SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie graficzne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie graficzne
Kod przedmiotu 03.5-WA-EASPP-PGRA-Ć-S14_pNadGenJ0G39
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Piotr Czech
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Program pracowni obejmuje: poszerzenie umiejętności projektowania znaków firmowych lub towarowych, projekty piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej. Plakat jako komunikat kulturalny i społeczny, ideowy. Książka i ilustracja jako graficzna forma przekazu. Przygotowanie w zakresie projektowania wydawnictw i publikacji, ulotek, folderów, katalogów, czasopism, książek. Zagadnienia typograficzne, kompozycja tekstu i obrazu. Podstawy konstruowania typografii. Kolor jako element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Umiejętność przygotowania projektów do druku. Historia i współczesne tendencje w projektowaniu identyfikacji wizualnej. Kreowanie indywidualnych postaw w tym obszarze ma na celu uzyskanie jak najciekawszych efektów w twórczości artystycznej studenta oraz poszerzanie jego wrażliwości estetycznej oraz umiejętności samodzielnego, świadomego i efektywnego wdrażania projektu graficznego.

Wymagania wstępne

Zaawansowana umiejętność obsługi programów graficznych Adobe Creative Suite CC (Photoshop, Illustrator, InDesign). Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu projektowania graficznego. Znajomość historii grafiki projektowej.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia obejmują: projektowanie znaków firmowych lub towarowych, projekty piktogramów, emblematów i znaków graficznych rozumianych jako podstawowe elementy identyfikacji wizualnej oraz komunikacji wizualnej w przestrzeni publicznej i reklamowej. Projektowanie typografii od wiedzy propedeutycznej aż po rozwinięte indywidualne realizacje. Projektowanie plakatu ze szczególnym uwzględnieniem układów typograficznych. Wykorzystanie ilustracji w realizacjach książkowych (publikacja), projektowanie layoutu i umiejętność zastosowania go w praktyce.

Przykładowe propozycje tematyczne w zakresie Projektowania Graficznego 2022/23:

1. Identyfikacja wizualna z podstawową księgą znaku:
temat obowiązkowy (dla II roku Grafiki), realizowany w I semestrze 2022/2023
– I etap do 16.12 (projekt logo), II etap do końca semestru (księga/wizualizacja)
hasła do wyboru:
1. TikTak (logo dla zakładu zegarmistrzowskiego)
2. Teapot (projekt logo dla herbaciarni)
3. Music taste (projekt logo sklepu muzycznego lub aplikacji muzycznej)
4. Marka osobista/Personal brand (projekt identyfikacji personalnej)
Wydruk księgi znaku w formacie A4 oraz wizualizacja/mockup całości w formacie B2 (50cmx70cm).
Możliwe są dodatkowe, własne propozycje przeprowadzenia procesu projektowania identyfikacji dla
realnego odbiorcy (klienta).
2. projekt plakatu: CZŁOWIECZEŃSTWO
Projekt autorskiego plakatu typograficznego, który wykorzystuje fragment tekstu prozy, poezji etc.
Istotne dla projektu jest umiejętne zakomponowanie graficzno-typograficznej treści w formacie B1,
zachowując czytelność i jakość przekazu.
wydruk w formacie B1: 100cmx70cm)
3. Infografika/wydawnictwo (broszura) na wybrany temat: Jak to zrobić? – wybrana pracownia.
(broszura: min.12 stron + 4 str. okładka, realizacja: dowolny format (nie mniejszy niż A5, makieta skala
1:1). Istnieje także możliwość realizacji formuły cyfrowej wydawnictwa z animowanymi stronami.
4. projekt wydawnictwa/artzinu: „Girl Power” lub „Be strong...”
– historia, interpretacja zrealizowana przez jednego lub wielu autorów
(okładka B5 176 x 250 mm – projekt dla min 8 stron)
(wydruki: okładka/zin - rozkładówki jako makieta, prezentacja – format do ustalenia)
5. projekt kampanii okolicznościowej/społecznej: „po pierwsze edukacja!”, „seksmisja”
Cykl wydruków, formaty do ustalenia, wizualizacja
6. chłopiec/mężczyzna/starzec – dziewczyna/kobieta/starucha...
(projekt autorskiego wydawnictwa wykorzystującego eksperymentalny skład
tekstu/ilustracji/fotografii – ilość stron, forma oprawy oraz format dowolny)
7. Ilustrowany przewodnik po ISW
(okładka, wnętrze, ilustracja, fotografia, typografia, pomysł, inspiracje)
Projekt wydawnictwa będącego specyficznym „oprowadzaczem” po miejscach i pracowniach
ISW dającego subiektywne spojrzenie na to co być może dla innych jest niedostrzegalne. Wskazane
„przymrużenie oka” i dobra zabawa – ilość stron, forma oprawy oraz format dowolny.
Istnieje także możliwość skonstruowania własnych propozycji tematycznych (!)
w innych obszarach projektowania oraz animacji (proszę o uzasadnienie zagadnienia).

Metody kształcenia

Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (manualnymi) aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowanie właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Zajęcia poparte są materiałami wizualnymi, pokazami oraz krótkimi wykładami dotyczącymi współczesnych zagadnień projektowania oraz identyfikacji i komunikacji wizualnej, odniesieniami do źródeł www oraz dyskusjami w tym obszarze. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną. 
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).

Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji.
Aktywność i zaangażowanie w trakcie zjęć oraz jakość zdobytych umiejętności.

Uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych oraz on-line classroom, meet, konsultacje projektów.
Realizacja zadań semestralnych w wyznaczonym terminie i dostarczenie ich jako: wersja elektroniczna
do wglądu (dysk google), pliki do wydruku oraz w przypadku animacji film, zapisane w właściwym podanym formacie.

Literatura podstawowa

  1. Ambrose Gavin, Harris Paul, Layout zasady/kompozycja/zastosowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008
  2. Ambrose Gavin, Harris Paul, Pre-press *poradnik dla grafików, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010
  3. David Dabner, Sheena Calvert, Anoki Casey, Szkoła Projektowania Graficznego, zasady i praktyka, nowe programy i technologie, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2012
  4. Evamy Michael, Logo, Przewodnik dla projektantów, PWN, Warszawa 2008
  5. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
  6. Gołąb Andrzej, Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013
  7. Kimberly Elam, Siatki, czyli zasady kompozycji typograficznej, Wydawnictwo d2d.pl 2019
  8. Newark Quentin, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006
  9. Willberg Hans Peter, Forssman Friedrich, Pierwsza pomoc w typografii, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2006
  10. Wskazane żródła internetowe: www. pracownia201.pl, https://pracownia201.myportfolio.com/, www.kursownik.pl, https://typografia.info/podstawy, http://grafmag.pl/artykuly/dtp-podstawowe-zasady-przygotowania-projektu-do-druku/

Literatura uzupełniająca

  1. Dębowski Przemek., Mrowczyk Jacek, Widzieć Wiedzieć, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  2. Kolesár Zdeno, Mrowczyk Jacek Historia projektowania graficznego, wydawca: Karakter, Kraków, 2018
  3. Mrowczyk Jacek, Warda Michał, Projektowanie Graficzne w Polsce, Karakter, Kraków 2010
  4. Mrowczyk Jacek, Niewielki słownik typograficzny, Słowo/Obraz Terytoria, Warszawa 2008
  5. Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011

Uwagi

Źródła internetowe:

http://www.pracownia201.pl
https://pracownia201.myportfolio.com/

https://eduweb.pl/
https://strefakursow.pl

https://kursownik.pl/
https://typografia.info/podstawy
https://www.stgu.pl/
https://grafmag.pl/artykuly/dtp-podstawowe-zasady-przygotowania-projektu-do-druku

oraz podawane na bieżąco linki do stron w przestrzeni classroom

 


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 20:14)