SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zagadnienia sztuki współczesnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zagadnienia sztuki współczesnej
Kod przedmiotu WA--ZagSztWsp-Ć-POD16_pNadGenG1AC1
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Wojciech Kozłowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi zagadnieniami sztuki współczesnej, ich usystematyzowanie i usytuowanie w obrębie całości kultury współczesnej, uświadomienie znaczenia okresu powojennego i radykalnych zmian, którym uległy sztuki wizualne. Przedmiot zaznajamia studentów z różnorodnością postaw i zindywidualizowaniem praktyki artystycznej.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Najważniejsze zjawiska i artyści decydujący o kształcie sztuki nowoczesnej; Kazimierz Malewicz i rola duchowości w sztuce; wielkie totalitaryzmy europejskie i ich wpływ na sztukę; Marcel Duchamp i zmiana sposobu uprawiania sztuki; ruch Fluxus i artyści z nim związani; Joseph Beuys – każdy człowiek artystą i rzeźba społeczna; Marina Abramović – performance jako medium sztuki; Młoda Sztuka Brytyjska – nowy pop-art; Sztuka w Internecie i z Internetu; intermedialność i interaktywność sztuki elektronicznej; street art i jego komercjalizacja; polska sztuka krytyczna jako reakcja na przemoc władzy; świat sztuki i konsekwencje jego struktury dla bycia artystą; ostatnie 5 lat sztuki.

Metody kształcenia

Metoda podająco-systematyzująca z elementami konwersatorium.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Test końcowy z zakresu wykładów i obowiązkowych lektur.

Literatura podstawowa

  1. Cynthia Freeland, Czy to jest sztuka, Poznań 2004
  2. Sarah Thornton, 7 dni w świecie sztuki, Warszawa 2011
  3. Piotr Krakowski, O sztuce nowej i najnowszej, Kraków 1984
  4. Anda Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2006
  5. Jerzy Kaczmarek, Joseph Beuys, Od sztuki do społecznej utopii, Poznań 2001
  6. Karol Sienkiewicz, Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Kraków - Warszawa 2014
  7. Art Now, red. Ute Grosenick, Kolonia 2012
  8. www.obieg.pl
  9. www.e-flux.com
  10. www.magazynszum.pl                                                                                                                                                                                                                               (lektury dostępne u wykładowcy)

Literatura uzupełniająca

  1. Gregor Muir, Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Art, Kraków - Warszawa 2013
  2. Anna Markowska, Dwa przełomy, Toruń 2012
  3. red. Artur Żmijewski, Drżące ciała, Bytom-Kraków 2006
  4. red. Grzegorz Borkowski, Adam Mazur, Monika Branicka, Nowe Zjawiska w sztuce polskiej po 2000, Warszawa 2007
  5. red. Philip Jodidio, Architecture Now 3, Kolonia 2008
  6. red. Philip Jodidio, Architecture Now 4, Kolonia 2010
  7. Łarisa Żadowa, Poszukiwania i eksperymenty, Warszawa 1982
  8. Barry Schwabsky, Vitamin P. New Perspectives in Painting, London 2004

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-05-2022 11:33)