SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy multimediów i technik przetwarzania obrazu |
Kod przedmiotu | 03.4-WA-EASPP-MTPO-S19 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Tworzenie szeroko rozumianego cyfrowego obrazu graficznego w zakresie grafiki artystycznej - obrazu o różnym zastosowaniu, funkcji, formie oraz:
- rozwijanie umiejętności warsztatowych w zakresie grafiki cyfrowej,
- świadome zastosowanie specyficznych cech obrazu cyfrowego w graficznych realizacjach multimedialnych
- twórcze eksperymentowanie z obrazem i warsztatem cyfrowym,
- łączenie różnych typów obrazowania w obrębie konkretnej realizacji,
- umiejętność konstruowania idei artystycznych
- rozwinięcie i poszerzenie własnego języka wypowiedzi artystycznej,
- budowanie świadomości plastycznej i indywidualnej kreatywności
Zaliczenie poprzedniego semestru Podstaw multimediów i technik przetwarzania obrazu, zaawansowana znajomość programów graficznych do edycji i obróbki obrazu cyfrowego :programy rastrowe i wektorowe 2D (głównie Photoshop i/ub Illustrator)
Tematy ćwiczeń pozwalają na szeroką interpretację i poszukiwanie odpowiedzi zgodnej z potrzebami twórczymi autora pracy (2- 3 tematy zadane przez prowadzącego lub zaproponowane przez studenta po akceptacji wykładowcy).
Zakres tematyczny uwzględnia:
- warsztat cyfrowy jako inspiracja,
- skanowanie, fotografowanie, przygotowywanie autorskich matryc jako eksperymentalny proces kreacji artystycznej,
- łączenie mediów: fotografii, grafiki, rysunku itd. (cyfrowy kolaż),
- łączenie druku cyfrowego z tradycyjnymi technikami graficznymi,
- doskonalenie cyfrowego warsztatu graficznego,
- poszukiwanie, analiza i świadome wykorzystanie charakterystycznych cech cyfrowego warsztatu graficznego.
Zajęcia mają przede wszystkim charakter dyskusji i praktycznych ćwiczeń uzupełnionych tematycznymi prezentacjami.
Student realizuje konkretne zadania i na bieżąco omawia je z prowadzącym. Weryfikacją poszczególnych etapów i stopnia zaawansowania realizacji są obowiązkowe przeglądy robocze w trakcie trwania semestru.
Ostatecznym etapem jest fizyczna realizacja idei projektu zadanych lub indywidualnie zaproponowanych przez studenta tematów w formie:
- wydruku cyfrowego,
- innych form graficznych wizualizacji: graficzny obiekt, lub instalacja , projekcja lub inne prezentacje wykorzystujące łączenie różnych typów działań w obrębie realizacji jak np. druk cyfrowy z tradycyjnym drukiem warsztatowym czy autorską matrycą itp.uwzględniające cyfrowy aspekt realizacji.
Najlepsze prace biorą udział w wystawie końcoworocznej, wystawach, konkursach i projektach graficznych krajowych i zagranicznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ostateczna ocena pracy studenta (zaliczenie z oceną) odbywa się na podstawie finalnej realizacji obowiązujących w danym semestrze 2-3 tematów jako spójnego cyklu prac uwzględniających cyfrowe metody realizacyjne: wydruk, projekcja, instalacja, obiekt graficzny i inne realizacje łączone.
Realizacja zadań semestralnych w wyznaczonym terminie i dostarczenie ich również w wersji elektronicznej do wglądu i obowiązkowej archiwizacji (dysk google).
Na finalną ocenę składają się:
- obecność i aktywność na zajęciach (stacjonarnych, on- line ) oraz na obowiązkowych przeglądach roboczych w trakcie semestru.
- zaangażowanie w przebieg procesu dydaktycznego,
- osiągnięte wyniki: oryginalność założeń i rozwiązań artystycznych i formalnych, twórcze podejście do realizowanych tematów, samodzielność podejmowania decyzji, opanowanie warsztatu i technik realizacyjnych
Skala ocen: 2 do 5
I. Aktualnie dostępne webinaria, kursy i szkolenia on- line, e-booki, toturiale dotyczące nauki podstaw cyfrowego warsztatu graficznego i jego zaawansowanych form oraz zagadnień i problematyki grafiki artystycznej podawanej na bieżąco przez prowadzącego.
II. Podręczniki do nauki programów graficznych min:
- Adobe Photoshop PL. Oficjalny podręcznik, edycja 2020, Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Wydawnictwo Helion
- Adobe Illustrator PL. Oficjalny podręcznik. Edycja 2020
- Adobe Photoshop CC/CC, Oficjalny podręcznik,(e-book) Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Wydawnictwo Helion, 2016
III. Katalogi z konkursów i wystaw min:
1. VI Międzynarodowe Triennale Grafiki Cyfrowej Gdynia 2019, Stowarzyszenie Promocji Artystów Wybrzeża ERA ART i Centrum Designu, Gdynia 2019,
2. Wielość w jedności. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i działania intermedialne w grafice polskiej, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, 2018
3. Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej – 2014, 2016, 2018
4. 8, 9, 10 , 11 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice - 2015, 2018, 2021 Katowice
5. 8, 9, 10, 12 Biennale Grafiki Studenckiej – Poznań, 2015, 2017, 2019, 2021
6. Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2015, 2018, 2021
7. Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012, 2015, 2018
8 Kolor w Grafice Toruń 2012, 2015, 2018, 2021 Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu
9. ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach
Strony www:
http://www.triennial.cracow.pl
http://tgp.asp.katowice.pl, Triennale Grafiki Polskiej - Katowice 2021
http://www.format-net.pl/pl/
https://pl.mocak.pl
http://www.2plus3d.pl
http://arteon.pl
http://obieg.u-jazdowski.pl
http://autoportret.pl
http://notesna6tygodni.pl
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 20:37)