SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia grafiki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia grafiki
Kod przedmiotu 03.6-WA-GrafP-HGRAF-W-S14_pNadGenY4DQH
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Grafika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Głuchowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest przybliżenie studentom najważniejszych danych z zakresu periodyzacji historii grafiki od starożytności do czasów współczesnych oraz klasyfikacji tradycyjnych technik warsztatowych.

Po zakończeniu zajęć student powinien poprawnie sytuować charakterystyczne obiekty w obrębie poszczególnych epok stylowych, umieć rozpoznawać, datować i charakteryzować dzieła prezentowane na zajęciach lub podobne do nich, posługiwać się prawidłowo terminologią z zakresu historii i technologii grafiki, a także rozróżniać techniki graficzne zastosowane w wybranych obiektach.

Wymagania wstępne

Pozytywnie zaliczony egzamin z historii sztuki w semestrze II.

Zakres tematyczny

Zajęcia dotyczą technologii i stylistyki technik wklęsłych, wypukłych i płaskich oraz tzw. innych w układzie zarówno problemowym (grafika artystyczna i użytkowa, np. czasopisma i plakat), jak i chronologicznym.

Wybrany materiał wizualny prezentowany na zajęciach służy ilustracji cech stylowych i technologicznych twórczości graficznej poszczególnych epok oraz dokonań ich najwybitniejszych przedstawicieli. Studenci uczą się porządkować wiedzę z historii grafiki wg klucza personalnego (np. jakie techniki stosowali Dürer i Rembrandt, Picasso, Munch czy Ernst) czy chronologicznego (np. jakie techniki stosowano w XVII w., jakie nowe techniki pojawiały się w XIX czy XX w.), a także pod względem uzyskiwanych efektów (np. w jakich technikach uzyskuje się obraz odwrócony, w jakich uzyskać można efekty linearne, a w jakich malarskie etc.)

Istotnym elementem kursu jest także wiedza z historii najważniejszych czasopism artystycznych XIX i XX w. i historii plakatu, w szczególności tzw. Polskiej Szkoły Plakatu.

Metody kształcenia

Wykład konwersacyjny połączony z prezentacją power point, elementy burzy mózgów i dyskusji, w tym z zakresu analizy stylistycznej i technologicznej dzieła graficznego.
W miarę możliwości pokazy filmów i wykład przy obiektach połączony ze zwiedzaniem wystaw.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Regularne, aktywne uczestnictwo w zajęciach, w ramach zaliczenia mini referat i mini koreferat z prezentacją power point, test podsumowujący.

Literatura podstawowa

Materiał do zajęć Studenci otrzymują od Prowadzącej w formie prezentacji power point/pdf systematycznie w toku zajęć.

Literatura podstawowa dostępna w internecie:

Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niz złoto (najlepiej wydania od 2005 roku).

Ernst Gombrich, O sztuce (najlepiej wydania od 2005 roku).

  1. Bhaskaran L.: Design XX w. Główne nurty i style we współczesnym designie, Warszawa 2006.
  2. Catafal J., Oliva C.: Techniki graficzne, Warszawa 2005.
  3. Chojnacka B, Woźniak M.F. i in. (red.): Wielość w jedności. Litografia i techniki druku płaskiego w Polsce po 1900 roku, Bydgoszcz 2015.
  4. Chojnacka B., Woźniak M.F. (red.): Wielość w jedności. Techniki wklęsłodruku w Polsce po 1900 roku, Bydgoszcz 2013.
  5.  Chojnacka B., Woźniak M.F.(red.): Wielość w jedności: drzeworyt polski po 1900 roku, Bydgoszcz 2009.
  6. Dydo K. (red.): 100 lat polskiej sztuki plakatu, Kraków 1993.
  7. Fuga A. : Techniki i materiały, Warszawa 2008.
  8. Grafika Warsztatowa. Podręcznik technik graficznych. Poznań 2006.
  9. Grońska M.: Grafika w książce, tece i albumie. Polskie wydawnictwa artystyczne i bibliofilskie z lat 1899-1945. Wrocław 1994.
  10. Grońska M.: Nowoczesny drzeworyt polski (do 1945 roku). Wrocław/ Warszawa/ Kraków 1971.
  11. Hałasa G. (red.): Bunt. Ekspresjonizm poznański, Poznań 2003.
  12. Jakimowicz I.: Pięć wieków grafiki polskiej. Warszawa 1997.
  13. Kossowska I.: Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897-1917. Kraków 2000.
  14. Rypson P: Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, Warszawa 1989.
  15. Rypson P.: Obraz Słowa, Warszawa 2000.
  16. Słownik terminologiczny sztuk pięknych PWN, wyd. V, Warszawa 2005.
  17. Turowski A.: Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej. Kraków 2000.
  18. Wiercińska W., Sztuka i książka, PWN, Warszawa 1986.
  19. Wilhide Elizabeth, Historia designu, Warszawa, Arkady 2017.

strony www. związane z tematem zajęć

 

Literatura uzupełniająca

  1. Alberowa Z.: O sztuce Japonii. Warszawa 1983.
  2. Bernstein D.: Bilboard. Reklama otwartej przestrzeni. Warszawa 2005.
  3. Bojko S.: Polska Sztuka plakatu. Początki i rozwój do roku 1939. Warszawa 1971.
  4. Bołdok S., Ołdakowska L.: Polska grafika współczesna 1900-1960. Warszawa 1960.
  5. Dydo Krzysztof (red.): Polski Plakat Filmowy, Kraków 1996.
  6. Fijałkowska J.:Idea i forma w plakacie polskim 1892-1945, Muzeum Narodowe w Krakowie. Kraków 2004.
  7. Głuchowska L. (red.): Bunt – Ekspresjonizm -–Transgraniczna awangarda. Prace z berlińskiej kolekcji prof. St. Karola Kubickiego  / Bunt – Expressionismus – Grenzübergreifende Avantgarde. Werke aus der Berliner Sammlung von Prof. St. Karol Kubicki, Poznań: Muzeum Narodowe, 2015.
  8. Głuchowska L.: Poznań. Łódź. W: Peter Brooker, Andrew Thacker, Christian Weikop and Sascha Bru (red.): Modernist Magazines: A Critical and Cultural History. Vol. 3: Europe 1880-1940, Oxford University Press 2012.
  9. Głuchowska L., Gołuńska H., Woźniak M. F.: Bunt a tradycje grafiki w Polsce i w Niemczech. Bydgoszcz 2015.
  10. Karnicka Z., Ładnowska J.: Karol Hiller 1891-1939. Nowe widzenie. Malarstwo, heliografika, rysunek, grafika. Łódź 2001.
  11. Jan Lenica. Labirynt. Muz. Nar. w Poznaniu. Poznań 2002.
  12. Jan Lenica: Plakat Tadeusza Trepkowskiego. Warszawa 1958.
  13. Knorowski M.: Muzeum ulicy. Plakat polski w Muzeum Plakatu w Wilanowie. Warszawa 1996.
  14. Kucielska Z, Malinowski J.: (red.): Ekspresjonizm w grafice polskiej. Kraków 1976.
  15. Kruszewska J.: Plakat cyrkowy. Muzeum Plakatu w Wilanowie. Warszawa/Wilanów 1983.
  16. Manicka A: Mistrzowie Grafiki. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa
  17. Matul G.: Fałszywe plakaty. W: 2+3 D 2004, nr 13.
  18. Manovich L.: Język nowych mediów, Warszawa 2006
  19. Szczucka A., Plakaty – współczesne plakaty polskie od 1989 do 2001, red. Kraków 2001.
  20. Schubert Z.: Jan Młodożeniec. Grafika użytkowa. MNP. Poznań 1979.
  21. Schubert Z.: Plakat polski 1970-1979. Warszawa 1979.
  22. Szponar-Węgarska A.: Polski plakat teatralny. Biblioteka Główna ASP, Kraków. Kraków 1999.
  23. Warda M.: Plakaty robione głową. Henryk Tomaszewski i polska szkoła plakatu. W: Piktogram 2006, nr 3.
  24. Więckowska-Lazar J.: Plakat do roku1939 w zbiorach Biblioteki Głównej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Kraków 1972.
  25. Wróblewska Z.: Polska Grafika Współczesna, Warszawa 1983.
  26. 100 lat polskiej sztuki plakatu. BWA. Kraków 1993.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 18-04-2022 13:07)