SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Liternictwo i typografia |
Kod przedmiotu | 03.5-WA-ArchWP-LITY-Ć-S14_genBM3CV |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Podstawowy cel przedmiotu to uwrażliwienie na szeroko pojęte zagadnienie liternictwa - od kaligrafii po typografię. Dążenie do biegłości techniczno - manualnej w posługiwaniu się narzędziami do kreowania dzieł typograficznych, a także zdolności abstrahowania i konkretyzowania graficznego. W trakcie ćwiczeń studenci oprócz wiedzy literniczej zdobywają umiejętność (na bazie prostych założeń: od narzędzia po formę cyfrową) skonstruowania podstawowego zestawu znaków, stanowiących wstęp do budowania kroju pisma posiadającego indywidualne cechy autorskie. Doskonalą umiejętność powiązania charakteru graficznej formy literniczej z celowo użytą metodą projektowania.
Zakres wiadomości i umiejętności z semestru I.
Kontynuacja zagadnień I semestru na temat zasad budowy liter, jej genezy, wpływu narzędzi na jej formę oraz sposoby poprawnego użycia. Studenci potrafią powiązać cechy formalne kroju z jego użytkowym przeznaczeniem. Poszerzają także umiejętność samodzielnego zaprojektowania (oraz zamiany w formę cyfrową) podstawowego kroju pisma, który może być bazą do kreacji rozbudowanej rodziny fontów na kolejnym etapie edukacji. Dalsze zadania obejmują naukę konstruowania znaku graficznego, w oparciu o litery, a będącego wstępem do szeroko pojmowanej grafiki projektowej.
Przykładowe tematy zadań semestralnych:
1. Plansza projektowa: realizacja pracy, w której podstawowym budulcem plastycznym jest litera i/lub krótkie słowo, możliwe przetworzenia tych liter według zasad zachowania czytelności i atrakcyjności wizualnej, stanowiąca wstęp do projektowania znaków graficznych, znaków własnościowych.
2. Plansza projektowa: realizacja pracy, w której podstawowym budulcem plastycznym jest krótki wyraz, nie posiadające swojego ekwiwalentu obrazkowego, przetworzony według zasad zachowania czytelności i atrakcyjności wizualnej, stanowiący wstęp do projektowania tytułów lub haseł plakatowych.
1. Wykłady i dyskusje tematyczne.
2. Prezentacje.
3. Ćwiczenia i realizacja prac literniczych.
4. Korekty i konsultacje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i wykonanie wszystkich zadań przewidzianych w programie zajęć.
1. Stefan Bernaciński, Liternictwo, WSiP, Warszawa, 1990
2. Jost Hochuli, Detal w typografii, D2D.PL, Kraków, 2009
3. Michael Evamy, Logo. Przewodnik dla projektantów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
1. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
2. Friedrich Forssman, Hans Peter Willberg, Pierwsza pomoc w typografii, Słowo - Obraz - Terytoria, Warszawa, 2008
3. 2+3D, magazyn kwartalny, 2+3D sp. z o. o. Kraków
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 23-04-2022 23:21)