SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia grafiki projektowej |
Kod przedmiotu | 03.5-WA-GrafP-PGPR-Ć-S14_pNadGen4LQ67 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Poszerzanie świadomości pojęcia plakatu, będącego komunikatem, „skrótem myślowym” oraz sposobem na wyrażanie idei, opinii i określonego światopoglądu. Zdobycie umiejętności różnorodnych form przygotowania plakatu: dla działalności komercyjnej, kulturalnej, społecznej jak i indywidualnej kreacji artystycznej. Kreowanie zdolności syntezy w plakacie oraz elementu zaskoczenia i kojarzenia. Kształtowanie praktycznych umiejętności formułowania i wyrażania treści w ilustracji w różnych obszarach wykorzystania (ilustracja artystyczna lub na potrzeby publikacji). Orientacja w nowych trendach związanych z plakatem oraz ilustracją. Projektowanie opakowań, dopasowanie wysokiego poziomu grafiki do kształtu oraz dążenie do spójności i czytelności poszczególnych elementów. Uzyskanie wysokiego poziomu artystycznego w projektowaniu zarówno plakatów jak i ilustracji, który uwzględnia indywidualne predyspozycje studentów. Świadomość wykorzystywanego znaku, identyfikacji, typografii oraz koloru w komponowaniu. Indywidualne kreacje w projektowaniu wydawnictw i publikacji, książek, katalogów, folderów, czasopism ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań typograficznych, kompozycji tekstu i obrazu oraz znajomością technicznych zagadnień przygotowania wydawnictw do druku. Kreowanie indywidualnych postaw w obszarze grafiki projektowej ma na celu uzyskanie jak najciekawszych efektów w twórczości artystycznej studenta, poszerzanie jego wrażliwości estetycznej oraz umiejętności samodzielnego i efektywnego wdrażania projektów graficznych.
Zaawansowana umiejętność obsługi komputera. Zaawansowana obsługa programów graficznych Adobe CC (Photoshop, Illustrator, InDesign). Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu projektowania graficznego, typografii oraz rodzajów i zasad przygotowania do druku. Znajomość historii oraz współczesnych trendów grafiki projektowej.
Zakres tematyczny grafki projektowej uwzględnia szerokie spectrum zawarte w tym obszarze. W ramach treści programowych (poszczególne pracownie) realizowane są projekty znaków firmowych lub towarowych, projekty piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako elementy identyfikacji wizualnej oraz komunikacji wizualnej w przestrzeni publicznej (pojęcie infografiki) i reklamowej, projektowanie opakowań. Projektowanie plakatu ze szczególnym uwzględnieniem zawartych w nich ideii oraz estetyki komunikatu wizualnego. Indywidualne kreacje w zakresie ilustracji artystycznej oraz wydawniczej. Umiejętne i świadome korzystanie z typografii. Przygotowanie i wdrożenie layoutu (w przypadku projektowania wydawnictw: książki, katalogu, czasopism, publikacji elektronicznej). Kształtowanie umiejętności syntetycznego i analitycznego myślenia w kreowaniu koncepcji graficznych, zdolności interpretacyjnych oraz warsztatu, który pozwala na samodzielne oraz kreatywne rozwiązywanie problemów projektowych.
Przykładowe zagadnienia realizowane w roku ak. 2021/22:
1. Plakat: Tribute to Stanisław Lem
Wydruk w formacie B1 (100cmx70cm).
2. Plakat: Projekt plakatu filmowego:
American beauty ; Lolita ; Frida ; Cruella, Joker, Kler, Incepcja
Wydruk w formacie B1 (100cmx70cm).
3. Plakat: Projekt plakatu do ulubionego filmu animowanego:
Wydruk w formacie B1 (100cmx70cm).
4. Plakat społeczny: Bez granic/Without borders ; Człowieczeństwo? ; Hejter
Wydruk w formacie B1 (100cmx70cm).
5. Dowolna forma graficzna (ilustracyjna/książkowa!) dla wybranych z poniższych haseł:
(Wydruki lub realizacje manualne w ustalonych formatach – jeżeli ilustracje to min. 6).
To moja bajka ; Coraz bliżej mi do iluzji ; Czasami marzy mi się...
6. Another day/Kolejny dzień... - seria ilustracji (min. 6),
które opowiedziałyby historię, zdarzenia w wymiarze metaforycznym, nieoczywistym.
7. Zilustruj napisany przez siebie (lub osobę, która zgodzi się tekst udostępnić) tekst
w minimum 12 ilustracjach + okładka (4 strony) –
(Wydruki lub realizacja manualna złożonej makiety książki)
8. Ruchoma ilustracja/plakat: recharge!
Stworzyć krótką zapętlającą animację - bez czołówki i napisów końcowych - będącą interesującą
i przemyślaną zrealizowanej przez siebie ilustracji/plakatu do hasła podanego w temacie.
(Przygotowujemy wcześniej rysunkowy storyboard)
9. Artbook: Algorytm...
(okładka, wnętrze, typografia, pomysł, inspiracje)
Projekt autorskiego wydawnictwa wykorzystującego „dowolność” używanych elementów
przy składzie książki – ilość stron, forma oprawy oraz format dowolny.
Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje indywidualne lub grupowe zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi), aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowaniu właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Zajęcia poparte są materiałami wizualnymi, pokazami oraz krótkimi wykładami dotyczącymi współczesnych zagadnień identyfikacji i komunikacji wizualnej, plakatu, ilustracji oraz projektowania wydawnictw z odniesieniami do źródeł www oraz dyskusjami w tym obszarze. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną.
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji.
Aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć oraz jakość zdobytych umiejętności.
Uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych oraz on-line classroom, meet, konsultacje projektów.
Realizacja zadań semestralnych w wyznaczonym terminie i dostarczenie ich jako: wersja elektroniczna do wglądu (dysk google), pliki do wydruku (również w formatach cyfrowych umieszczone na dysku google) oraz w przypadku animacji film, zapisane w właściwym podanym formacie.
Źródła internetowe:
http://www.pracownia201.pl
https://pracownia201.myportfolio.com/
https://eduweb.pl/
https://strefakursow.pl
https://kursownik.pl/
https://typografia.info/podstawy
https://www.stgu.pl/
https://grafmag.pl/artykuly/dtp-podstawowe-zasady-przygotowania-projektu-do-druku
oraz podawane na bieżąco linki do stron w przestrzeni classroom
Zmodyfikowane przez dr Piotr Czech (ostatnia modyfikacja: 04-04-2022 13:42)