SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Działania performatywne i multimedialne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Działania performatywne i multimedialne
Kod przedmiotu 03.4-WA-SWP-DPiMUT-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Wojciech Kozłowski
  • dr Aleksandra Kubiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nauczenie studenta budowania języka własnej wypowiedzi artystycznej, w oparciu o wiedzę współczesną i historyczną na temat działań performatywnych z użyciem mediów cyfrowej reprodukcji.

 

 

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu teorii działań performatywnych z użyciem mediów cyfrowej reprodukcji uzyskana w semestrze drugim, wykład z mgr Wojciechem Kozłowskim.

Zakres tematyczny

Działania performatywne - ćwiczenia z użyciem mediów cyfrowej reprodukcji  do tworzenia za ich pomocą autorskich wypowiedzi. Performans klasyczny, teatr awangardowy, działania performatywne, choreograficzne, budowanie narracji krótkich form filmowych, działania relacyjne we współczesnej praktyce artystycznej. Ciało polityczne, intymność i polityzacja dzieła sztuki. 

Bazą teoretyczną ćwiczeń jest zakres z wykładów prowadzonych w drugim semestrze: "Historia kina awangardowego; historia mediów reprodukowania technicznego; wideo jako przełom w sztukach wizualnych; rola Internetu we współczesnej sztuce; kamera wideo, aparat fotograficzny, telefon komórkowy jako narzędzia artysty; montaż w filmie; dźwięk jako nośnik sensu, przydatne programy komputerowe w praktyce własnej."

Praktyczne wykorzystanie mediów cyfrowej reprodukcji, ich obróbka, montaż, animacja na podstawie ćwiczeń prowadzonych od semestru drugiego.

Metody kształcenia

Ćwiczenia na bazie zadanych tematów, konsultacje w grupie oraz indywidualne. Prezentacje wykonanych prac. Budowanie świadomości tworzenia dzieła sztuki. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Przygotowanie projektów na zadane tematy, wykonanie prac na ich podstawie oraz ich prezentacja. Uczestnictwo w przygotowaniu ekspozycji prac na wystawie końcoworocznej. 

Literatura podstawowa

DOTYCZY CAŁEGO KURSU 

  1. Ryszard Kluszczyński, Tomasz Załuski, Wideo w sztukach wizualnych, Łódź, Lublin, 2018
  2. Claire Bishop, SZTUCZNE PIEKŁA SZTUKA PARTYCYPACYJNA I POLITYKA WIDOWNI, Wydawnictwo Bęc Zmiana, Warszawa 2015
  3. Nicolas Bourriaud, Estetyka relacyjna, Kraków, 2012
  4. Erika-Fischer-Lichte, Estetyka performatywności, Kraków 2008

Literatura uzupełniająca

  1. http://ninateka.pl
  2. https://artmuseum.pl/pl/filmoteka
  3. http://obieg.u-jazdowski.pl/numery/performans-teraz
  4. http://www.grotowski.net
  5. http://www.cricoteka.pl/pl/
  6. PERFORMER, Warszawa 2009

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Patrycja Wilczek-Sterna (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 14:12)