SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy grafiki projektowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy grafiki projektowej
Kod przedmiotu 03.5-WA-GrafP-GRPR-Ć-S14_pNadGen4LIZG
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Grafika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Joanna Fuczko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami obszaru grafiki projektowej. Nauka tworzenia układów graficznych z uwzględnieniem równowagi miedzy formą i treścią. Omówienie roli typografii w projekcie graficznym. Poszerzanie umiejętności budowania i organizacji projektu. Wytworzenie zdolności do operowania skrótem wizualnym i znakiem i symbolem. Wypracowanie umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji projektowych oraz rozwijanie własnej koncepcji od szkicu narzędziowego przez przetworzenie cyfrowe po finalną kompozycję

Wymagania wstępne

Umiejętność obsługi komputera oraz skanera, znajomość zasad kompozycji

Zakres tematyczny

Ćwiczenia obejmują pracę ze słowem i jego syntezą do formy graficznej - znaku. Studenci rozwijają umiejętności operowania skrótem graficznym z uwzględnieniem zachowania czytelności komunikatu i nadawaniem znaczeń. Wykorzystują własny warsztat do przedstawienia wybranego słowa za pomocą:  1. ilustracji, 2.gestu, 3.projektu glifu, 4. formy przestrzennej tworząc kompozycję zbudowaną z czterech odsłon jednego wyrazu. Odkrywają znaczenie typografii w kompozycji graficznej oraz relację między płaszczyzną przestrzenią. 

Metody kształcenia

Studenci realizują zadania na bazie teoretycznych podstaw przekazanych w formie prezentacji, pokazów, odnośników wizualnych oraz krótkich wykładów. Ćwiczenia realizowane są etapowo od wypracowania koncepcji i pierwszych prób manualnych po obróbkę cyfrową i dalsze komponowanie z użyciem programów graficznych. Projekty podlegają cotygodniowej, indywidualnej konsultacji pozwalającej studentowi na wyciąganie właściwych wniosków i wspierających samodzielne podejmowanie decyzji projektowych. Ostatnim etapem pracy jest zrealizowanie planszy zaliczeniowej i dostarczenie jej w formie elektronicznej. .

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń są:

- obecność na zajęciach

- realizacja ćwiczeń i tematów semestralnych oraz dostarczenie ich w formie elektronicznej. 

- aktywny udział  w konsultacjach i korektach 

Literatura podstawowa

1. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010

2. Dabner David, Szkoła projektowania graficznego, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2019

3. Mrowczyk Jacek, Warda Michał, Projektowanie Graficzne w Polsce, Karakter, Kraków 2010

4. Kimberly Elam, Geometria w projektowaniu. Studia z proporcji i kompozycji, Wydawnictwo d2d, Kraków 2019

5. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Wydawnictwo d2d, Kraków 2013

6. Johannes Itten, Sztuka barwy, Wydawnictw d2d, Kraków 2015

7. Jose Scaglione, Laura Meseguer, Jak Projektować Kroje Pisma, Od Szikicu do Ekranu, Wydawnictwo d2d, Kraków 2013

8. Ulysses Voelker, Porządek w Projektowaniu, Siatki w Projektowaniu Graficznym, Teoria i Praktyka, Wydanictwo d2d, Kraków 2020

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 23:23)