SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia grafiki projektowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia grafiki projektowej
Kod przedmiotu 03.5-WA-GrafP-PGPR-Ć-S14_pNadGen4LQ67
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Grafika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Piotr Czech
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poszerzanie świadomości pojęcia plakatu, będącego komunikatem, „skrótem myślowym” oraz sposobem na wyrażanie idei, opinii i określonego światopoglądu. Zdobycie umiejętności różnorodnych form przygotowania plakatu: dla działalności komercyjnej, kulturalnej, społecznej jak i indywidualnej kreacji artystycznej. Kreowanie zdolności syntezy w plakacie oraz elementu zaskoczenia i kojarzenia. Kształtowanie praktycznych umiejętności formułowania i wyrażania treści w ilustracji w różnych obszarach wykorzystania (ilustracja artystyczna lub na potrzeby publikacji). Orientacja w nowych trendach związanych z plakatem oraz ilustracją. Projektowanie opakowań, dopasowanie wysokiego poziomu grafiki do kształtu oraz dążenie do spójności i czytelności poszczególnych elementów. Uzyskanie wysokiego poziomu artystycznego w projektowaniu zarówno plakatów jak i ilustracji, który uwzględnia indywidualne predyspozycje studentów. Świadomość wykorzystywanego znaku, identyfikacji, typografii oraz koloru w komponowaniu. Indywidualne kreacje w projektowaniu wydawnictw i publikacji, książek, katalogów, folderów, czasopism ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań typograficznych, kompozycji tekstu i obrazu oraz znajomością technicznych zagadnień przygotowania wydawnictw do druku. Kreowanie indywidualnych postaw w obszarze grafiki projektowej ma na celu uzyskanie jak najciekawszych efektów w twórczości artystycznej studenta, poszerzanie jego wrażliwości estetycznej oraz umiejętności samodzielnego i efektywnego wdrażania projektów graficznych.

Wymagania wstępne

Zaawansowana umiejętność obsługi komputera. Zaawansowana obsługa programów graficznych Adobe CC (Photoshop, Illustrator, InDesign). Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu projektowania graficznego, typografii oraz rodzajów i zasad przygotowania do druku. Znajomość historii oraz współczesnych trendów grafiki projektowej.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny grafki projektowej uwzględnia szerokie spectrum zawarte w tym obszarze. W ramach treści programowych (poszczególne pracownie) realizowane są projekty znaków firmowych lub towarowych, projekty piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako elementy identyfikacji wizualnej oraz komunikacji wizualnej w przestrzeni publicznej (pojęcie infografiki) i reklamowej, projektowanie opakowań. Projektowanie plakatu ze szczególnym uwzględnieniem zawartych w nich ideii oraz estetyki komunikatu wizualnego. Indywidualne kreacje w zakresie ilustracji artystycznej oraz wydawniczej. Umiejętne  i świadome korzystanie z typografii. Przygotowanie i wdrożenie layoutu (w przypadku projektowania wydawnictw: książki, katalogu, czasopism, publikacji elektronicznej). Kształtowanie umiejętności syntetycznego i analitycznego myślenia w kreowaniu koncepcji graficznych, zdolności interpretacyjnych oraz warsztatu, który pozwala na samodzielne oraz kreatywne rozwiązywanie problemów projektowych.

Przykładowe zagadnienia realizowane w roku ak. 2021/22:

1. Plakat: Tribute to Stanisław Lem
Wydruk w formacie B1 (100cmx70cm).
2. Plakat: Projekt plakatu filmowego:
American beauty ; Lolita ; Frida ; Cruella, Joker, Kler, Incepcja
Wydruk w formacie B1 (100cmx70cm).
3. Plakat: Projekt plakatu do ulubionego filmu animowanego:
Wydruk w formacie B1 (100cmx70cm).
4. Plakat społeczny: Bez granic/Without borders ; Człowieczeństwo? ; Hejter
Wydruk w formacie B1 (100cmx70cm).
5. Dowolna forma graficzna (ilustracyjna/książkowa!) dla wybranych z poniższych haseł:
(Wydruki lub realizacje manualne w ustalonych formatach – jeżeli ilustracje to min. 6).
To moja bajka ; Coraz bliżej mi do iluzji ; Czasami marzy mi się...
6. Another day/Kolejny dzień... - seria ilustracji (min. 6),
które opowiedziałyby historię, zdarzenia w wymiarze metaforycznym, nieoczywistym.
7. Zilustruj napisany przez siebie (lub osobę, która zgodzi się tekst udostępnić) tekst
w minimum 12 ilustracjach + okładka (4 strony) –
(Wydruki lub realizacja manualna złożonej makiety książki)
8. Ruchoma ilustracja/plakat: recharge!
Stworzyć krótką zapętlającą animację - bez czołówki i napisów końcowych - będącą interesującą
i przemyślaną zrealizowanej przez siebie ilustracji/plakatu do hasła podanego w temacie.
(Przygotowujemy wcześniej rysunkowy storyboard)
9. Artbook: Algorytm...
(okładka, wnętrze, typografia, pomysł, inspiracje)
Projekt autorskiego wydawnictwa wykorzystującego „dowolność” używanych elementów
przy składzie książki – ilość stron, forma oprawy oraz format dowolny.

Metody kształcenia

Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje indywidualne lub grupowe zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi), aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowaniu właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Zajęcia poparte są materiałami wizualnymi, pokazami oraz krótkimi wykładami dotyczącymi współczesnych zagadnień identyfikacji i komunikacji wizualnej, plakatu, ilustracji oraz projektowania wydawnictw z odniesieniami do źródeł www oraz dyskusjami w tym obszarze. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną. 
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).

Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji.
Aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć oraz jakość zdobytych umiejętności.

Uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych oraz on-line classroom, meet, konsultacje projektów.
Realizacja zadań semestralnych w wyznaczonym terminie i dostarczenie ich jako: wersja elektroniczna do wglądu (dysk google), pliki do wydruku (również w formatach cyfrowych umieszczone na dysku google) oraz w przypadku animacji film, zapisane w właściwym podanym formacie.

Literatura podstawowa

  1. Bringhurst Robert, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007
  2. Bann David, Poligrafia praktyczny przewodnik, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2007
  3. Drew John, Meyer Sarah, Zarządzanie kolorem. Przewodnik dla grafików i projektantów, Wydawnictwo: Arkady, Wydawnictwo Sp. z o.o., 2013
  4. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
  5. Gołąb Andrzej, Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013
  6. Heller Steven, Ilić Mirko, Anatomia projektu współczesne projektowanie graficzne - wpływy i inspiracje, Wydawnictwo: ABE Dom Wydawniczy.
    Warszawa, 2008
  7. Kimberly Elam, Siatki, czyli zasady kompozycji typograficznej, Wydawnictwo d2d.pl 2019
  8. Kimberly Elam, Geometria w projektowaniu. Studia z proporcji i kompozycji. Wydawnictwo d2d.pl 2019
  9. Lakshmi Bhaskaran, Czym jest Projektowanie Publikacji?, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2007
  10. Mitchel Michael, Wightman Susan, Typografia książki – podręcznik projektanta, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2012
  11. Noordzij Gerrit, Kreska Teoria pisma, wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2014
  12. Scaglione Jose, Meseguer Laura , Jak projektować kroje pisma. Od szkicu do ekranu, Wydawnictwo d2d.pl, 2013

Literatura uzupełniająca

  1. Dębowski Przemek., Mrowczyk Jacek, Widzieć Wiedzieć, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  2. Hardziej Patryk, CPN. Znak, identyfikacja, historia. Wydawnictwo Karakter 2019
  3. Kolesár Zdeno, Mrowczyk Jacek, Historia projektowania graficznego, wydawca: Karakter, Kraków, 2018
  4. Mrowczyk Jacek, Warda Michał, Projektowanie graficzne w Polsce, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2010
  5. Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  6. Rolka Magdalena, Praktyczny Poradnik Młodego Projektanta (Wywiady z polskimi projektantami graficznymi), Wydawnictwo Brambla, Warszawa 2014
  7. Shaughanessy Adrian, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2012
  8. Tomaszewski Andrzej, Architektura książki, Wydawnictwo COBRPP, Warszawa 2011
  9. Wicha Marcin, Jak przestałem kochać design, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2015

Uwagi

Źródła internetowe:

http://www.pracownia201.pl
https://pracownia201.myportfolio.com/

https://eduweb.pl/
https://strefakursow.pl

https://kursownik.pl/
https://typografia.info/podstawy
https://www.stgu.pl/
https://grafmag.pl/artykuly/dtp-podstawowe-zasady-przygotowania-projektu-do-druku

oraz podawane na bieżąco linki do stron w przestrzeni classroom


Zmodyfikowane przez dr Piotr Czech (ostatnia modyfikacja: 04-04-2022 13:42)