SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dokumentowanie i archiwizacja - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dokumentowanie i archiwizacja
Kod przedmiotu 03.4-WA-EASPD-DARCH-Ć-S14_pNadGen6LEAN
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marek Lalko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • Nauczenie studentów umiejętnego doboru oświetlenia i sprzętu przy wykonywaniu reprodukcji prac płaskich i przestrzennych.

  • Przygotowanie studentów do wykonywania dokumentacji w różnych przestrzeniach ze szczególnym naciskiem na przestrzenie galeryjno-muzealne.

  • Zaprezentowanie studentom różnych form i sposobów archiwizacji dokumentacji fotograficznej w postaci analogowej, cyfrowej oraz metod przechowywania  danych.

  • Stworzenie oraz budowanie przez studentów własnego archiwum prac.

  • Opanowanie języka fotografii i nauka wykorzystywania go do rozwiązywania problemów związanych z obrazowaniem.

  • Nabycie przez studentów świadomości w doborze narzędzi do wykonania określonego zadania.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza niezbędna do obsługi aparatu fotograficznego. Obsługa programów graficznych do obróbki obrazu fotograficznego. Dobór oświetlenia podczas wykonywania fotografii studyjnej. Dobór odpowiedniego sprzętu do wykonania zadania.

Zakres tematyczny

  1. Studium martwej natury (z uwzględnieniem roli światła-cienia w budowaniu przestrzeni obrazu)

  2. Fotografia wybranego obiektu (np. rzeźby) wykonana w warunkach studyjnych

  3. Wykonanie dokumentacji wybranej wystawy (pełny opis przy pomocy obrazu)

  4. Przygotowanie portfolio w wersji cyfrowej i online – dokumentacja własnego dorobku artystycznego

  5. Reportaż fotograficzny z wystawy – np. wernisaż, performance

Metody kształcenia

Realizacja ćwiczeń w warunkach studyjnych, praca w plenerze, korekta indywidualna, dyskusje w grupie. Systematyczne przeglądy prac.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Systematyczny i aktywny udział w zajęciach.

Prezentacja postępów pracy w trakcie konsultacji – wydruki, skany, odbitki fotograficzne, prezentacje multimedialne.

Realizacja trzech tematów w technice cyfrowej.

Literatura podstawowa

  1. Boris Von Brauchitsch „Mała historia Fotografii” wydawnictwo Cyklady wydanie 2002 
  2. Roland Barthes „Światło obrazu” wydanie 2008 wydawnictwo Aletheia wydanie 2008
  3. John Berger „O patrzeniu” wydawnictwo Aletheia wydanie 1990 
  4. Susan Sontag „O fotografii” wydanie 1977 wydawnictwo Krater 2017

Literatura uzupełniająca

  1. Andre Rouille „Między dokumentem a sztuką współczesną”

  2. Francois Soulages „Estetyka fotografii”

  3. www.fototapeta.art.pl

  4. www.szerokikadr.pl

  5. www.magazynszum.pl

  6. www.fotopolis.pl

  7. www.fotoblogia.pl

  8. Aktualne wydawnictwa

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 16:52)