SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia grafiki projektowej |
Kod przedmiotu | 03.5-WA-GrafP-PGPR-Ć-S14_pNadGen4LQ67 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zagadnienia komunikacji wizualnej związane z uniwersalnością systemów informacji. Ćwiczenia obejmują: wstęp do projektowania znaków firmowych lub towarowych, projektów piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej oraz rozwijanie tych umiejętności. Obraz i tekst jako komponenty komunikatu wizualnego. Plakat jako komunikat kulturalny i społeczny. Książka i ilustracja jako graficzna forma przekazu. Projektowanie w zakresie wydawnictw oraz publikacji elektronicznych. Stosowanie zasad typografii. Kolor jako element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Umiejętność przygotowania projektów do druku. Historia i współczesne tendencje w grafice projektowej.
Zaawansowana umiejętność obsługi komputera. Obsługa programów graficznych Adobe CC (Photoshop, Illustrator, InDesign). Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu podstaw projektowania graficznego, rodzajów i zasad przygotowania do druku.
Zakres tematyczny grafki projektowej uwzględnia szerokie spectrum zawarte w tym obszarze. W ramach treści programowych realizowane są projekty znaków firmowych lub towarowych, projekty piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej (z uwzględnieniem małej księgi znaku, pojęć: brief, moodboard, mapa myśli etc.) oraz komunikacji wizualnej w przestrzeni publicznej (pojęcie infografiki) i reklamowej. Projektowanie plakatu ze szczególnym uwzględnieniem zawartych w nich ideii oraz estetyki komunikatu wizualnego. Indywidualne kreacje w zakresie ilustracji artystycznej oraz wydawniczej. Umiejętne i świadome korzystanie z typografii. Przygotowanie i wdrożenie layoutu (w przypadku projektowania wydawnictw: książki, katalogu, czasopism, publikacji elektronicznej). I semestr obejmuje również proces tworzenia autoprezentacji własnej działalności artystycznej w postaci publikacji, elastycznego (podlegającego rozbudowie) portfolio.
Przykładowe zagadnienia realizowane w roku ak. 2021/22:
1. Identyfikacja wizualna z podstawową księgą znaku:
temat obowiązkowy (dla II roku Grafiki), realizowany w I semestrze 2020/2021
– I etap do 16.12 (projekt logo), II etap do końca semestru (księga/wizualizacja)
hasła do wyboru:
1. TikTak (logo dla zakładu zegarmistrzowskiego)
2. Teapot (projekt logo dla herbaciarni)
3. Music taste (projekt logo sklepu muzycznego lub aplikacji muzycznej)
4. Marka osobista/Personal brand (projekt identyfikacji personalnej)
Wydruk księgi znaku w formacie A4 oraz wizualizacja/mockup całości w formacie B2 (50cmx70cm).
Możliwe są dodatkowe, własne propozycje przeprowadzenia procesu projektowania identyfikacji dla
realnego odbiorcy (klienta).
2. projekt plakatu: CZŁOWIECZEŃSTWO
Projekt autorskiego plakatu typograficznego, który wykorzystuje fragment tekstu prozy, poezji etc.
Istotne dla projektu jest umiejętne zakomponowanie graficzno-typograficznej treści w formacie B1,
zachowując czytelność i jakość przekazu.
wydruk w formacie B1: 100cmx70cm)
3. Infografika/wydawnictwo (broszura) na wybrany temat: Jak to zrobić? – wybrana pracownia.
(broszura: min.12 stron + 4 str. okładka, realizacja: dowolny format (nie mniejszy niż A5, makieta skala
1:1). Istnieje także możliwość realizacji formuły cyfrowej wydawnictwa z animowanymi stronami.
4. projekt wydawnictwa/artzinu: „Girl Power” lub „Be strong...”
– historia, interpretacja zrealizowana przez jednego lub wielu autorów
(okładka B5 176 x 250 mm – projekt dla min 8 stron)
(wydruki: okładka/zin - rozkładówki jako makieta, prezentacja – format do ustalenia)
5. projekt kampanii okolicznościowej/społecznej: „po pierwsze edukacja!”, „seksmisja”
Cykl wydruków, formaty do ustalenia, wizualizacja
6. chłopiec/mężczyzna/starzec – dziewczyna/kobieta/starucha...
(projekt autorskiego wydawnictwa wykorzystującego eksperymentalny skład
tekstu/ilustracji/fotografii – ilość stron, forma oprawy oraz format dowolny)
7. Ilustrowany przewodnik po ISW
(okładka, wnętrze, ilustracja, fotografia, typografia, pomysł, inspiracje)
Projekt wydawnictwa będącego specyficznym „oprowadzaczem” po miejscach i pracowniach
ISW dającego subiektywne spojrzenie na to co być może dla innych jest niedostrzegalne. Wskazane
„przymrużenie oka” i dobra zabawa – ilość stron, forma oprawy oraz format dowolny.
Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje indywidualne lub grupowe zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi), aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowaniu właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Zajęcia poparte są materiałami wizualnymi, pokazami oraz krótkimi wykładami dotyczącymi współczesnych zagadnień identyfikacji i komunikacji wizualnej, plakatu, ilustracji oraz projektowania wydawnictw z odniesieniami do źródeł www oraz dyskusjami w tym obszarze. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną.
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji.
Aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć oraz jakość zdobytych umiejętności.
Uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych oraz on-line classroom, meet, konsultacje projektów.
Realizacja zadań semestralnych w wyznaczonym terminie i dostarczenie ich jako: wersja elektroniczna
do wglądu (dysk google), pliki do wydruku (również w formatach cyfrowych umieszczone na dysku google) oraz w przypadku animacji film, zapisane w właściwym podanym formacie.
Źródła internetowe:
http://www.pracownia201.pl
https://pracownia201.myportfolio.com/
https://eduweb.pl/
https://strefakursow.pl
https://kursownik.pl/
https://typografia.info/podstawy
https://www.stgu.pl/
https://grafmag.pl/artykuly/dtp-podstawowe-zasady-przygotowania-projektu-do-druku
oraz podawane na bieżąco linki do stron w przestrzeni classroom
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 18-04-2022 11:52)