SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie graficzne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie graficzne
Kod przedmiotu 03.5-WA-EASPP-PGRF-Ć-S14_pNadGenXJXI8
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Piotr Czech
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zagadnienia komunikacji wizualnej związane z uniwersalnością systemów informacji, które obejmują: wstęp do projektowania znaków firmowych lub towarowych, projekty piktogramów, emblematów i znaków graficznych, rozumiane jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej oraz rozwijanie tych umiejętności. Obraz i tekst jako komponenty komunikatu wizualnego. Plakat  jako komunikat kulturalny, społeczny, ideowy. Książka i ilustracja jako graficzna forma przekazu. Świadome stosowanie zasad typografii. Kolor jako ważny element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Umiejętność przygotowania projektów do druku. Historia i współczesne tendencje w projektowaniu identyfikacji wizualnej. Kreowanie indywidualnych postaw w tym obszarze ma na celu uzyskanie jak najciekawszych efektów w twórczości artystycznej studenta oraz poszerzanie jego wrażliwości estetycznej oraz umiejętności samodzielnego i efektywnego wdrażania projektu graficznego.

Wymagania wstępne

Zaawansowana obsługa programów graficznych Adobe CC (Photoshop, Illustrator, InDesign). Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu projektowania graficznego, typografii oraz rodzajów i zasad przygotowania do druku. Znajomość historii oraz współczesnych trendów grafiki projektowej.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia obejmują: Projektowanie plakatu ze szczególnym uwzględnieniem układów typograficznych oraz znaczenia koloru (plakat kulturalny, społeczny, ideowy). Wykorzystanie ilustracji  i zagadnień typografii w realizacjach książkowych (publikacja). Każdy semestr obejmuje również proces tworzenia autoprezentacji własnej działalności artystycznej w postaci graficznego, elastycznego (podlegającego rozbudowie) portfolio.

Przykładowy zestaw tematów realizowanych w semestrze zimowym/letnim 2022/23 (zakres zagadnień poruszanych w tematach pozostaje ten sam):

1. Identyfikacja wizualna z podstawową księgą znaku:
temat obowiązkowy, realizowany w I semestrze 2022/2023
– I etap do 16.12 (projekt logo), II etap do końca semestru (księga/wizualizacja)
hasła do wyboru:
1. TikTak (logo dla zakładu zegarmistrzowskiego)
2. Teapot (projekt logo dla herbaciarni)
3. Music taste (projekt logo sklepu muzycznego lub aplikacji muzycznej)
Wydruk księgi znaku w formacie A4 oraz wizualizacja/mockup całości w formacie B2 (50cmx70cm).
Możliwe są dodatkowe, własne propozycje przeprowadzenia procesu projektowania identyfikacji dla
realnego odbiorcy (klienta).
2. Seria ilustracji: „Tul, tul ponownie...” seria ilustracji (min. 6),
które opowiedziałyby historię, zdarzenia w wymiarze metaforycznym, nieoczywistym.
(Wydruki lub realizacje manualne w ustalonych formatach).
3. Projekt plakatu filmowego: American beauty ; Lolita ; Kler ; Incepcja
(wydruk w formacie B1: 100cmx70cm)
4. Projekt plakatu o tematyce społecznej: spacer... ; bez granic/without borders
wybieramy jedno hasło (wydruk w formacie B1: 100cmx70cm)
5. Projekt graficzny autorskiej formy książkowej do hasła: „Hater/Hejter” lub „Girl Power”
(proszę potraktować temat metaforycznie, dosłowność „męczy”)
(okładka, wnętrze, pomysł, ilustracje, inspiracje, nie mniej niż 16 stron+okładka)
wydruk: dowolny format, makieta.
6. Animowana infografika/spot promocyjny:
Własna propozycja animacyjna powiązana z hasłem infografika/spot promocyjny.

Istnieje także możliwość skonstruowania własnych propozycji tematycznych/animacji.
Obowiązuje realizacja 4 wybranych tematów + portfolio (wersja pdf) w roku akademickim 2022/23.
Uwaga! W przypadku pracowni dyplomowej do 16 grudnia 2021 obowiązuje przygotowanie konspektu z harmonogramem realizacji pomysłu dyplomowego oraz projektów do wglądu.

Obowiązkowo zrealizowany temat:
- PORTFOLIO: dokumentacja własnych prac, dorobku artystycznego w ciekawie (!!!)
zaprojektowanej graficznie i literniczo formule katalogu elektronicznego.
(format A4 –pion lub poziom, min 16 stron (oprócz tytułowych), zapisane jako format Adobe Reader .pdf)

Metody kształcenia

Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi) aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowanie właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Zajęcia poparte są materiałami wizualnymi, pokazami oraz krótkimi wykładami dotyczącymi współczesnych zagadnień projektowania oraz identyfikacji i komunikacji wizualnej, odniesieniami do źródeł www oraz dyskusjami w tym obszarze. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną. 
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).

Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji.
Aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć oraz jakość zdobytych umiejętności.

Uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych oraz on-line classroom, meet, konsultacje projektów.
Realizacja zadań semestralnych w wyznaczonym terminie i dostarczenie ich jako: wersja elektroniczna
do wglądu (dysk google), pliki do wydruku oraz w przypadku animacji film, zapisane w właściwym podanym formacie.

Literatura podstawowa

  1. Ambrose Gavin, Harris Paul, Twórcze projektowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 
  2. Baines Phil, Hasalam, Pismo i Typografia, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2010
  3. Bringhurst Robert, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007
  4. David Dabner, Sheena Calvert, Anoki Casey, Szkoła Projektowania Graficznego, zasady i praktyka, nowe programy i technologie, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2012
  5. Drew John, Meyer Sarah, Zarządzanie kolorem. Przewodnik dla grafików i projektantów, Wydawnictwo: Arkady, Wydawnictwo Sp. z o.o., 2013
  6. Evamy Michael, Logo, Przewodnik dla projektantów, PWN, Warszawa 2008
  7. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
  8. Heller Steven, Ilić Mirko, Anatomia projektu współczesne projektowanie graficzne - wpływy i inspiracje, Wydawnictwo: ABE Dom Wydawniczy, Warszawa, 2008
  9. Gołąb Andrzej, Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013
  10. Mrowczyk Jacek, Niewielki słownik typograficzny, Słowo/Obraz Terytoria, Warszawa 2008
  11. Newark Quentin, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006
  12. Kimberly Elam, Siatki, czyli zasady kompozycji typograficznej, Wydawnictwo d2d.pl 2019
  13. Wskazane żródła internetowe: www. pracownia201.pl, https://pracownia201.myportfolio.com/, www.kursownik.pl, https://typografia.info/podstawy, http://grafmag.pl/artykuly/dtp-podstawowe-zasady-przygotowania-projektu-do-druku/

Literatura uzupełniająca

  1. Dębowski Przemek., Mrowczyk Jacek, Widzieć Wiedzieć, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  2. Kolesár Zdeno, Mrowczyk Jacek,  Historia projektowania graficznego, wydawca: Karakter, Kraków, 2018
  3. Manovich Lev, Język nowych mediów, Warszawa 2006
  4. Mrowczyk Jacek, Warda Michał, Projektowanie Graficzne w Polsce, Karakter, Kraków 2010
  5. Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  6. Twemlow Alice, Czemu służy grafika użytkowa, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006

Uwagi

Źródła internetowe:

http://www.pracownia201.pl
https://pracownia201.myportfolio.com/

https://eduweb.pl/
https://strefakursow.pl

https://kursownik.pl/
https://typografia.info/podstawy
https://www.stgu.pl/
https://grafmag.pl/artykuly/dtp-podstawowe-zasady-przygotowania-projektu-do-druku

oraz podawane na bieżąco linki do stron w przestrzeni classroom


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 20:10)