacją tematów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność na zajęciach i zrealizowanie obowiązującego programu.
Aktywne uczestnictwo w dyskusjach w trakcie zajęć.
Egzamin - praca pisemna na jeden z wybranych tematów, zaproponowanych przez prowadzącego.
1. Ludwik Wittgenstein - ,,Uwagi o kolorach”,wydawnictwo ,,Spacja”, 1998 r.
2. Jose M. Parramón - ,,Jak powstaje kolor”, wydawnictwo Galaktyka,1993 r.
3. Leszek Brogowski - "Sztuka i człowiek" , Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1990 r.
4. Leszek Brogowski - "Sztuka w obliczu przemian" , Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne , 1990 r.
5. A.Mączyńska-Frydryszek,M. Jaskólska-Klaus,T.Maruszewski - ,,Psychofizjologia widzenia"Wydawnictwo -ASP Poznań - 2002 r.
6.J.Brach-Czaina - ,,Szczeliny istnienia",Wydawnictwo eFKa,1999r
7. R.Arnheim - ,,Sztuka i percepcja wzrokowa, psychologia twórczego oka ", Wydawnictwo - Officyna,- 2013
.
1.Władysław Kopaliński - ,,Słownik symboli”, wydawnictwo - ,,Wiedza Powszechna”,1990 r.
2.Józef Czapski- ,,Patrząc" - Wydawnictwo Znak ,1983
3.H.D.Thoreau - ,,Walden, czyli życie w lesie" - Dom Wydawniczy Rebis, 2018 r
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jarosław Dzięcielewski (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 12:41)