SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Filozofia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Filozofia
Kod przedmiotu 08.1-WA-EASPP-FIL-W-S14_pNadGenQRR93
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Pastuszek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie z problematyką filozoficzną w ujęciu historycznym. Ukazanie filozofii jako fundamentu myślenia naukowego. Zapoznanie z najbardziej ogólnymi kategoriami refleksji teoretycznej o rzeczywistości, człowieku, państwie i społeczeństwie a także wprowadzenie do tematyki filozoficznych uwarunkowań sporu o sztukę.

Wymagania wstępne

Wiedza na poziomie ogólnokształcącym.

Zakres tematyczny

  1. Przedmiot filozoficznej refleksji. Podstawowe pojęcia filozoficzne. Etymologia, zakres, konstytutywne pytania i ich źródła.
  2. Główne dyscypliny, działy i związane z nimi obszary refleksji. Różnorodne koncepcje uprawiania filozofii. Filozofia a nauki szczegółowe. Filozofia jako nauka (wiedza).
  3. Poznawcza funkcja filozofii. Filozofia a światopogląd. Problematyka epistemologiczna (gnoseologiczna) w filozofii. Idealizm epistemologiczny a realizm. Pytanie o granice poznania – sceptycyzm i agnostycyzm. Idealizm transcendentalny vs. idealizm immanentny. Problem źródeł poznania – natywizm a empiryzm genetyczny. Aprioryzm a empiryzm. Racjonalizm a irracjonalizm.
  4. Problematyka wartości (aksjologia). Podstawowe pojęcia etyki. Estetyka jako dyscyplina filozoficzna – obszar refleksji i główne pojęcia: sztuka, piękno, wzniosłość, smak, przeżycie estetyczne, twórczość, wartość estetyczna, geniusz, ekspresja, treść, forma. Problematyka jedności i wielości sztuki, jej autonomii i swoistości.

Metody kształcenia

Wykład (metoda audytoryjna).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach, konsultacje dotyczące omawianej problematyki.

Literatura podstawowa

  1. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Wyd. Antyk, Kęty-Warszawa 2003.
  2. C. Wodziński, Filozofia jako sztuka myślenia, Warszawa 1999.
  3. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I-III, Wyd. PWN, Warszawa 2001.
  4. S. Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.
  5. Filozofia. Podstawowe pytania, pod red. E. Martensa, H. Schnädelbacha,Warszawa 1995.
  6. K. Löwith, Od Hegla do Nietzschego. Rewolucyjny przełom w myśli XIX wieku, Warszawa 2001.
  7. J. Derrida, Marginesy filozofii, Spacja, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

  1. G. S. Kirk, J. E. Raven, M. Schofield, Filozofia przedsokratejska, Warszawa-Poznań 1999.
  2. A. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej, Warszawa 1995.
  3. W. K. C. Guthrie, Filozofowie greccy od Talesa do Arystotelesa, Kraków 1996.
  4. E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1987.
  5. Z. Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989.
  6. B. Russell, Problemy filozofii, Warszawa 1995.
  7. M. Scheler, Stanowisko człowieka w kosmosie, [w:] Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, W-wa 1987.
  8. T. Nagel, Co to wszystko znaczy? Bardzo krótkie wprowadzenie do filozofii, Warszawa 1993.
  9. P. Kunzmann, F-P. Burkard, F. Wiedman, Atlas filozofii, Warszawa 2003.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 17:08)