SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Społeczny kontekst działań plastycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Społeczny kontekst działań plastycznych
Kod przedmiotu 03.9-WA-SWD-SKDPl-S19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Wojciech Kozłowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom sposobu funkcjonowania sztuki jako elementu życia społecznego, zapoznanie z podstawowymi pojęciami socjologii sztuki oraz historią sztuki polskiej w kontekście przemian historycznych i społecznych.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Socjologia sztuki, funkcjonowanie sztuki jako elementu życia społecznego; zależności polityczne – relacja władza-artysta; kolekcjonowanie i rynek sztuki; historia sztuki polskiej w kontekście historii Polski; edukacja artystyczna jako sposób na uobecnianie sztuki w życiu społecznym; instytucje sztuki w Polsce i na świecie.

Metody kształcenia

Wykład z prezentacjami wizualnymi, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywny wynik rozmowy sprawdzającej znajomość lektur i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Marian Golka, Socjologia sztuki, Warszawa 2008
  2. Gerald Matt, Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006
  3. Anna Markowska, Dwa przełomy, Toruń 2012
  4. red. Marta Kosińska, Karolina Sikorska, Agata Skórzyńska, Artysta, kurator, Instytucja, odbiorca, Poznań 2012
  5. Piotr Piotrowski, Muzeum krytyczne, Poznań 2011                                                                                                                                                                                       (lektury dostępne u wykładowcy)

Literatura uzupełniająca

  1. Krzysztof Pomian, Zbieracze i osobliwości Warszawa 1996
  2. red. Marta Kosińska, Karolina Sikorska, Agata Skórzyńska, Edukacja kulturalna jako projekt publiczny, Poznań 2012
  3. Magdalena Dragowska, Dominik Kuryłek, Ewa M. Tatar, Krótka historia Grupy Ładnie, Kraków 2008

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-05-2022 11:46)