SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Działania performatywne i multimedialne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Działania performatywne i multimedialne
Kod przedmiotu 03.4-WA-SWP-DPiM-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Wojciech Kozłowski
  • dr Aleksandra Kubiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie 
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nauczenie studenta budowania języka własnej wypowiedzi artystycznej, w oparciu o wiedzę współczesną i historyczną na temat działań artystycznych z użyciem mediów technicznej reprodukcji.  

 

 

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu teorii działań performatywnych z użyciem mediów cyfrowej reprodukcji uzyskana w trakcie wykładów z mgr Wojciechem Kozłowskim. 

 

Zakres tematyczny

Ćwiczenia prowadzone dwustopniowo:
- jako kontynuacja kursu dla kierunku Sztuki Wizualne, studia I stopnia,
- kurs otwierający dla nowych adeptów kierunku Sztuki Wizualne, studia II stopnia.

Działania performatywne - ćwiczenia z wykorzystaniem medium wideo do utrwalania działań performatywnych oraz do tworzenia za jego pomocą autorskich wypowiedzi. Performans klasyczny, teatr awangardowy, działania performatywne, choreograficzne, warsztatowe we współczesnej praktyce artystycznej. Ciało polityczne, intymność i polityzacja dzieła sztuki. 

Bazą teoretyczną ćwiczeń jest zakres z wykładów prowadzonych przez mgr Wojciecha Kozłowskiego: "Historia kina awangardowego; historia mediów reprodukowania technicznego; wideo jako przełom w sztukach wizualnych; rola Internetu we współczesnej sztuce; kamera wideo, aparat fotograficzny, telefon komórkowy jako narzędzia artysty; montaż w filmie; dźwięk jako nośnik sensu, przydatne programy komputerowe w praktyce własnej."

Praktyczne wykorzystanie mediów cyfrowej reprodukcji, ich obróbka, montaż, animacja na podstawie ćwiczeń prowadzonych na studiach I i II stopnia.

Metody kształcenia

Ćwiczenia na bazie zadanych tematów, konsultacje indywidualne i w grupie. Prezentacje wykonanych prac. Budowanie świadomości tworzenia dzieła sztuki. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Przygotowanie projektów na zadane tematy, wykonanie prac na ich podstawie oraz ich prezentacja. Uczestnictwo w przygotowaniu ekspozycji prac na wystawie końcoworocznej. 

Literatura podstawowa

DOTYCZY CAŁEGO KURSU (DWA SEMESTRY)

  1. Ryszard Kluszczyński, Tomasz Załuski, Wideo w sztukach wizualnych, Łódź, Lublin, 2018
  2. Nicolas Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, Warszawa/Kraków 2016

Literatura uzupełniająca

  1. http://ninateka.pl
  2. https://artmuseum.pl/pl/filmoteka
  3. http://obieg.u-jazdowski.pl/numery/performans-teraz
  4. http://www.grotowski.net
  5. http://www.cricoteka.pl/pl/
  6. PERFORMER, Warszawa 2009

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-05-2022 11:37)